Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motofoto týdne: Dakarské speciály měly i pohon obou kol

První ročník Dakaru byl především velkou neznámou pro všechny zúčastněné. Na startu se tak objevilo vše, co mělo dvě kola. Od tehdejších sportovních endur až po neohrabané cesťáky. Například BMW R80 a další. Závodníci v podstatě nevěděli, do čeho jdou, a podle toho taky soutěž vypadala: hodně se bloudilo, hodně se opravovalo a pro jezdce to bylo víc dobrodružství než závodění.
Současná špička: KTM 450 Rally Replica, Cyril Despres

Současná špička: KTM 450 Rally Replica, Cyril Despres | foto: KTM

Stejně jako všude jinde v motorsportu, i na Dakaru se vyvíjí technika a pravidla. Cesta motorek od prvního závodu amatérů až k dnešním speciálům byla hodně spletitá. Na startu legendárního závodu se objevili i opravdoví exoti.

Začali to dobrodruzi

Prvním vítězem v roce 1979 byl Cyril Neveu na Yamaze XT 500. Motorka byla v podstatě sériovým strojem s minimem úprav.

V dalších letech se už továrny začaly soustředit na stavbu speciálů a legendární je souboj Yamahy a Cagivy. To byla doba dvouválců, které daly vzniknout cestovním endurům pro běžné zákazníky. Veleúspěšná byla rovněž Yamaha se svým modelem Teneré, který měl řadový dvouválec o objemu 850 cm³.

Zde se bavíme o strojích s hmotností hodně přes 200 kg, které měly v těžkém terénu velké problémy. Pokud je jezdec několikrát za den zvedal ze země, měl toho opravdu dost. Motorky musely být vybavené velkými nádržemi na palivo, aby měly dostatečný dojezd, to je dělalo hodně těžké a neohrabané.

Slavnou éru si před rokem 2000 prožilo i BMW s dvouválcovými boxery GS, ale především s lehkými a spolehlivými jednoválci GS 650. Pak už ovšem začala éra rakouské KTM, která vítězí již 13 let v řadě.

Pro KTM je Dakar velice důležitý a na rozdíl od většiny značek staví motocykl speciálně pro tento závod. Je tak uzpůsobený pro dobré rozložení váhy v nádržích a hlavně aby zaručil spolehlivost v extrémně dlouhém a náročném závodě.

Od dvouválců ke 450

S technikou se vyvíjely i předpisy. Původně byla kategorie motorek zcela bez předpisů, ale s pokračujícím vývojem bylo nutné dělat omezení. Vrcholu dosáhly motorky v roce 2003, kde se jednalo o víceválce s objemem často přes
1 000 cm³ a výkonem dost přes sto koní. To se bohužel podepsalo na úmrtích a těžkých zraněních jezdců, kteří na motorkách jeli pouští rychlostí dost přes 200 km/hod.

V roce 2005 tak nastal zákaz dvouválců a omezení na 700 cm³ objemu. Vývoj šel však dál a speciály rakouské značky dokázaly i za těchto podmínek dosahovat až neuvěřitelných rychlostí. V honbě za ovladatelností a rychlostí vznikly i zajímavé stroje, jako například Yamaha s náhonem obou kol, která byla jako jediná schopná držet krok s KTM.

Poslední změna pravidel nastala po přesunu Dakaru do Jižní Ameriky, kde byl objem omezen na 450 cm³ a motorky se tak měly přiblížit sériovým strojům.

Voda, benzin a elektronika

Závodní speciál na dnešní Dakar vyžaduje velkou spoustu specifických vlastností. První z nich je dojezd. Závodní speciály mají okolo 60 až 70 koní a ty je třeba zásobit dostatkem paliva. Motorka musí mít dojezd 250 km, což si žádá 30 až 40 litrů paliva. Většinou je v přední nádrži a dvou podsedlových. Nádrže nejsou navzájem propojené, takže při zničení jedné po pádu je možné jet na ty zbylé.

Dále s sebou jezdec musí mít tři litry vody, umístěné většinou v menší nádržce na motorce kombinované s vakem na pití. Zajímavý je také kokpit. Musí pojmout přistroj pro navigaci, ve kterém má jezdec papírovou roli s itinerářem trati. Převíjí se tlačítky na řídítkách.

KTM 950. Itinerář má jezdec na řídítkách.

Dále jsou tu dva přístroje pro měření ujeté vzdálenosti (jeden je záložní) a pořadatelská GPS, která kontroluje rychlost a dodržování trasy, zároveň slouží pro vyslání nouzového signálu.

Na horní straně kapotáže jsou antény k těmto systémům. Poslední nezbytností je nářadí, pár náhradních dílů a balíček pro případ nouze. Je menší než u aut, ale musí obsahovat nezbytné věci, jako je lékárna, signální světlo nebo třeba tepelnou fólii pro případ nutného přespání v poušti. Část jezdců s sebou vozí také satelitní telefon pro kontakt se svým doprovodem nebo asistencí.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...