motootázky

1. V technických parametrech mojí Škody Felicia 1.3 MPI z roku 1997 je uveden kroutící moment 106 Nm při 2600 ot/min. Avšak při žádném z několika měření jsem zmíněné hodnoty nedosáhl, vždy byl výsledek horší.

Rudolf Dreithaler z mladoboleslavské Škody Auto se domnívá, že čtenář odlišné hodnoty kroutícího momentu u felicie zjistil pravděpodobně na válcové zkušebně. "Tuto metodu lze považovat spíš za informativní, neboť naměřený výkon na kolech se přepočítává na výkon motoru, což bývá nepřesné," konstatuje Rudolf Dreithaler, který za jediný správný způsob považuje měření na motorové brzdě. "Podmínkou měření je také stejný stav sacího a výfukového traktu, jako je ve voze. Zároveň je třeba zaznamenávat i další důležité veličiny - hodnoty předstihu, teploty výfukových plynů a podobně," uvádí Rudolf Dreithaler a připomíná, že při správném měření může motor Škody Felicia 1.3 MPI podle platných norem mít tolerance ve výši plus minus pěti procent ve výkonu a u točivého momentu se tolerance může pohybovat v rozmezí plus pět až minus šest procent. Také Jaroslav Myslík, technik plzeňské firmy Auto CB, která patří k nejvýznamnějším dealerům škodovek v západních Čechách, předpokládá, že různé výsledky nevzešly z motorové brzy. "Ta jediná je směrodatná," prohlašuje Jaroslav Myslík.

2. Nechal jsem Škodu Felicia 1.3 upravit pro pohon propanbutanem. Ten má oktanové číslo 100, a je tedy podle mého názoru v motoru stavěném na 95 oktanů nevyužit. Bylo by vhodné - a s jakými důsledky - zvýšit kompresní poměr snížením hlavy motoru?

Rudolf Dreithaler informuje, že škodovku lze k pohonu na propan-butan přestavět až po záruční době na vozidlo, jinak záruka padá. "V případě zásahů do karoserie končí i prodloužená záruka na karoserii pro místa přestavbou dotčená," sděluje Rudolf Dreithaler. "Upravovatel auta přebírá v plném rozsahu veškeré záruky za změny na vozidle plynoucí z jeho přestavby na alternativní pohon." Tomáš Hanzl, předseda LPG-klubu, který sídlí v Brandýse nad Orlicí a sdružuje motoristy využívající k pohonu vozidel propanbutan, zmíněné úpravy hlavy motoru v žádném případě nedoporučuje. "Oktanové číslo je dáno poměrem propanu a butanu, který nemusí být v každém palivu stejný," doplňuje Tomáš Hanzl. "Navíc upravené auto nejezdí jen na LPG, ale také na benzin, takže by mu snížení hlavy mohlo ublížit."