Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motootázky

aktualizováno 
Mám si na zimu pořídit jen samotné pneumatiky a měnit je na jedněch discích vždy za letní a potom zase za zimní, nebo si mám pořídit i další čtveřici ráfků? Je dobré nechat si kola naplnit speciální směsí, nebo stačí klasický vzduch? A jak mám letní obutí uskladnit přes zimní období, respektive zimní gumy vlétě?
František D.
Mám si na zimu pořídit jen samotné pneumatiky a měnit je na jedněch discích vždy za letní a potom zase za zimní, nebo si mám pořídit i další čtveřici ráfků? Je dobré nechat si kola naplnit speciální směsí, nebo stačí klasický vzduch? A jak mám letní obutí uskladnit přes zimní období, respektive zimní gumy vlétě?
František D., Ústí nad Labem

Podle údajů odborných pneumatikářských servisů se jeví jako výhodnější nákup zimního obutí včetně disků. Odborníci pro to mají dva důvody ­ technický a finanční. Znalci míní, že se při neustálém přezouvání letních gum za zimní může poškodit patka pneumatiky, která pak v bezdušovém provedení nepřilne správně k disku a kolo uchází. "Není to pravidlo, ale stát se to může. Ovšem ani pak není nutné pneumatiku zahodit, jen se doplní duší," vysvětluje Tomáš Heřman, technik plzeňského střediska Barum, které patří k největším servisním střediskům v republice. Vzdušnice přijde motoristu zhruba na 170 korun. Za přezutí sady pneumatik zaplatí majitel auta ne méně než 400 korun. Platí se nejen za samu montáž gum, ale kola je pokaždé nutné vyvážit. Přitom jeden ocelový disk například pro Škodu Felicia stojí 720 korun. "To snad hovoří ze vše, investice do ráfků ­ a pro zimní obutí stačí jen levné ocelové, litých je pro nasolené zimní silnice škoda ­ se řidiči rychle vrátí," míní Tomáš Heřman. Ten říká, že si motorista nemusí nutně koupit pět disků a pět zimních pneumatik. "Stačí čtyři, za rezervu použijeme letní kolo. Na nouzové dojetí vyhoví. Navíc u některých automobilů, zejména vyšších tříd, není možné do prostoru pro náhradní kolo umístit plnohodnotnou rezervu. Auta totiž používají náhradní kolo menších rozměrů." Uskladnění momentálně nepoužívaných kol či pneumatik doporučují technici jednoznačně v tmavých a chladných místnostech. Pokud uskladňujete kompletní kola, tak mají být uložena naležato, naskládána na sobě do sloupce. Před uskladněním je dobré nahustit je na provozní tlak. "Větší pneumatikářské servisy zákazníkům automaticky nabízejí uskladnění letních či zimních kol a postarají se o řádné uložení. Je také dobré navštěvovat pravidelně jeden servis, neboť v poslední době dostávají trvalí zákazníci nejrůznější slevy," říká Tomáš Heřman. Plnění kol speciální směsí na bázi dusíku odborníci doporučují především proto, že je tlakově stabilnější než vzduch. Tomáš Heřman k tomu uvádí: "Projeví se to především při jízdě po dálnici. Prakticky nemůže docházet k přehuštění pneumatiky, což se při naplnění vzduchem běžně stává. Zvýšený tlak se projevuje při dlouhé jízdě především v letních měsících a je viditelný na opotřebení dezénu. Ten pak více ubývá uprostřed gumy. Molekuly speciální směsi jsou také větší než vzduchové, a směs proto z pneumatiky méně uniká. Tlak v kole zůstává po celé měsíce beze změny či se jen minimálně snižuje. Náplň také není výbušná a nezpůsobuje korozi ráfku. Životnost pneumatiky se tím zvýší o deset až patnáct procent." Za plnění kol speciální směsí se platí. Náplň do jednoho kola osobního automobilu přijde na necelých 30 korun, do dodávkového obutí je o deset korun vyšší. Naplnění jednoho kola nákladního vozu už stojí 200 korun.


Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.