Motootázky

Mám si na zimu pořídit jen samotné pneumatiky a měnit je na jedněch discích vždy za letní a potom zase za zimní, nebo si mám pořídit i další čtveřici ráfků? Je dobré nechat si kola naplnit speciální směsí, nebo stačí klasický vzduch? A jak mám letní obutí uskladnit přes zimní období, respektive zimní gumy vlétě?
František D.
Mám si na zimu pořídit jen samotné pneumatiky a měnit je na jedněch discích vždy za letní a potom zase za zimní, nebo si mám pořídit i další čtveřici ráfků? Je dobré nechat si kola naplnit speciální směsí, nebo stačí klasický vzduch? A jak mám letní obutí uskladnit přes zimní období, respektive zimní gumy vlétě?
František D., Ústí nad Labem

Podle údajů odborných pneumatikářských servisů se jeví jako výhodnější nákup zimního obutí včetně disků. Odborníci pro to mají dva důvody ­ technický a finanční. Znalci míní, že se při neustálém přezouvání letních gum za zimní může poškodit patka pneumatiky, která pak v bezdušovém provedení nepřilne správně k disku a kolo uchází. "Není to pravidlo, ale stát se to může. Ovšem ani pak není nutné pneumatiku zahodit, jen se doplní duší," vysvětluje Tomáš Heřman, technik plzeňského střediska Barum, které patří k největším servisním střediskům v republice. Vzdušnice přijde motoristu zhruba na 170 korun. Za přezutí sady pneumatik zaplatí majitel auta ne méně než 400 korun. Platí se nejen za samu montáž gum, ale kola je pokaždé nutné vyvážit. Přitom jeden ocelový disk například pro Škodu Felicia stojí 720 korun. "To snad hovoří ze vše, investice do ráfků ­ a pro zimní obutí stačí jen levné ocelové, litých je pro nasolené zimní silnice škoda ­ se řidiči rychle vrátí," míní Tomáš Heřman. Ten říká, že si motorista nemusí nutně koupit pět disků a pět zimních pneumatik. "Stačí čtyři, za rezervu použijeme letní kolo. Na nouzové dojetí vyhoví. Navíc u některých automobilů, zejména vyšších tříd, není možné do prostoru pro náhradní kolo umístit plnohodnotnou rezervu. Auta totiž používají náhradní kolo menších rozměrů." Uskladnění momentálně nepoužívaných kol či pneumatik doporučují technici jednoznačně v tmavých a chladných místnostech. Pokud uskladňujete kompletní kola, tak mají být uložena naležato, naskládána na sobě do sloupce. Před uskladněním je dobré nahustit je na provozní tlak. "Větší pneumatikářské servisy zákazníkům automaticky nabízejí uskladnění letních či zimních kol a postarají se o řádné uložení. Je také dobré navštěvovat pravidelně jeden servis, neboť v poslední době dostávají trvalí zákazníci nejrůznější slevy," říká Tomáš Heřman. Plnění kol speciální směsí na bázi dusíku odborníci doporučují především proto, že je tlakově stabilnější než vzduch. Tomáš Heřman k tomu uvádí: "Projeví se to především při jízdě po dálnici. Prakticky nemůže docházet k přehuštění pneumatiky, což se při naplnění vzduchem běžně stává. Zvýšený tlak se projevuje při dlouhé jízdě především v letních měsících a je viditelný na opotřebení dezénu. Ten pak více ubývá uprostřed gumy. Molekuly speciální směsi jsou také větší než vzduchové, a směs proto z pneumatiky méně uniká. Tlak v kole zůstává po celé měsíce beze změny či se jen minimálně snižuje. Náplň také není výbušná a nezpůsobuje korozi ráfku. Životnost pneumatiky se tím zvýší o deset až patnáct procent." Za plnění kol speciální směsí se platí. Náplň do jednoho kola osobního automobilu přijde na necelých 30 korun, do dodávkového obutí je o deset korun vyšší. Naplnění jednoho kola nákladního vozu už stojí 200 korun.