motootázky

Dočetl jsem se, že u felicie lze zvýšit výkon motoru přepro gramováním řídicí jednotky. Projeví se to v otáčkách, při kterých se nejčastěji jezdí, tedy ve 3000 až 5000 otáčkách za minutu?
Miroslav Luňák, Chomutov

Rudolf Dreithaler ze Škody Auto k dotazu říká, že všechny úpravy motorů, které mají vliv na výkon, točivý moment, hluk, exhalace a podobně, musí být oficiálně schváleny Ministerstvem dopravy a spojů České republiky. "A pokud je zvýšení výkonu větší než dvacet procent, je nutný také souhlas výrobce vozidla. Škoda Auto zatím neposkytla nikomu souhlas k takové úpravě motorů," zdůrazňuje Rudolf Dreithaler, který opět připomíná, že jakákoliv úprava motoru v záruce vozidla je nepřípustná, chce-li motorista využít výhod záruky. Jaroslav Myslík, technik plzeňské firmy Auto CB,která patří k nejvýznamnějším dealerům škodovek v západních Čechách, doplňuje, že podle jeho názoru nemají úpravy,které pro motory nabízejí různé tunningové firmy,valný význam. "Skutečné sportovní úpravy žádají mnohem víc než přeprogramovat řídicí jednotku motoru, a osobně se domnívám, že pro běžného řidiče nejsou potřebné ani vhodné," míní Jaroslav Myslík.

Uvažuji o koupi přípravku (název neuvádíme, abychom ho bez konkrétních důkazů nespravedlivě nezvýhodnili nebo nepoškodili), který se má nalít spolu s olejem do motoru osobního auta, u něhož se pak - jak slibuje prodejce - sníží spotřeba a emise, zvýší výkon a prodlouží trvanlivost. Složení přípravku prý je odvozeno z výsledků výzkumu americké NASA a v Evropě ho prodává jen jediná firma stejně jako v tuzemsku... Zdá se mi to příliš fantastické při ceně pod tisíc korun, a proto se zajímám o názor redakce na účinnost přípravků tohoto druhu. Je možné, aby výrobek měl alespoň jeden ze zmíněných účinků? Kdo se může k věci fundovaně vyjádřit?
Miloš Dlask, Liberec

Přípravek, o který se čtenář zajímá, redakce MF DNES ani ústavy či zkušebny,s nimiž při testech spolupracuje,neověřovaly. Nicméně k podobným výrobkům obecně Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv konstatuje,že se s nimi setkává už od roku 1967 a poznal jich desítky. "Výsledky zkoušek a testů obvykle konstatují, že přípravky motorům neškodí, ale snížení spotřeby nebo zvýšení výkonů se pohybuje v mezích měřících chyb a nelze je s určitostí prokázat," říká Vladimír Matějovský. Spolu s dalšími odborníky se shoduje v názoru, že žádný chemický přípravek generálku motoru neudělá. "Jednu radu pro čtenáře však přece jenom mám: ať požádá prodejce konkrétního přípravku o výsledek zkoušky v nezávislém - a právě nezávislost a odbornost zdůrazňuji - zkušebním ústavu a teprve pak ať se rozhodne. Jen na sliby bych nedal," radí Vladimír Matějovský.