Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motor 1,2 litru pro Škodu Yeti, víc než dobrý základ

aktualizováno 
Jenom jedna dvojka? Pohrdavá reakce na škodovácký základní motor pro mladoboleslavskou novinku. Yeti za necelých 360 tisíc s benzinovým přeplňovaným motorem 1,2 TSI ale není rozhodně žádný louda, a když jezdíte rozumně, odmění se i příjemnou spotřebou.

Zatím ho však nekoupíte. Yeti na základní motor teprve čeká, i proto jeho prodeje zatím váznou. "Nepamatuji si, že by byl o některý model takový zájem," říká o yetim Radek Donner, šéf prodeje pražského dealerství škodovek NHCar. "Poptávka je ale především po základních modelech s pohonem předních kol a motorem 1,2 TSI. Tedy po modelech, které zatím nejsou," vysvětluje.

Škoda YetiŠkoda Yeti

Maloobjemový základní motor bude k mání až koncem října, redakce MF DNES a iDNES.cz ovšem novinku otestovala už teď. Nový agregát z produkce volkswagenu je zajímavý i proto, že se časem objeví také v dalších modelech Škody a celého koncernu VW. Mluví se o tom, že bude ve fabii, roomsteru i octavii. Ke koupi je už například do Volkswagenu Polo.

Vyvážený podvozek

Yetiho s "jedna-dvojkou" si objednáte jen ve verzi s pohonem předních kol, všechna kola roztáčí až silnější motory. Nejmladší škodovce to ale nevadí, skvělý podvozek původem z octavie si poradí i s hodně dravou jízdou a stopětikoňový motor rozhodně není lenoch. Yetiho dokáže být v zatáčkách velmi obratný díky malým převisům, lehký hliníkový motor zase nezatěžuje přední nápravu a yeti hbitě reaguje na řízení. Vyváženým jízdním vlastnostem jde k duhu také rozumná provozní hmotnost: necelých 1 400 kilo.

Škoda Yeti

Malý silák

Objemem malý, ale velmi živý motor s objemem 1 197 ccm má dravý zvuk a jde hezky "za plynem". Malé setrvačné hmoty způsobují, že je hezky točivý, rychle reaguje na sešlápnutí plynu. Dravost od nízkých otáček zajišťuje osmiventilová konstrukce, o další zátah se stará plynule nabíhající turbodmychadlo.

Může se hodit

Přehled modelů a akčních nabídek autorizovaných prodejců Škoda Yeti 
naleznete na serveru www.automodul.cz

Díky přeplňování v kombinaci s přímým vstřikováním benzinu má řidič k dispozici nejvyšší točivý moment ve výši 175 newtonmetrů už v pásmu nízkých až středních otáček (od 1 500 do 3 500) – a ty patří v běžném provozu k nejvyužívanějším.

Zvukovým projevem motor posádku rozhodně neobtěžuje, je velmi dobře odhlučněný. Když zvedáte těžkou kapotu vypolstrovanou poctivou vrstvou tlumícího materiálu, máte jasno. I při dálniční 140 je ve voze slyšet spíš aerodynamický hluk poměrně vysoké karoserie, mluvit se dá i polohlasem. Zásluhu na tom má i dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka, motor díky ní točí při tachometrových 140 na šestku pouze asi tři tisíce otáček.

A spotřeba? Když "yetinu" - tak autu říkají škodováci - s tříčlennou posádkou proháníte po dálnicích a okreskách, napije se deseti litrů benzinu na sto kilometrů jízdy. Defenzivní jízdu, zakončenou postáváním v pražské koloně, korunovala na palubním počítači hodnota 6,5 litru kombinované spotřeby, což odpovídá tabulkové spotřebě. Reálná spotřeba při běžném užívání bude mezi sedmi a osmi litry, podle toho, jak máte těžkou nohu a jak naložení pojedete.

Odborníkům se líbí

Přeplňovanou dvanáctistovku osazenou systémem přímého vstřikování paliva jsme dovezli k prozkoumání odborníkům ze zkušebny motorových vozidel DEKRA na pražském Chodově. Motor 1,2 TSI vzešel ze spolupráce německých a českých konstruktérů a vyrábí se v Mladé Boleslavi.

 "Je to zcela nová koncepce, motor je hezky kultivovaný," libuje si Oldřich Očenášek, vedoucí zkušebny, kterému ale yeti zpočátku svými tvary moc do oka nepadl.

Základní motor 1,2 TSI ve Škodě Yeti

Odborníkovi na motory Milanu Woitschovi se líbí pečlivá tepelná izolace motoru a nadšen byl vodním chladičem oleje. "Starší motory ho nemají a bývá s tím občas problém. Při dlouhodobém zatížení se pak přehřívají," vysvětlil. Chválil také dobře přístupný olejový filtr. "Je to hezká, jednoduchá, čistá práce," shrnul konstrukci motoru Oldřich Očenášek.

Oběma se líbí rozvod provedený řetězem a turbodmychadlo chlazené kapalinou. I přesto ale doporučují nechat při větším zatížení (například po dlouhé jízdě na dálnici) motor běžet, aby si turbo oddychlo. "Stačí tak půlminuta," říká Woitsch. Všiml si také, že motor už nemá klasickou váhu vzduchu, s níž mívají starší agregáty (především turbodiesely 1.9 TDI) problémy – konstruktéři ji nahradili snímačem tlaku a teploty v sání.

Odborníci naopak konstruktéry volkswagenu nechválí za to, že motor není zakrytovaný. Z úsporných důvodů nedostal malý čtyřválec horní ani spodní ochranný plastový kryt. "Posypová sůl se na celohliníkový motor dostane spodem a přes velkou přední masku, za dvě zimy bude blok pěkně zoxidovaný a nehezký, " míní Očenášek.

Všímá si také, že našemu exempláři teče olej kolem krytu rozvodů. To může být vada pouze tohoto kusu, nutno podotknout, že jsme přivezli k prozkoumání předsériový exemplář, který dostává při testování řádně zabrat.

Škoda Yeti

Dobrý základ

"Nakoupím je kolegům jako služební auta," změnil po svezení názor Očenášek. "Pořizujeme vždy auta se základními motory a tenhle mi přijde ideální. Kolegům se bude líbit, že mají trochu neobyčejné auto a zdá se i praktické," uzavírá šéf znalců DEKRA.

Za 360 tisíc dostanete do nejlevnějšího yetiho čtyři airbagy (maximum je sedm), ABS a stabilizační systém ESP. V "základu" jsou výškově nastavitelná přední sedadla, elektrické ovládání oken vpředu a zpětných zrcátek, centrální zamykání, sklopná a posuvná zadní sedadla a přípravu pro montáž autorádia. Klimatizace je za 17 900 korun.

Škoda Yeti 1,2 TSI v číslech
motor zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec, 2x OHC
zdvihový objem (ccm) 1 197
pohon/převodovka předních kol/manuální šestistupňová
max. výkon (kW/k) 77/105
max. krouticí moment (Nm) 175
spotřeba město/mimo město/kombinace (l) 7,9/5,9/6,6
max. rychlost (km/h) 175
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,8
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4 223 x 1 793 x 1 691 x 2 578
objem nádrže/zavazadlového prostoru (l) 405-1 760
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1 345/1 890
základní cena (Kč)

359 800

Poznámka: údaje uváděné výrobcem





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.