Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

motootázky

aktualizováno 
Mám VAZ 2103 z roku 1975, pro který byl doporučen někdejší olovnatý benzin Super 96. Po celou dobu vlastnictví auta jsem však po jednoduchém seřízení motoru bez potíží používal olovnatý benzin Special 91. S ukončením prodeje olovnatých benzinů k začátku letošního roku jsem se zajímal, na jaké palivo jezdit dál.
Mám VAZ 2103 z roku 1975, pro který byl doporučen někdejší olovnatý benzin Super 96. Po celou dobu vlastnictví auta jsem však po jednoduchém seřízení motoru bez potíží používal olovnatý benzin Special 91. S ukončením prodeje olovnatých benzinů k začátku letošního roku jsem se zajímal, na jaké palivo jezdit dál. Dozvěděl jsem se, že můj vůz má tvrzená sedla výfukových ventilů, a tudíž mohu naprosto bez problémů používat bezolovnatý benzin Natural 95 - bez jakéhokoliv aditiva. Rovněž jsem dostal zprávu, že se u automobilů s tvrzenými sedly výfukových ventilů dokonce nedoporučují v benzinu aditiva, která od Nového roku nahrazují dřívější olovo. Je to pravda?
Roman B., Brno

V zásadě je odpověď jednoznačná a vychází ze stanoviska importéra vozů LADA-VAZ na zdejší trh: s automobily LADA-VAZ lze bez jakéhokoliv omezení jezdit na bezolovnatý benzin. Je to také nejjednodušší řešení. Vozům zmíněné značky, které nemají katalyzátor, však nemohou škodit ani benziny s draslíkovým aditivem, které od začátku letošního roku v palivu nahradilo olovo. Nic nepříjemného se tedy nepřihodí, když vůz dostane benzin Special 91, který je v současnosti v nabídce čerpadel a už z výroby v rafineriích obsahuje draslíkovou přísadu místo původního olova. Zkušenost čtenáře, který už před roky při jednoduchém seřízení motoru "naučil" automobil VAZ 2103 místo předepsaného benzinu Super 96 "polykat" lacinější - tehdy samozřejmě olovnatý - Special 91, není ojedinělá. Dlouhé roky tak cestovali mnozí řidiči vozů VAZ 2103 a většinou konstatovali, že si při jízdě nepřipadají nijak ochuzeni ve srovnání s případy, kdy natankovali Super 96. Jiní naopak oponovali, že na tehdejší olovnatý Super 96 byl VAZ 2103 živější a úspornější ve srovnání s tím, kdy používal palivo nižšího oktanového čísla Special 91. Současný bezolovnatý Natural oktanového čísla 95, který se může nabízet rovněž pod názvem Super 95, je tedy takřka ideálním řešením pro obě ze zmíněných stran. Kdo však přece jen bude chtít být zvlášť dokonalý, ten může v poměru odpovídajícím tankovanému množství paliva přidat do bezolovnatého Naturalu 95 (Supru 95) ještě bezolovnatý Super Plus 98, a zvýšit tak oktanové číslo na požadovaných 96. Taková alchymie se však u starých žigulíků neočekává a určitě není nutná.

Autor:


Témata: Éčka, Lada


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.