Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Morgan: klasické sporťáky britských gentlemanů se vrátily do Česka

aktualizováno 
Nejklasičtější britské sporťáky si našly cestu do Česka. Ukázal jim ji Jan Zvelebil. Dlouhá léta vozil do Česka staré morgany, teď se stal autorizovaným zástupcem automobilky u nás. První auto, které nová automobilka na českém trhu prodala, právě vyráží na silnice.

Najít prodejnu téhle britské manufaktury je oříšek. Projedete Dolními Břežany na okraji Prahy a vydáte se tou nejužší silničkou do obce Lhota. Tam mezi domy naskládanými podél prašných ulic stojí domek z režného zdiva, s pnoucím se břečťanem a hrdým logem Morganu. Z protější zahrady kvokají slepice a o dva domy dál spravuje své miláčky broukař.

Na rodinné atmosféře a neformálním přístupu si Morgan zakládá. Však si také Jan Zvelebil postavil dealerství vlastně na zahradě.

"Morgan je nejstarší automobilka na světě, která je stále v držení rodiny zakladatele," pochlubil se při otevření nekonvenčního autosalonu Marc Ledington, zástupce 102leté značky.

Automobilka klade důraz na tradici. To platí nejen o fabrice, ale i o jejích dealerech. Tradicí se může pochlubit i Československo. Až do roku 1948 měla britská značka zastoupení i v srdci Evropy.

V Českých garážích je mnoho veteránů značky Morgan

V českých garážích je mnoho veteránů značky Morgan.

Dnes se do Česka oficiální zastoupení vrátilo. Obstarává prodej i servis. Vůbec první oficiálně prodaný a dodaný vůz má barvu slonové kosti. "Potkali jsme se v prodejně motorek Triumph," popisuje setkání s prvním zákazníkem Zvelebil.

Klasicky střižené sporťáky, jejichž boční okénka před vyjetím můžete odložit do kouta garáže, mají pod retro kabátem moderní techniku. Některé věci se ale nemění. Třeba dřevěný rám klasického modelu, který staví řemeslníci ručně z jasanového dřeva v dílnách v Malvern Link. "Nejsou to veteráni," zdůrazňuje Marc Ledington. "Mají klasický střih, ale uvnitř jsou nejmodernější technologie," vysvětluje Jan Zvelebil. "Morgan můžete opravdu každý den používat," ujišťuje.

"Morgany jako první na světě dostaly nezávislé zavěšení kol," oznamuje hrdě Ledington. Britská manufaktura se také chlubí speciálním postupem pro tvarování karoserie. "Hliníkové panely karoserie se vytváří tak, že se hliníkový plech nejprve zahřeje, a pak se tvaruje pomocí stlačeného vzduchu," popisuje Ledington.

Vůbec první morgan prodaný českým zastoupením

Vůbec první morgan prodaný českým zastoupením

Základní morgan je verze 4/4 se 110koňovým motorem 1,6 litru

Základní morgan je verze 4/4 se 110koňovým motorem 1,6 litru.

Použití lehkého hliníku má opodstatnění, roadster klasického střihu musí být lehký s nizounkými dveřmi, symbolickým čelním sklem a rozevlátým zadkem. "Morgany se stavějí srdcem," notují si Zvelebil s Ledingtonem. Však to má automobilka ve sloganu.

V nabídce Morganu jsou tři modelové řady. Ke klasickému morganu ve dvou i čtyřmístném provedení a nabroušenému osmiválcovému modelu Aero Supersports (limitovaná série 120 kusů) teď nově přibyla tříkolka, která vzpomíná na začátky Morganu.

Tříkolka je také  nejlacinějším morganem. "Cena je 26 tisíc liber," říká Jan Zvelebil, což odpovídá asi 730 tisícům korun. Nejlevnější čtyřkolový morgan vyjde na 970 tisíc.

"Tříkolka měla premiéru na autosalonu v Ženevě, teď probíhají poslední testy a do čtyř týdnů začne výroba," popisuje Ledington. Ještě před zahájením výroby nasbírali 500 závazných objednávek.

Takový model Plus 4 se vyrábí jen s minimálními změnami již od roku 1950. Jeho design pak má původ ještě o několik desetiletí nazpět. "Základní s motorem 1,6 se ovládá lépe než šestiválcový třílitr," popisuje Zvelebil. Ideální je podle něj mít samozřejmě doma oba.

S morgany se závodí na okruzích. "V závodech GTček prohání i ferrari," líčí český zástupce značky.

Původní tříkolka morgan

Původní tříkolka morgan

Na přespříští rok Morgan chystá nový model EVA GT. "Teď se testuje. Stojí za pozornost, že kompletní návrh probíhá v továrně bez účasti externích firem," chlubí se Ledington. V záloze má britský výrobce ještě koncept LifeCar s vodíkovým pohonem.

"Není to věc, která se použije a zahodí. Je to auto na celý život," popisuje filozofii morganů Jan Zvelebil.  Patří k nim tvídové bekovky, dlouhatánské bílé šály, letecké brýle a úsměv na tváři.

Dodací lhůty jsou různé. "Některé typy můžete mít vlastně hned, na jiné se rok i dva čeká," popisuje Zvelebil. Ve výbavě na přání je kromě barev podle vzorníku, dřevěných dekorů nebo kůží do interiéru také fotokniha dokumentující stavbu vašeho morgana.

Autor:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.