Novinky pro rok 2009: Honda CBR

Novinky pro rok 2009: Honda CBR | foto: Honda

Motonovinky pro příští rok: Honda odkryla karty první

  • 9
Největší světový výrobce motocyklů představil v měsíčním předstihu před prvním z podzimních veletrhů několik modelů pro rok 2009. První dva supersporty jezdí s ABS, krosová CRF450R dostala vstřikování.

Honda se k tomuto kroku odhodlala jako první, i když zdaleka neodtajnila vše a ty hlavní "pecky" si schovává na pozdější dobu. Hlavní novinkou je představení dvou inovovaných hlavních supersportů – CBR600RR a CBR1000RR Fireblade - od příštího roku nabízených také ve verzi s ABS.

Novinky pro rok 2009: Honda CBR

První nezávislé reference na fungování ABS, speciálně vyvinutého pro supersportovní motocykly, už známe. Většina testovacích jezdců, včetně závodníků, byla jeho chováním velmi (mile) překvapena. Což je nutno brát jako velkou pochvalu, neboť málokdo z expertních jezdců je ochoten nechat si zasahovat do řízení - což dnes i u motocyklů celkem běžně používané ABS (např. na cestovních strojích) celkem významně dělá. Bylo jasné, že u supersportů bude muset být hranice, kdy protiblokovací systém zasáhne, posunuta opravdu na kritickou mez, přesto musela jezdci v případě nutnosti pomoci.

Honda tento sytém vyvinula a představila nejprve pro CBR600RR, nyní přijíždí jako volba i pro populárního "fároše" neboli model CBR1000RR Fireblade. Více o ABS pro supersportovní motorky zde. Pro kaskadéry bude asi zajímavá informace, že brzdový systém obou novinek prakticky neumožňuje tzv. stoppie, tedy jízdu po předním kole.

Novinky pro rok 2009: Honda CBR

Honda tak opět udělala další krok k naplnění svého předsevzetí mít u všech svých velkoobjemových modelů ABS do roku 2010.

Standardní modely obou supersportů bez ABS zůstávají u šestistovky i litru v nabídce, cenová diference by měla být kolem 20 000 korun.

Výkonově ani hmotnostně se parametry obou nejsportovnějších hond nezměnily, CBR600RR má výkon 120 koní při 13 500 otáčkách za minutu a provozní hmotnost 184 kg, fireblade 178 koní při 12 000 otáčkách a hmotnost 199 kg. Verze vybavené ABS však celkem významně ztěžkly, šestistovka o 10 kilogramů a tisícovka dokonce o 11 kg.

Další změny u obou supersportů jsou drobnějšího rázu: fireblade má nové zadní blinkry, lehce přepracovanou kapotu, matně černý motor a nová barevná schémata, u CBR600RR je změn o něco více. Nové blinkry, písty, hlava válců, výfukové ventily pocházející z fireblada, lehčí třmeny přední brzdy, zlepšený průběh křivky točivého momentu mezi 8 a 12 tisíci otáčkami, jiný tvar výfuku a rovněž drobné designové úpravy. Mezi novými kamuflážemi nalezneme mimo jiné netradiční kombinaci černé a zelené nebo limitovanou sérii v bílé s výraznými modrými prvky.

Vedle lépe brzdících supersportů byly představeny ještě dva vylepšené motokrosy. Vlajková ostrá terénní loď, CRF450R, dostala elektronické vstřikování. Další změnou je snížení hmotnosti o 1,8 kg, na které se podílejí zmenšená nádrž, nová kliková skříň nebo přepracovaný rám, dále tu máme spoustu designových změn snad poloviny komponentů.

Novinky pro rok 2009: Honda CFR

Čtyřistapadesátka má ještě nižší spotřebu a rychleji startuje – pokud by to závodníkům bylo málo, v záloze je také nový HRC kit. Výkon je 56 koní při 8 500 otáčkách, provozní hmotnost necelých 107 kg. Druhý motokros, který doznal úprav, je CRF250R. Také zde najdeme nový design motoru a rámu, hmotnostní úspora proti předešlé verzi je ale jen minimální – 100 gramů.

Na další novinky od Hondy si budeme muset počkat asi měsíc do kolínského veletrhu. Zvědavcům ale také sdělila, které modely zůstanou v dalším roce beze změn (kromě barev). Jedná se o Gold Wing, DN-01, letošní motocykl roku v ČR CB1000R, obě verze menšího cruiseru VT750 Shadow, velký skútr Silver Wing a menší ANF125 Innova.

S touto pomocí lze odvodit, které nové hondy nás letos na podzim ještě mohou překvapit. Dost se šušká o novém sportovním cesťáku VFR (některé zdroje dokonce mluví o pětiválcovém motoru), velmi pravděpodobně se něco uděje u naháčů střední třídy a za pozornost stojí, že Honda u nás aktuálně nemá v nabídce žádný těžkotonážní cruiser...


Témata: Abs, Dům roku, Honda, Veletrh