Moto Guzzi V7 Clubman Racer

Moto Guzzi V7 Clubman Racer | foto: Moto Guzzi

Moto Guzzi: nejlepší obrana před krizí je útok

  • 15
Aktivita v konstruktérských dílnách Moto Guzzi, malé značky aktuálně pod křídly velkého Piaggia, je obdivuhodná. Na stánku motoveletrhu SEMA v Miláně se odehrála modelová smršť, za kterou by se nemusely stydět ani ty velké značky, které v lombardské metropoli z dost nepochopitelných důvodů chyběly.

Klíčový veletrh motocyklů v Miláně to letos neměl lehké. Přes neúčast dvou největších výrobců - Hondy a Yamahy - i některých domácích zvučných značek motooděvů ale bylo na co koukat. Ofenzivní přístup ke krizi zvolila menší italská značka Moto Guzzi. Chmury na tvářích příznivců, v poslední době rozladěných plány na zřejmě nevyhnutelný přesun výroby z tradičního sídla Mandello del Lario jinam, rozjasňují hned 4 nečekaná velká překvapení a pár malých.

Hlavní pozornost na sebe strhla trojice konceptů V12. Jejich duchovním otcem je francouzský designér Pierre Terblanche, který předtím pracoval řadu let pro Ducati. Během působení zde si připsal úspěchy (řada SS) i rozpačitější výkony (Multistrada, 999).

Terblanche pracoval pod dohledem šéfdesignéra skupiny Piaggio, Miguela Galluzziho, který má na kontě výpomoc při tvorbě Ducati Monster; později navrhl například Cagivu Raptor.

Společně dostali za úkol pozvednout značku Moto Guzzi a rozmáchli se přitom opravdu velice. Guzzi, u které by jsme v minulosti byli rádi za jeden koncept za 3 roky, tak přivezla rovnou tři. Pravda, vycházejí z jednoho základu, a to 1151 ccm osmiventilového dvouválce, pýchy motorárny Moto Guzzi, a nového hliníkového rámu.

Nádrž, sedlo a zadní část tvoří jediný díl, k rámu připevněný u hlavy řízení a s možnosti vyklopení - to je jen jedno z neobvyklých řešení u celé trojice konceptů. Další je třeba absence zpětných zrcátek. Na hlavách válců jsou umístěny kamerky, které mají dění vzadu sledovat a promítat na palubku.

Moto Guzzi V12 Le Mans

Moto Guzzi V12 Le Mans

První z trojice V12 nese tradiční označení Le Mans, u Guzzi se rovnající velkému klasickému sporťáku, který je samozřejmě stylově italský. Se spolujezdcem se v žádném směru nepočítá. Najdete tu příjemné detaily, stavitelnou kapotáž i řídítka, originálně řešené zadní odpružení na letmém uchycení zadního kola s tradičním kardanem.

Další verze V12 Strada má být neuniverzálnější, určená pro každodenní ježdění. Na konci zádě se dokonce nachází čalounění pro spolujezdce, stejně jako velmi letmo chycené stupačky, které jdou snadno odstranit.

Třetí klon V12 X se tváří trochu jako motard a podle Guzzi je také určen jezdcům s agresivnějšími sklony. Na motard bude samozřejmě asi dost těžký, ale to neznamená, že by na palubě nemohla být zábava. K tomu jsou připraveny i vyšší zdvihy pérování. A byť je to jen koncept, je sestrojen fortelně. Například bílý podsedlový plastík není nějaká průhledná umělá hmota, ale snad centimetr tlustá destička. Když už plasty, tak pořádně, ne jako na Východě...

Moto Guzzi V12 X

Moto Guzzi V12 X

Všechny tři překypují originalitou. Z technických údajů není známo mnoho, jen objem motoru 8V a šest stupňů převodovky. Spolutvůrce Miguel Galluzzi se však nechal slyšet, že tohle je jen začátek a to pořádně teprve přijde, takže se těšme, co připraví v Noale (v sídle Aprilie, kde dnes guzziny vznikají) pro příště.

Třemi koncepty však výčet novinek zdaleka nekončí. Oprášená legenda V7 byla představena před dvěma lety, letos však přibyla verze, jejíž stylová čistota bere dech. V7 Clubman Racer je téměř věrná kopie závoďáků 70. let, kterými se Italové bránili masivnímu nástupu japonců.

Popisovat takovou nádheru skoro nemá smysl. Obzvláště krásná je pochromovaná závodní nádrž s klasickým ornamentem, letícím orlem. Kapotáž je podle tvůrců inspirovaná modelem 850 Le Mans.

Svody ostrého výfukového potrubí Arrow jsou omotány hliníkem s textilní vrstvou kvůli odvodu tepla. Nechybí ani stavitelná řídítka a odnímatelné stupačky spolujezdce pro ty největší individualisty.

Stavbou Clubman vychází z loňské evoluce V7 Café, u závodní repliky ale najdeme některé změny: širší zadní gumu (140/70) - obě gumy mají sportovnější profil, decentní zrcátka jsou až na konci řídítek a vzadu dvojicí zadních tlumičů Bitubo.

Tak trochu ve stínu těchto skvostů zůstala na stánku i další novinka. Cestovní model Norge GT obdržel jako poslední z velkých modelů také osmiventilový motor, hodnota nejvyššího výkonu přeskočila stovku koní a hned je tu sportovnější projev i na delší cesty.

Zbývající modely většinou mají nově namíchané barvy, což je sport, který Guzzi ovládá snad nejlépe ze všech výrobců. Po téměř deseti letech se vrací na scénu efektní odstín Rosso Mandello, letos na naháči Griso 8V SE.

Moto Guzzi Griso 8V SE

Moto Guzzi Griso 8V SE