Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motor bude na semaforu vypínat většina aut

aktualizováno 
Za pár let bude zcela běžné, že jakmile auto zastaví, vypne se automaticky motor a sám naskočí, když se řidič bude chtít znovu rozjet. Rozšiřující se technologie nazývaná stop-start šetří palivo, a proto po ní sahá stále více automobilek.

Start-stop systémy se uplatní i při postávání v kolonách. | foto: iDNES.cz

Renault nasadí systém stop-start ve všech svých evropských modelech už příští nebo přespříští rok, stejně rychle novinku plošně zavede Fiat. Už nyní ji dává do některých verzí svých vozů třeba BMW.

Nasazení úsporné technologie oznámily automobilky Peugeot, Citroën, Volkswagen, Mercedes, Opel nebo Ford.

Škodovka tradičně o svých záměrech nic dopředu neříká, ale technologii stop-start nezatracuje. "Systém umožňuje snížit množství produkce CO2 až o 3 g/km, což v souvislosti s navrhovanou legislativou EU (limity CO2) není zanedbatelné množství," připouští Evžen Krauskopf, mluvčí Škody Auto.

Podle automobilky Renault může dosáhnout snížení emisí oxidu uhličitého až pěti nebo šesti gramů na kilometr, a v městském provozu se tak spotřeba paliva sníží o 15 až 20 procent.

Otázkou zůstává, jak se nová technologie promítne do ceny aut. Zástupci Renaultu pro čtrnáctideník Automotive News Europe uvedli, že kdyby jej nasadili ve všech autech hned teď, museli by účtovat k ceně nových aut 500 až 600 eur navíc. Zároveň ale dodávají, že cena za stop-start bude klesat.

Automobilkám v poslední době nezbývá než snižovat spotřebu paliva svých vozů. Důvodem je rostoucí cena ropy, ale také zavádění nových daní s ohledem na šetrnost k životnímu prostředí. K takovému kroku sahá stále více států nebo velkých měst.

V tuzemsku nejrozšířenější škodovky se proto začínají prodávat pod hlavičkou Green Line, u nichž výrobce dosahuje úspory paliva různými úpravami na aerodynamice, převodovkách nebo nasazením speciálních pneumatik.

"Vozy vyvíjíme s maximálním ohledem na životní prostředí, šetrnost k životnímu prostředí totiž hraje z pohledu zákazníka stále důležitější roli," tvrdí Evžen Krauskopf ze Škody Auto.

Podle něj registruje automobilka zvýšený zájem o vozy řady Green Line zejména u Fabie. "Jedná se především o skandinávské země, Rakousko, Maďarsko a Belgii, kde otázka ekologie, hospodárnosti a šetrnosti automobilu vůči životnímu prostředí hraje tradičně významnou roli při rozhodování o koupi nového vozu," říká Krauskopf. Na úsporné fabie se však prý často ptají také tuzemští zákazníci.

Start-stop: jak to funguje

Například u Mercedesu najdeme start-stop systém u benzinových motorů. Prý se tak uspoří až 0,4 litru na 100 kilometrů.

Motor se automaticky vypíná, pokud řidič u manuální převodovky při malé rychlosti přeřadí na neutrál a zároveň sešlápne brzdový pedál. Když motor vypne, dozví se to řidič na speciálním ukazateli.

Během zlomku sekundy a takřka neslyšně motor znovu nastartuje, jakmile řidič vyšlápne spojku nebo uvolní brzdový pedál.

Mercedes v tomto případě využívá starter-generátor propojený s klikovou hřídelí řemenovým převodem. Motor tak startuje výrazně rychleji a tišeji nežli obvyklým startérem. Během jízdy dodává starter-generátor elektrickou energii do palubní sítě.

Autoři:




Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.