Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motootázka

aktualizováno 
Koupil jsem VW Golf 1.9 diesel z roku 1994, má najeto 235 tisíc kilometrů.
Koupil jsem VW Golf 1.9 diesel z roku 1994, má najeto 235 tisíc kilometrů. Do konce listopadu musím s vozem na STK a na kontrolu emisí. Slyšel jsem, že prý při ní motor dostává pořádně zabrat a někdy měření nevydrží. Mám s motorem něco před emisní kontrolou udělat?
František S., Zlín

Odborníci na diesely nevylučují, že při emisní kontrole skutečně může dojít ke značnému poškození motoru. Ovšem ihned dodávají, že se to stává jen opravdu výjimečně.Šéf plzeňského diesel-servisu Petr Svoboda říká, že riziko poškození plyne z toho, že je agregát při kontrole spalin vystaven nezvyklému režimu. Je totiž vytáčen několikrát za sebou těsně před hranici maximálních dovolených otáček, aniž je zatížen. "Pokud je to starší motor s plně mechanickým vstřikováním nafty, tak se může stát, že mu nefunguje omezování nejvyšších otáček. Pak hrozí nebezpečí přetočení motoru přes maximální povolené obrátky," vysvětluje Petr Svoboda. Jako prevenci před možnou nehodou motoru při emisní kontrole doporučuje expert na naftové motory vydat se na měření tam, kde není jen samostatná kontrolní stanice, ale současně i servisní pracoviště specializované na vznětové agregáty. "Solidní servisman motor před měřením nejdříve zkontroluje a neměl by se do práce pustit, pokud si není jistý jeho vyhovujícím stavem. Překontroluje alespoň vizuálně důležité prvky, jako třeba rozvodový řemen. Předejde tak možné havárii, případně motor předem seřídí. Zákazník tak platí za emisní kontrolu jen jednou, kdežto u samostatné měřicí stanice se dozví jen to, že motor nevyhověl, a musí kontrolní měření absolvovat znovu. Zaplatí opět a ztratí další čas," konstatuje šéf diesel-servisu. Emisní kontrola přijde zhruba na sedm set korun. Pokud se motorista spoléhá víc na vlastní síly než na mechaniky, tak odborníci před návštěvou emisní stanice doporučují alespoň výměnu palivového a vzduchového filtru. V případě, že jde o nově zakoupený jetý automobil, platí stará moudrost: když nejsou k vozu k dispozici důvěryhodné doklady o provedených servisních pracích, tak je dobré předem vyměnit olejové náplně, případně i rozvodový řemen. "Před měřením je dobré motor trochu prohnat ve vyšších obrátkách třeba při jízdě po dálnici. Vyčistí se tím jak palivový, tak i výfukový systém. Právě ty hrají při kontrole emisí hlavní roli," doplňuje Petr Svoboda.

Autor:


Témata: nehody


Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.