Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světová premiéra v Česku. Morgan představil elektrickou tříkolku

  17:25aktualizováno  17:25
Britská automobilka Morgan vyrábějící klasické sportovní vozy se pochlubila konceptem elektromobilu EV3. Překvapivě se tak stalo v České republice. Auto se veřejnosti ukáže na sobotní automobilové slavnosti Jízda slunovratu v Dolních Břežanech. Akce se koná pod záštitou Velvyslanectví Spojeného království.

Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Právě díky akci konané pod záštitou britské ambasády v Česku se odehrála premiéra Morganu EV3 u nás. Auto představil hrstce pozvaných Jan Zvelebil z českého zastoupení tradiční britské značky. Místem komorní události se stalo sídlo a zároveň autosalon Morgan ve Lhotě u Dolních Břežan.

Fotogalerie

Elektromobil EV3 je zatím konceptem, podobně jako jiné experimentální morgany v minulosti i tento vůz vychází ze sériového modelu. Jako první experimentální morgan ovšem EV3 zamíří i do sériové výroby, stát by se tak mělo v závěru roku 2016. Automobilka zvolila jako základ svůj nejmenší, nejlevnější a nejprodávanější typ, 3 Wheeler. Namísto náporem vzduchu chlazeného motocyklového dvouválce do V tak vpředu trůní jen malá baterie, jedna z několika, které ve voze jsou. Další se nachází pod přední kapotou a pokračují až ke středovému tunelu, menší sada akumulátorů bude i nad zadním kolem. To vše kvůli co nejlepšímu rozložení hmotnosti.

„Vůz berte jako první konstrukční cvičení, konkrétní design se ještě bude měnit,“ upozorňuje na ranou fázi vývoje EV3 Jan Zvelebil. V podstatě každý den se na autě dělají změny s tím, jak vývoj pokračuje. Auto je hodně mladou záležitostí, myšlenka se zrodila v únoru. Změnou projde například právě přední část, která se trochu protáhne a opět tak zakryje nyní odkryté řízení, v zadní části se objeví žebrování pro chlazení elektrické soustavy auta, které u verze s benzinovým motorem samozřejmě není třeba. Odlišnosti mezi klasickým 3 Wheelerem a EV3 je i teď už dost, autu pochopitelně chybí třeba elegantní výfuky po stranách karoserie.

Jediné kolo v zadní části zůstává zachováno, namísto hnací hřídele od přední části vozu se tu o pohon stará jeden malý elektromotor. Jeho výkon je 75 kW, což je na malou tříkolku určitě dostatečná hodnota. „Hmotnost sériového auta bude pod hranicí 450 kilogramů,“ komentuje záměry inženýrů Morganu Zvelebil. Z důvodu úspory kilogramů například inženýři morganu vyloučili možnost stavby hybridního provedení. S lehoučkým autem tak bude opravdu zábava. „Pocitově je prototyp jen o něco málo pomalejší než benzinová tříkolka, při plném sešlápnutí plynu se dovede zadní kolo při akceleraci protočit,“ hodnotí Zvelebil dynamiku. Stovku udělá běžný Morgan 3 Wheeler pod čtyři sekundy, u elektrického prototypu odhaduje, že to bude zhruba pět sekund. EV3 se tak řadí k nejdynamičtějším elektrickým autům.

Prototyp skutečně jezdí a i v Česku se s ním sbírají data a zkušenosti z praxe. Už ve čtvrtek se tak proháněl po silnicích v okolí Dolních Břežan, během sobotní akce Jízda slunovratu by se mělo auto rovněž představit v pohybu. Během krátkých zkoušek v Česku se například zjistilo, že dodávaná britská nabíječka s britskou koncovkou si úplně nerozumí s redukcí do české zásuvky, což komplikuje dobíjení. Už v neděli pak poputuje auto zpět do Velké Británie, kde na něm inženýři udělají opět nějaké úpravy a pak auto pojede na svou velkou premiéru na Festival rychlosti v Godwoodu.

I přes nízkou hmotnost a celkově malé rozměry tříkolky bude mít sériové provedení překvapivě slušný dojezd. Výrobce plánuje dosáhnout minimálně 150 mil, tedy 240 km na jedno nabití. Možná se podaří tuto hodnotu i překonat. Kapacitu lithium-iontových baterií u prototypu výrobce neudává. Při dynamické jízdě, která rozhodně není tomuto morganu cizí, bude asi dojezd trochu nižší, nicméně pro typické použití takového auta to určitě stačí. Parádní britská tříkolka je totiž vysloveně víkendovou zábavnou záležitostí, na krátký a dynamický výlet po okolí nebo nějaké to ježdění na okruhu určitě porce energie stačí.

A proč že to vlastně Morgan připravuje výrobu elektromobilu v kategorii takto netypických vozidel? Jednoduše proto, že se svět zbláznil. „Auto vzniká na základě poptávky z některých zemí,“ komentuje důvody vzniku Jan Zvelebil. Podpora elektromobilů nebo naopak vysoké zdanění obzvlášť exkluzivních aut s klasickým pohonem vytváří poptávku po elektrickém morganu. Zájem je prý například v Nizozemsku, Dánsku i dalších zemích.

Hovořit o ceně elektrického auta je zatím předčasné. Ale určitě bude dražší než model 3 Wheeler, ze kterého vychází. Ten se u nás dá pořídit asi od milionu a čtvrt. Morgan plánuje i u elektromobilu ponechat veškeré možnosti individualizace, jak u běžných modelů. Na výběr tak budou tisíce barev, nepřeberné množství druhů a barev kůže a spousta doplňků, které si může zákazník nadiktovat zcela podle svého vkusu.



Témata: Elektromobil


Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Skútr Čezeta
Ikonický skútr zvaný Prase: jezdil v USA, vyráběli ho i na Zélandu

Československý skútr Čezeta byl ve své době velice oblíbený, ale také drahý. Velký zájem o něj byl v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech. Dnes je...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LS500h
Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Motor 1,0 TSI
Základem pro škody je definitivně tříválec, 1,2 TSI zůstává jen v Yetim

Nejžádanější motory pro fabie a rapidy už zákazníci neobjednají. Od pondělí tohoto týdne (13. března) vypadly z objednávkového systému Škody motory 1,2 TSI....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.