motoparagrafy

-
V prodejně autopotřeb jsem si zakoupila potahy do auta. Krátce nato jsem zjistila, že potahy nejsou stálobarevné. Pokusila jsem se je reklamovat, avšak bez příslušného paragonu, a neuspěla jsem. Je skutečně při reklamaci potřebný doklad o zakoupení výrobku?
Hana Vlčková, Praha

Podle paragrafu 625 občanského zákoníku se práva z odpovědnosti za vady věci uplatňují u prodávajícího, u kterého byla věc koupena. V případě pochybnosti, což je i případ ztraceného paragonu, záleží na kupujícím, jakým způsobem oprávněnost svého nároku u konkrétního prodávajícího dokáže. Bez příslušného dokladu je obvykle nutné nákup svědecky doložit (rodinný příslušník jako svědek je méně důvěryhodný). Je však na prodávajícím, zda takový důkaz uzná. Pokud ne,nezbývá než obrátit se na soud v místě sídla prodávajícího.

Poznámka: Pokud jste se setkali s nějakým motoristickým nebo právnickým problémem a nevíte si s ním rady, nabízíme vám možnost odpovědi. Své dotazy pište na adresu MF DNES, Senovážná 4, P.O.BOX č. 1080, 111 21 Praha 1, nebo faxujte na pražské číslo 220 62 364. Můžete poslat i e-mail na adresu automoto@mafra.cz. Uvádějte prosím své celé jméno. Dopis nebo fax označte heslem »mototrable« nebo »motoparagrafy«. Redakce si vyhrazuje právo odpovídat pouze na nejzajímavější dotazy. Písemné odpovědi čtenářům nezasíláme.