Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Světová premiéra v Česku. Morgan představil elektrickou tříkolku

  17:25aktualizováno  17:25
Britská automobilka Morgan vyrábějící klasické sportovní vozy se pochlubila konceptem elektromobilu EV3. Překvapivě se tak stalo v České republice. Auto se veřejnosti ukáže na sobotní automobilové slavnosti Jízda slunovratu v Dolních Břežanech. Akce se koná pod záštitou Velvyslanectví Spojeného království.

Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Právě díky akci konané pod záštitou britské ambasády v Česku se odehrála premiéra Morganu EV3 u nás. Auto představil hrstce pozvaných Jan Zvelebil z českého zastoupení tradiční britské značky. Místem komorní události se stalo sídlo a zároveň autosalon Morgan ve Lhotě u Dolních Břežan.

Fotogalerie

Elektromobil EV3 je zatím konceptem, podobně jako jiné experimentální morgany v minulosti i tento vůz vychází ze sériového modelu. Jako první experimentální morgan ovšem EV3 zamíří i do sériové výroby, stát by se tak mělo v závěru roku 2016. Automobilka zvolila jako základ svůj nejmenší, nejlevnější a nejprodávanější typ, 3 Wheeler. Namísto náporem vzduchu chlazeného motocyklového dvouválce do V tak vpředu trůní jen malá baterie, jedna z několika, které ve voze jsou. Další se nachází pod přední kapotou a pokračují až ke středovému tunelu, menší sada akumulátorů bude i nad zadním kolem. To vše kvůli co nejlepšímu rozložení hmotnosti.

„Vůz berte jako první konstrukční cvičení, konkrétní design se ještě bude měnit,“ upozorňuje na ranou fázi vývoje EV3 Jan Zvelebil. V podstatě každý den se na autě dělají změny s tím, jak vývoj pokračuje. Auto je hodně mladou záležitostí, myšlenka se zrodila v únoru. Změnou projde například právě přední část, která se trochu protáhne a opět tak zakryje nyní odkryté řízení, v zadní části se objeví žebrování pro chlazení elektrické soustavy auta, které u verze s benzinovým motorem samozřejmě není třeba. Odlišnosti mezi klasickým 3 Wheelerem a EV3 je i teď už dost, autu pochopitelně chybí třeba elegantní výfuky po stranách karoserie.

Jediné kolo v zadní části zůstává zachováno, namísto hnací hřídele od přední části vozu se tu o pohon stará jeden malý elektromotor. Jeho výkon je 75 kW, což je na malou tříkolku určitě dostatečná hodnota. „Hmotnost sériového auta bude pod hranicí 450 kilogramů,“ komentuje záměry inženýrů Morganu Zvelebil. Z důvodu úspory kilogramů například inženýři morganu vyloučili možnost stavby hybridního provedení. S lehoučkým autem tak bude opravdu zábava. „Pocitově je prototyp jen o něco málo pomalejší než benzinová tříkolka, při plném sešlápnutí plynu se dovede zadní kolo při akceleraci protočit,“ hodnotí Zvelebil dynamiku. Stovku udělá běžný Morgan 3 Wheeler pod čtyři sekundy, u elektrického prototypu odhaduje, že to bude zhruba pět sekund. EV3 se tak řadí k nejdynamičtějším elektrickým autům.

Prototyp skutečně jezdí a i v Česku se s ním sbírají data a zkušenosti z praxe. Už ve čtvrtek se tak proháněl po silnicích v okolí Dolních Břežan, během sobotní akce Jízda slunovratu by se mělo auto rovněž představit v pohybu. Během krátkých zkoušek v Česku se například zjistilo, že dodávaná britská nabíječka s britskou koncovkou si úplně nerozumí s redukcí do české zásuvky, což komplikuje dobíjení. Už v neděli pak poputuje auto zpět do Velké Británie, kde na něm inženýři udělají opět nějaké úpravy a pak auto pojede na svou velkou premiéru na Festival rychlosti v Godwoodu.

I přes nízkou hmotnost a celkově malé rozměry tříkolky bude mít sériové provedení překvapivě slušný dojezd. Výrobce plánuje dosáhnout minimálně 150 mil, tedy 240 km na jedno nabití. Možná se podaří tuto hodnotu i překonat. Kapacitu lithium-iontových baterií u prototypu výrobce neudává. Při dynamické jízdě, která rozhodně není tomuto morganu cizí, bude asi dojezd trochu nižší, nicméně pro typické použití takového auta to určitě stačí. Parádní britská tříkolka je totiž vysloveně víkendovou zábavnou záležitostí, na krátký a dynamický výlet po okolí nebo nějaké to ježdění na okruhu určitě porce energie stačí.

A proč že to vlastně Morgan připravuje výrobu elektromobilu v kategorii takto netypických vozidel? Jednoduše proto, že se svět zbláznil. „Auto vzniká na základě poptávky z některých zemí,“ komentuje důvody vzniku Jan Zvelebil. Podpora elektromobilů nebo naopak vysoké zdanění obzvlášť exkluzivních aut s klasickým pohonem vytváří poptávku po elektrickém morganu. Zájem je prý například v Nizozemsku, Dánsku i dalších zemích.

Hovořit o ceně elektrického auta je zatím předčasné. Ale určitě bude dražší než model 3 Wheeler, ze kterého vychází. Ten se u nás dá pořídit asi od milionu a čtvrt. Morgan plánuje i u elektromobilu ponechat veškeré možnosti individualizace, jak u běžných modelů. Na výběr tak budou tisíce barev, nepřeberné množství druhů a barev kůže a spousta doplňků, které si může zákazník nadiktovat zcela podle svého vkusu.



Témata: Elektromobil


Nejčtenější

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Další z rubriky

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.