Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motocyklový trh ojetin žádá cizí značky

- Česko se po sedmdesátých a osmdesátých letech kultu osobních aut vrací k jedné stopě, ale mnozí mladí ani starší jezdci se přitom většinou už ani nesnaží vzpomínat na zdejší slavnou motocyklovou minulost. A nemají-li motorku kdesi na venku jako nejobyčejnějšího služebníka, k cestám do práce či k nákupům, preferují z ojetin zahraniční stroje. Potvrzuje to i příběh, který v Praze zažili experti japonské firmy Yamaha.
Chtěli ve volné chvilce a neoficiálně vidět nějakou motorku z produkce země, která kdysi patřila k motocyklovým velmocem, ale ač se jejich hostitelé snažili sebevíc, nenašli toho dne v pražských ulicích ani jedinou jawu nebo čezetu. "V Praze stály či jezdily jen cizí značky," vzpomínají svědkové události.

Že by znovuobjevení vysmívané jawy?

Byť ve městech, na výletních trasách a vůbec všude tam, kde motorky slouží spíš pro radost než pro užitek, jsou dnes víc vidět zahraniční značky, pořád je v zemi mnoho starých motorek tradičních českých značek. Potvrzuje to statistika, z níž plyne, že v Česku je evidováno na 790 000 motocyklů v průměrném stáří téměř 30 let. Otázkou ale zůstává, kolik starých jaw nebo čezet ještě jezdí. "Na trhu ojetin v Praze v současnosti prakticky není o motorky české výroby zájem," říká pražský obchodník se staršími motocykly Václav Piroutek. "Lidé nejvíc žádají endura slavnějších značek v ceně do zhruba 60 000 korun a skútry za 20 000 až 50 000 korun, přičemž nejlépe se prodávají levnější stroje asi tak za 25 000 korun." Pavel Rys, který s novými i jetými motocykly obchoduje v Přešticích na Plzeňsku, tedy na typickém českém venkově, rovněž potvrzuje zájem o stroje zahraniční produkce. "Největší poptávka je po kvalitních motorkách v ceně kolem 150 000 korun - po větších endurech a chopperech," konstatuje Pavel Rys. "Jaw a a ČZ či MZ z bývalé NDR se v mém obchodě objeví jen výjimečně." Obecně rostoucí zájem o motocykly, zejména o choppery, avizuje i Martin Kříž, pražský prodejce nových i jetých motocyklů. Jako jediný z oslovených ale připustil oživení zájmu o ještě nedávno zavrhované a vysmívané stroje Jaw a, ČZ a MZ. "Jejich znovuobjevení sice teprve začíná, ovšem podle mých zkušeností to není ke škodě zejména pro jezdce, kteří nemohou za motocykl vydat větší peníze, a hlavně pro začátečníky," soudí Martin Kříž. "První totiž za cenu solidních jaw, ČZ či MZ dostanou obvykle jen dosluhující motorky světových značek a druzí získají jezdecké zkušenosti na slabších a méně nebezpečných strojích. Obecně platí, že motocyklistův vývoj by měl začínat v patnácti letech na padesátce a od sedmnácti, osmnácti roků na lehce ovladatelné motorce o obsahu maximálně 500 či 600 krychlových centimetrů."

Dobré stroje na své kupce dlouho nečekají

Motocyklový trh ojetin není zdaleka tak přeplněný jako automobilový. "Dobré motorky za přijatelné peníze na kupce dlouho nečekají," charakterizuje situaci Martin Kříž. Také nebezpečí koupě kradených strojů je menší než u aut, naopak riziko získání stroje po havárii je mnohem větší u motorek. "Je jen málo motocyklů, které ve své kariéře neležely," vysvětluje Pavel Rys. V úvahu je třeba brát i skutečnost, že z ciziny se do Česka až na výjimky nedovážejí jiné stroje než havarované, neboť vše ostatní je v zahraničí obvykle dražší než v Česku. Pravděpodobnost, že zájemce o ojetinu koupí bouračku, je tedy značná: počty motorek dovezených z ciziny se v posledních letech přiblížily počtům strojů v zemi prodaných jako nové. "Hodně lidí, kteří vyzkoušeli jeté motorky, po čase přechází na stroje nové," dělí se o zkušenosti Martin Kříž. Další významnou odlišností proti obchodu se staršími auty je okolnost, že zájemci o jeté motorky o nabízeném zboží vědí jen pramálo. Z průzkumů plyne, že sice mívají poměrně přesně vymezenou představu o hledané značce a typu, ovšem kvalitu konkrétního nabízeného kusu posoudit nedovedou. "V takovém případě je dobré, aby u koupě asistoval odborník," radí Pavel Rys. Za nejjistější se považuje nákup staršího motocyklu v bazaru u značkového prodejce.

V tuzemských bazarech převažuje nabídka jetých motocyklů zahraničních značek.

Choppery za sebou mívají méně pernou službu než jiné motocykly.

Autor:
Témata: Škoda Auto, Yamaha
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...