Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3

Světová premiéra prototypu elektromobilu Morgan EV3 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Světová premiéra v Česku. Morgan představil elektrickou tříkolku

  • 5
Britská automobilka Morgan vyrábějící klasické sportovní vozy se pochlubila konceptem elektromobilu EV3. Překvapivě se tak stalo v České republice. Auto se veřejnosti ukáže na sobotní automobilové slavnosti Jízda slunovratu v Dolních Břežanech. Akce se koná pod záštitou Velvyslanectví Spojeného království.

Právě díky akci konané pod záštitou britské ambasády v Česku se odehrála premiéra Morganu EV3 u nás. Auto představil hrstce pozvaných Jan Zvelebil z českého zastoupení tradiční britské značky. Místem komorní události se stalo sídlo a zároveň autosalon Morgan ve Lhotě u Dolních Břežan.

Elektromobil EV3 je zatím konceptem, podobně jako jiné experimentální morgany v minulosti i tento vůz vychází ze sériového modelu. Jako první experimentální morgan ovšem EV3 zamíří i do sériové výroby, stát by se tak mělo v závěru roku 2016. Automobilka zvolila jako základ svůj nejmenší, nejlevnější a nejprodávanější typ, 3 Wheeler. Namísto náporem vzduchu chlazeného motocyklového dvouválce do V tak vpředu trůní jen malá baterie, jedna z několika, které ve voze jsou. Další se nachází pod přední kapotou a pokračují až ke středovému tunelu, menší sada akumulátorů bude i nad zadním kolem. To vše kvůli co nejlepšímu rozložení hmotnosti.

„Vůz berte jako první konstrukční cvičení, konkrétní design se ještě bude měnit,“ upozorňuje na ranou fázi vývoje EV3 Jan Zvelebil. V podstatě každý den se na autě dělají změny s tím, jak vývoj pokračuje. Auto je hodně mladou záležitostí, myšlenka se zrodila v únoru. Změnou projde například právě přední část, která se trochu protáhne a opět tak zakryje nyní odkryté řízení, v zadní části se objeví žebrování pro chlazení elektrické soustavy auta, které u verze s benzinovým motorem samozřejmě není třeba. Odlišnosti mezi klasickým 3 Wheelerem a EV3 je i teď už dost, autu pochopitelně chybí třeba elegantní výfuky po stranách karoserie.

Jediné kolo v zadní části zůstává zachováno, namísto hnací hřídele od přední části vozu se tu o pohon stará jeden malý elektromotor. Jeho výkon je 75 kW, což je na malou tříkolku určitě dostatečná hodnota. „Hmotnost sériového auta bude pod hranicí 450 kilogramů,“ komentuje záměry inženýrů Morganu Zvelebil. Z důvodu úspory kilogramů například inženýři morganu vyloučili možnost stavby hybridního provedení. S lehoučkým autem tak bude opravdu zábava. „Pocitově je prototyp jen o něco málo pomalejší než benzinová tříkolka, při plném sešlápnutí plynu se dovede zadní kolo při akceleraci protočit,“ hodnotí Zvelebil dynamiku. Stovku udělá běžný Morgan 3 Wheeler pod čtyři sekundy, u elektrického prototypu odhaduje, že to bude zhruba pět sekund. EV3 se tak řadí k nejdynamičtějším elektrickým autům.

Prototyp skutečně jezdí a i v Česku se s ním sbírají data a zkušenosti z praxe. Už ve čtvrtek se tak proháněl po silnicích v okolí Dolních Břežan, během sobotní akce Jízda slunovratu by se mělo auto rovněž představit v pohybu. Během krátkých zkoušek v Česku se například zjistilo, že dodávaná britská nabíječka s britskou koncovkou si úplně nerozumí s redukcí do české zásuvky, což komplikuje dobíjení. Už v neděli pak poputuje auto zpět do Velké Británie, kde na něm inženýři udělají opět nějaké úpravy a pak auto pojede na svou velkou premiéru na Festival rychlosti v Godwoodu.

I přes nízkou hmotnost a celkově malé rozměry tříkolky bude mít sériové provedení překvapivě slušný dojezd. Výrobce plánuje dosáhnout minimálně 150 mil, tedy 240 km na jedno nabití. Možná se podaří tuto hodnotu i překonat. Kapacitu lithium-iontových baterií u prototypu výrobce neudává. Při dynamické jízdě, která rozhodně není tomuto morganu cizí, bude asi dojezd trochu nižší, nicméně pro typické použití takového auta to určitě stačí. Parádní britská tříkolka je totiž vysloveně víkendovou zábavnou záležitostí, na krátký a dynamický výlet po okolí nebo nějaké to ježdění na okruhu určitě porce energie stačí.

A proč že to vlastně Morgan připravuje výrobu elektromobilu v kategorii takto netypických vozidel? Jednoduše proto, že se svět zbláznil. „Auto vzniká na základě poptávky z některých zemí,“ komentuje důvody vzniku Jan Zvelebil. Podpora elektromobilů nebo naopak vysoké zdanění obzvlášť exkluzivních aut s klasickým pohonem vytváří poptávku po elektrickém morganu. Zájem je prý například v Nizozemsku, Dánsku i dalších zemích.

Hovořit o ceně elektrického auta je zatím předčasné. Ale určitě bude dražší než model 3 Wheeler, ze kterého vychází. Ten se u nás dá pořídit asi od milionu a čtvrt. Morgan plánuje i u elektromobilu ponechat veškeré možnosti individualizace, jak u běžných modelů. Na výběr tak budou tisíce barev, nepřeberné množství druhů a barev kůže a spousta doplňků, které si může zákazník nadiktovat zcela podle svého vkusu.


Elektromobil