Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stylová hromada harampádí. Italský bobber je moderní sportovec

  10:50aktualizováno  10:50
Vezměte bytelnou motorku klasických tvarů a po vzoru kluků z Obecné školy z ní vyházejte vše, co vám připadá nepotřebné. Zachovejte jenom základní funkce nezbytné k jízdě a uřízněte zhruba v polovině zadní blatník. Právě jste vyrobili bobber. Podívejme se, jak tutéž výzvu zvládl tradiční italský výrobce Moto Guzzi.

Moto Guzzi V9 Bobber | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Druhá světová válka zastihla motocyklový průmysl na vzestupu popularity. Technici a mechanici, kteří se před válkou zabývali výrobou i úpravami motorek, si službou v armádě své schopnosti a znalosti ještě zdokonalili.

Poválečné období pak přineslo množství produktů, zatímco v Británii ze zbytků leteckých hliníkových plechů snýtovali legendární Land Rover, Ameriku brázdily harleye a indiány, které se vrátily z frontových linií.

Válečné mašiny byly produkty poctivé kovářské práce, a tak brzy došlo na odlehčování. Přední blatník letěl světem, hned za ním sedadlo spolujezdce, řídítka nahradila rovná trubka, a protože se zjistilo, že bez zadního blatníku to prostě nejde, zůstal na svém místě, ovšem zkrácen na nezbytné minimum. Prostě všechno, co bylo jenom trochu navíc, bylo demontováno a mašiny byly oholeny až na kost. Takové úpravě se říkalo „bob job“ a strohé závodní speciály byly a dodnes jsou nazývány bobbery.

Moto Guzzi V9 Bobber

Stylový minimalista

Jedním z nejmarkantnějších prvků italského retro závoďáku je bezpochyby přední guma. Ono zase tolik mašin na předku stotřicítku nevozí. Tahle je ještě navíc vybavena retro vzorkem, který dodala značka Continental. Zadek obouvá pneumatiku ještě o dva centimetry širší. Obě pneumatiky jsou obuty na hodně stylových šestnáctipalcových ráfcích z lehké slitiny. Jejich tenké loukotě a nápisy Moto Guzzi na okrajích působí maximálně stylově.

Malou ozdobou a úlitbou italskému původu je červeno-zeleno-bílá trikolora umístěná na spodních brýlích. Zbytek přední části motorky je po vzoru slavných předků zasvěcen už jenom těm součástem, bez kterých by to prostě nešlo. Takže tady máme minimalistické lízátko předního blatníku nazdobené závodním šachovnicovým vzorem, jeden kulatý světlomet s klasickou H4, dvojici malých blinkrů a jeden kulatý budík. Má sexy červené podsvícení, osm barevných kontrolek a dvouřádkový LCD displej. Zobrazované údaje jako například spotřeba, ujetá vzdálenost (celková i dílčí), ukazatel rychlostního stupně nebo třeba hodiny lze měnit tlačítkem MODE na levém řídítku.

Moto Guzzi V9 Bobber
Moto Guzzi V9 Bobber

Po chvilce hledání je vlevo k nalezení také malé tlačítko dvoustupňového vypínání kontroly trakce. Zejména při jízdě po hrbatém dláždění v centru města doporučuji tohoto pomocníka natvrdo odvolat. Když je totiž třeba vzít za plyn a odpíchnout se křižovatkou na špici právě předjeté kolony aut, dokáže někdy nepěkně začarovat se zapalováním a namísto triumfálního odpalu jsem rád, když přes rozbité koleje a kočičí hlavy nějak přeskáču. Raději se v tu chvíli nedívám do zrcátek.

Pokud motorka několik hodin stojí bez pohybu, hodnota dílčí ujeté vzdálenosti se sama vynuluje. Když už jsme u ovladačů na řídítkách, pak zejména na tom pravém je jasně patrná ruka italského stylisty. Tlačítka spínače varovných blinkrů a vypínání elektrických obvodů jsou malým uměleckým dílem. S vypiplaným vzhledem ovladačů na řídítkách tak trochu kontrastuje odhalená rovná trubka rámu, která se jako zabodnuté kopí táhne celou siluetou stroje od hlavy řízení až k minimalistickému zadnímu blatníku. V místech, kde trubka prochází pod střídmým placatým sedlem, je přivařen oblouk, do kterého je upevněn podsedlový boční panel. Kromě toho, že nese plasticky vyvedený nápis se jménem mašiny, dost neuměle ukrývá akumulátor. K rozevlátému stylu poválečného bobberu ale tohle lajdáctví prostě patří.

Frajeření žádá ústupky

Dalším nepřehlédnutelným prvkem na vzhledu italské mašiny je samozřejmě motor. Podélně uložené véčko s válci svírajícími úhel devadesát stupňů je symbolem značky Moto Guzzi. Chlazení je zajištěno náporem vzduchu a olejem. Motor má svůj specifický projev a z krátkých kónických koncovek duní brutálním basem. Při razantním přidání plynu sebou celá mašina škubne doprava. Dvouválcová devítistovka dává maximální výkon pětapadesáti koní při 6 250 otáčkách. Zhruba v polovině tohoto rozsahu pak nabídne celých šedesát dva newtonmetrů maximální hodnota krouticího momentu. Síla motoru je na zadní kolo přenášena kardanem. Tohle řešení nevyžaduje v podstatě žádnou zvláštní údržbu a perfektně zapadne do celkového stylu mašiny. Na druhou stranu je jedním z nejvíce ztrátových převodů a jeho kuželová soukolí pohltí asi dvacet procent výkonu motoru. „Bobrovi“ je to ale tak nějak jedno. Jede si svoje a vůbec to nedělá špatně.

Moto Guzzi V9 Bobber

Válce vystrčené do stran nesou na svých hlavách plastové protektory chránící styku s holeněmi jezdce. Stejně tak je sací potrubí chráněno bytelnými plechovými kryty. Dokud cestuji sólo, dá se po chvíli hledání najít pozice nohou, kdy je možné sevřít mašinu mezi kolena a nepraštit se přitom do nohy o sání. Stačí ale nabrat spolujezdce a je třeba zaujmout polohu typickou spíš pro ordinaci ženského lékaře. Inu, co naplat, každá legrace něco stojí a stylovému designu je třeba přinášet drobné oběti.

A protože u Guzzi není normální asi vůbec nic, motor s převodovkou je spojen suchou spojkou. Přesně takovou, jakou máte v autě před domem. Navzdory nezvyklému uspořádání se spojka dávkuje s překvapivou lehkostí. Zato převodovka má trochu tužší chod a na odezvu řadící páky je třeba si chvíli zvykat. Zařazení jedničky zejména při studené převodovce někdy vyžaduje větší tlak, než bývá zvykem. Stejně tak se hledání neutrálu někdy mění v malé dobrodružství.

Start

Náplně motoru i převodovky jsou v čerstvém podzimním dni zahřáté na provozní teplotu a Guzzi vyzývavě duní do temně černých výfuků. První rychlost teď už bez odporu zapadá na své místo a tlustá přední guma začíná pomalu polykat první dlažební kostky v centru města.

Moto Guzzi V9 v číslech

  • motor: Twin V2 90° 4-taktní, podélně uložený, chlazený vzduchem, OHV, 853 ccm
  • maximální výkon: 40,44 kW (55 k) při 6 250 ot./min.
  • max. točivý moment: 62 Nm při 3 000 ot./min.
  • odpružení: přední - konvenční hydraulická vidlice 40 mm, zdvih kola 130 mm, zadní - dva tlumiče s nastavitelným předpětím pružin, zdvih kola 97 mm
  • brzdy: přední - ocelový plovoucí kotouč O 320 mm, 4pístkový třmen, zadní - ocelový pevný kotouč O 260 mm, 2pístkový třmen
  • ráfky: přední 2.50 x 19"; zadní4.00 x 16"
  • pneumatiky: přední 100/90 R19, zadní 150/80 R16
  • délka x šířka x výška x rozvor: 2 185 x 840 (řidítka) x 1 160 (přístrojová deska) x 1.465 mm
  • výška sedla: 780 mm
  • provozní hmotnost: 199 kg
  • palivová nádrž:15 l
  • cena: 279 990 Kč

Podle očekávání to samozřejmě není žádný problém. Ten nenastává ani ve chvíli, kdy se do cesty postaví tramvajové koleje nebo dokonce nižší obrubník. Tlumiče retro závoďáku sklízejí velkou poklonu.

Po výjezdu za hranice města si to namířím na klikatou okresku. V duchu si říkám, že tady by se ten válec vpředu mohl dostat do úzkých. Ale bobr si to sype okreskou jakoby nic a jestli ho má něco rozhodit, pak to asi jednoznačně nebude jeho vlastní přední kolo. Ono ho vlastně v průběhu celého testu nerozhodilo vůbec nic. Obstál jak v městské dopravní špičce, tak při řádění na okresce. Možná k tomu přispívá i jeho ultra nízko položené těžiště. Dvousetkilogramová motorka má ještě o pět milimetrů níže položené sedlo než jeho nejbližší příbuzný Roamer.

Střídmý jen na pohled

V úvodu hovoříme o tom, že bobbery byly vždy synonymem střídmosti a jednoduchosti. V tomhle ohledu Ital tak trochu klame tělem. Mašina se na první pohled prezentuje nevázaným, trochu lajdáckým stylem, ale ukrývá takové vychytávky, za které by se nemusel stydět ani ten nejmodernější cestovní atlet nebo supersport.

Bobbera lze totiž prostřednictvím volně stažitelné aplikace napojit na chytrý telefon. A v tu chvíli se otevírají dosud skutečně netušené obzory. Motorka je schopná sdělit veškeré údaje o motoru jako například aktuální hodnotu točivého momentu nebo výkonu. Umožňuje také vyzvědět třeba hodnotu dobíjení, ale i úhel náklonu nebo třeba údaje o podélném zrychlení stroje.

Fotogalerie

Tak co? Jste překvapení stejně jako já? Pak vězte, že ještě nekončíme. Napojením na aplikaci získává střídmý bobber plnohodnotný počítač. Kromě údajů a parametrů bezprostředně souvisejících s chodem stroje systém ještě ukládá do mapy polohu motorky v místě, kde byl naposledy vypnut motor, a při kritickém úbytku paliva je schopen vyhledat nejbližší benzinové pumpy.

Guzzi Bobber se svou chytrou aplikací trochu připomíná filmy, kdy se předměty denní potřeby mění ve sci-fi stroje. Když začne smartphonu připevněnému na řídítkách docházet šťáva, stačí jej kabelem připojit do USB zásuvky, jejímuž umístění jsem do odhalení druhé tváře bobbera moc nerozuměl. Je totiž na pravé straně krku řízení, ukrytá těsně před dokonale tvarovanou nádrží vyzdobenou po obvodu ostrou hranou, která dodává celkovému vzhledu biku na agresivitě.

V době, kdy většina výrobců z důvodu vyhovění normě Euro4 přesedá i u těch nejklasičtějších retro modelů na vodní chlazení, kráčí Moto Guzzi se svými motorkami Bobber a Roamer svou vlastní cestou dál. Jestli je zvolený směr správný, ukáže až čas. Na každý pád odvážnému prý štěstí přeje a za 280 tisíc znamená Guzzi Bobber další zajímavou alternativu, která nezapadne ani v koloně jízdy distingovaných gentlemanů.

Autoři:




Nejčtenější

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.