motootázky

V MF DNES jste 27. září psali o rizicích úředně neschválených motoristických doplňků a já jsem v té souvislosti slyšel, že Česko je v přístupu ke zmíněným výrobkům spolu s pověstně důkladným Německem v Evropě nejpřísnější.
V MF DNES jste 27. září psali o rizicích úředně neschválených motoristických doplňků a já jsem v té souvislosti slyšel, že Česko je v přístupu ke zmíněným výrobkům spolu s pověstně důkladným Německem v Evropě nejpřísnější. A dokonce ještě tvrdší než Němci jsme v tom, že oficiálně neuznané motoristické zboží zakazujeme prodávat, zatímco oni se o obchod s ním nezajímají. Není taková přísnost zbytečná?
Jaroslav V., Plzeň

Motoristické příslušenství sledují v kvalitě a bezpečnosti všechny vyspělé evropské země a například v Německu vydává tamní TÜV - technický a zkušební úřad s velkou autoritou - k prověřenému zboží certifikáty a veřejnost se za dlouhé roky naučila nemontovat na svoje motorová vozidla výrobky bez uznání - certifikátu TÜV. "Je to svým způsobem opatrnost: při nehodě s motorovým vozidlem s neschváleným příslušenstvím či nepovolenými úpravami pojišťovny v Německu zásadně omezují náhrady škod, řidiči dokonce hrozí trestní odpovědnost," vysvětluje Josef Pokorný, který se zabývá schvalováním motoristických doplňků na Ministerstvu dopravy a spojů České republiky. "Němečtí řidiči to za dlouhé roky takové praxe dobře vědí a preventivně se chrání, zatímco v tuzemsku mnozí lidé pořád ještě při nákupu doplňků preferují cenu před vším ostatním. Rovněž zdejší trh je specifický tím, jak je zaplaven levným a nekvalitním zbožím, které by se v obchodech s motoristickým sortimentem ve vyspělých západoevropských zemích vůbec nemohlo objevit. Proto považuji zákaz neschválených motoristických doplňků v česko za plně opodstatněný." Josef Pokorný předpokládá, že zdejší motoristy začnou vychovávat také pojišťovny, které budou hledat stále důkladněji každou cestu, jak ušetřit na náhradě škod. Ostatně - pojišťovny mají už nyní právo na regres od pojištěného, pokud způsobil nehodu vozidlem, se kterým neměl podle platných předpisů - tedy při použití neschválených částí - jet. "Také trestní stíhání za dopravní neštěstí kvůli nepovolenému motoristickému příslušenství už začínají," doplňuje Josef Pokorný. "Vím třeba o případech vážných nehod kvůli neschváleným závěsným zařízením. U soudu s největší pravděpodobností skončí nehoda chodce s automobilem vybaveným zakázanými mračítky světel. Chodec tvrdí, že vůz svítil méně než ostatní, a že jej tudíž neviděl. Není bez naděje, že s tou verzí uspěje a vymůže značné náhrady škod od řidiče, který automobil nepovoleným způsobem upravil."