motootázky

Mám VAZ 2103 z roku 1975, pro který byl doporučen někdejší olovnatý benzin Super 96. Po celou dobu vlastnictví auta jsem však po jednoduchém seřízení motoru bez potíží používal olovnatý benzin Special 91. S ukončením prodeje olovnatých benzinů k začátku letošního roku jsem se zajímal, na jaké palivo jezdit dál.
Mám VAZ 2103 z roku 1975, pro který byl doporučen někdejší olovnatý benzin Super 96. Po celou dobu vlastnictví auta jsem však po jednoduchém seřízení motoru bez potíží používal olovnatý benzin Special 91. S ukončením prodeje olovnatých benzinů k začátku letošního roku jsem se zajímal, na jaké palivo jezdit dál. Dozvěděl jsem se, že můj vůz má tvrzená sedla výfukových ventilů, a tudíž mohu naprosto bez problémů používat bezolovnatý benzin Natural 95 - bez jakéhokoliv aditiva. Rovněž jsem dostal zprávu, že se u automobilů s tvrzenými sedly výfukových ventilů dokonce nedoporučují v benzinu aditiva, která od Nového roku nahrazují dřívější olovo. Je to pravda?
Roman B., Brno

V zásadě je odpověď jednoznačná a vychází ze stanoviska importéra vozů LADA-VAZ na zdejší trh: s automobily LADA-VAZ lze bez jakéhokoliv omezení jezdit na bezolovnatý benzin. Je to také nejjednodušší řešení. Vozům zmíněné značky, které nemají katalyzátor, však nemohou škodit ani benziny s draslíkovým aditivem, které od začátku letošního roku v palivu nahradilo olovo. Nic nepříjemného se tedy nepřihodí, když vůz dostane benzin Special 91, který je v současnosti v nabídce čerpadel a už z výroby v rafineriích obsahuje draslíkovou přísadu místo původního olova. Zkušenost čtenáře, který už před roky při jednoduchém seřízení motoru "naučil" automobil VAZ 2103 místo předepsaného benzinu Super 96 "polykat" lacinější - tehdy samozřejmě olovnatý - Special 91, není ojedinělá. Dlouhé roky tak cestovali mnozí řidiči vozů VAZ 2103 a většinou konstatovali, že si při jízdě nepřipadají nijak ochuzeni ve srovnání s případy, kdy natankovali Super 96. Jiní naopak oponovali, že na tehdejší olovnatý Super 96 byl VAZ 2103 živější a úspornější ve srovnání s tím, kdy používal palivo nižšího oktanového čísla Special 91. Současný bezolovnatý Natural oktanového čísla 95, který se může nabízet rovněž pod názvem Super 95, je tedy takřka ideálním řešením pro obě ze zmíněných stran. Kdo však přece jen bude chtít být zvlášť dokonalý, ten může v poměru odpovídajícím tankovanému množství paliva přidat do bezolovnatého Naturalu 95 (Supru 95) ještě bezolovnatý Super Plus 98, a zvýšit tak oktanové číslo na požadovaných 96. Taková alchymie se však u starých žigulíků neočekává a určitě není nutná.


Témata: Éčka, Lada