Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motonovinky: legendy BMW a KTM v novém a skútry mají o kolo víc

aktualizováno 
Kolínský motoveletrh je vždy zajímavý především pro neitalské značky, které zde předvádí to nejlepší, co mají na následující rok připravené. Ani letos jsme nebyli zklamaní, podívejte se, co budete na jaře potkávat na silnicích.

Hitem výstavy je jednoznačně GS od BMW. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

BMW R 1200 GS

Asi nejočekávanější novinkou je nová generace úspěšného cestovního endura GS. To sice dlouhodobě vévodí prodejům cestovních endur, ale za poslední dvě sezony mu přibyla velká konkurence, jako je Honda Crosstourer, Yamaha SuperTenere nebo Ducati Multistrada. Tyto stroje sází především na vynikající výkonné motory, kterým současný boxer v BMW nemohl konkurovat. Dlouho se tak mluvilo o nové koncepci, která by modrobílým pomohla zpět na špičku. A v Kolíně se opět ukázalo, že BMW umí.

Nový motor disponuje výkonem 125 koní při objemu necelých 1 200 ccm. Má unikátní systém chlazení, který zachovává kompaktnost motoru, chladiče jsou dobře schované a nenarušují design stroje. Motor má stále i žebrování na přední straně, které pomáhá s chlazením.

Kromě nového agregátu se na GS představí i revoluční elektronika. Samozřejmostí je dnes už kontrola trakce a ABS, k tomu je tu ale elektronický adaptabilní podvozek, který mění své vlastnosti v závislosti na aktuální podmínkách na silnici. V rychlých zatáčkách se vám přitvrdí, na hrbolech zase změkčí. Počítá samozřejmě i se spolujezdcem a zavazadly.

V BMW se zaměřili i na detaily, stejně jako u aut: i mezi motorkami už jsou populární světla pro denní svícení, která jsou u BMW vyrobena z LED. Na motorce nechybí prostor pro navigaci, můžete si nastavit i ergonomii pomocí sedla, řídítek a stupaček.

Kolín je baštou především pro BMW a KTM, italové čekají do Milána.

Kolín je baštou především pro BMW a KTM, Italové čekají do Milána.

KTM 1190 Adventure R

Podobnou legendou jako GS od BMW je i slavná KTM Adventure. Ta dosud jezdila s téměř deset let starým designem a facelift si už opravdu zasloužila. Nejde ale jen o facelift, motorka je od začátku nová a stejně jako BMW srovnala krok s konkurencí především v oblasti motoru. Tím je zcela nový vidlicový dvouválec chlazený kapalinou o výkonu 150 koní. Je velice kompaktní a zachovává nízkou hmotnost při vysokém výkonu. Okolo něj je nový trubkový rám a zcela nový design kapot.

Fotogalerie

Stejně jako konkurence i KTM sáhla po elektronice a k dispozici tak budete mít kontrolu trakce, ABS, obojí od firmy Bosch. KTM byla vždy pověstná svým všestranným využitím i v terénu. Tomuto závazku dostála i nová generace a celý systém elektroniky lze přepnout do offroadového módu. O odpružení se stará tradičně špičková značka WP. KTM zůstává i nadále na odolných drátěných kolech. K dispozici samozřejmě bude i celá řada příslušenství a zavazadel.

Aprilia RSV 1000 ABS

Aprilia slaví s modelem RSV4 velké závodní úspěchy a novou generaci motorky tak nemohl představit nikdo jiný než mistr světa superbiků Max Biaggi. Aprilia je už od začátku nabitá závodní elektronikou, ke které letos přibylo i ABS. Nejde ale o klasický protiblokovací systém. Ten na Aprilii odpovídá závodnímu nasazení a musí se přizpůsobit tvrdým podmínkám závodní trati. Spolupracuje tak s kontrolou trakce APRC. Jezdec má několik možností nastavení obou systémů podle stylu jízdy a aktuálních podmínek.

Inovovaná je ale nejen elektronika. Motor posílil na výkon 184 koní při 12 500 otáčkách za minutu. Na motorce je osazena nová generace monoblokových brzd Brembo. Upravený je výfukový systém a mnoho jezdců jistě ocení zvětšení nádrže. To byla jedna z největších slabostí RSV, které došel benzin dříve než po dvaceti minutách na okruhu.

Honda CB 1100 – návrat ke kořenům

V době elektroniky a kosmického designu paradoxně nejvíce vynikne nejjednodušší motorka, kterou letos předvedla Honda. Původně se mělo jednat o model určený pouze pro asijské trhy, ale Evropa si ho vyžádala a je to dobře. Motorka navazuje na modelovou řadu CB 750 Four. Motorem je vzduchem chlazený, čtyřválcový agregát o objemu 1 140 ccm, designově opravdu povedený, stejně jako zbytek motorky, který je nádherně jednoduchý. Motor nemá nijak oslnivé výkony, ale to od tohoto stroje ani nikdo nečeká. Přesto je výkon 90 koní a točivý moment 93 Nm slušný.

Motorka váží 248 kilogramů, což není nijak špatné číslo, když vezmeme v úvahu poctivou stavbu. Kola jsou tradičně osmnáctipalcová a o jejich brzdění se stará mimo jiné systém ABS. Pod klasickým hávem je ukrytá moderní technika v podobě vstřikování PGMFI, které snižuje spotřebu stroje. Motorka bude k dispozici v červené, černé a bílé barvě.

Sym na třech kolech

Zajímavý koncept představila tchajwanská značka Sym, která kromě vynikajících skútrů za rozumnou cenu vyrábí například i komponenty a motory pro Hyundai. Koncept využívá populární konstrukci skútru se dvěma koly vpředu, na kterou přechází celá řada výrobců. Sym ale zkombinoval tuto technologii s ochrannou kapotáží, která by kromě pohodlí měla nabídnout i podstatně vyšší bezpečnost posádky než klasický skútr. Interiér je velice moderní a elegantní, nechybí futuristické ovladače a velký displej s informacemi pro jezdce. Tento koncept by se v sériové výrobě mohl rozhodně ujmout.

Nový pohled na skútr nabídla značka Sym.

Nový pohled na skútr nabídla značka Sym.

Peugeot Metropolis 400i

Další tříkolkou, která se v Kolíně představila, byla čtyřstovka od Peugeotu. Ten předvedl metropolis už před rokem jako koncept. Stroj využívá klasické konstrukce zadní nápravy s variátorem. O pohon se stará osvědčená, kapalinou chlazená čtyřstovka s výkonem 35 koní. Maximální rychlost by měla být 150 km/hodině a hmotnost slušných 256 kg. Přední zavěšení používá lichoběžníková ramena se vzpěrami vyrovnávajícími náklon. Novinkou jsou propojené brzdy. Podvozek se v nízkých rychlostech automaticky zablokuje proti náklonu. Po rozjezdu se znovu aktivuje odpružení a vy můžete normálně zatáčet.

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.