Start-stop systémy se uplatní i při postávání v kolonách.

Start-stop systémy se uplatní i při postávání v kolonách. | foto: iDNES.cz

Motor bude na semaforu vypínat většina aut

  • 194
Za pár let bude zcela běžné, že jakmile auto zastaví, vypne se automaticky motor a sám naskočí, když se řidič bude chtít znovu rozjet. Rozšiřující se technologie nazývaná stop-start šetří palivo, a proto po ní sahá stále více automobilek.

Renault nasadí systém stop-start ve všech svých evropských modelech už příští nebo přespříští rok, stejně rychle novinku plošně zavede Fiat. Už nyní ji dává do některých verzí svých vozů třeba BMW.

Nasazení úsporné technologie oznámily automobilky Peugeot, Citroën, Volkswagen, Mercedes, Opel nebo Ford.

Škodovka tradičně o svých záměrech nic dopředu neříká, ale technologii stop-start nezatracuje. "Systém umožňuje snížit množství produkce CO2 až o 3 g/km, což v souvislosti s navrhovanou legislativou EU (limity CO2) není zanedbatelné množství," připouští Evžen Krauskopf, mluvčí Škody Auto.

Podle automobilky Renault může dosáhnout snížení emisí oxidu uhličitého až pěti nebo šesti gramů na kilometr, a v městském provozu se tak spotřeba paliva sníží o 15 až 20 procent.

Otázkou zůstává, jak se nová technologie promítne do ceny aut. Zástupci Renaultu pro čtrnáctideník Automotive News Europe uvedli, že kdyby jej nasadili ve všech autech hned teď, museli by účtovat k ceně nových aut 500 až 600 eur navíc. Zároveň ale dodávají, že cena za stop-start bude klesat.

Automobilkám v poslední době nezbývá než snižovat spotřebu paliva svých vozů. Důvodem je rostoucí cena ropy, ale také zavádění nových daní s ohledem na šetrnost k životnímu prostředí. K takovému kroku sahá stále více států nebo velkých měst.

V tuzemsku nejrozšířenější škodovky se proto začínají prodávat pod hlavičkou Green Line, u nichž výrobce dosahuje úspory paliva různými úpravami na aerodynamice, převodovkách nebo nasazením speciálních pneumatik.

"Vozy vyvíjíme s maximálním ohledem na životní prostředí, šetrnost k životnímu prostředí totiž hraje z pohledu zákazníka stále důležitější roli," tvrdí Evžen Krauskopf ze Škody Auto.

Podle něj registruje automobilka zvýšený zájem o vozy řady Green Line zejména u Fabie. "Jedná se především o skandinávské země, Rakousko, Maďarsko a Belgii, kde otázka ekologie, hospodárnosti a šetrnosti automobilu vůči životnímu prostředí hraje tradičně významnou roli při rozhodování o koupi nového vozu," říká Krauskopf. Na úsporné fabie se však prý často ptají také tuzemští zákazníci.

Start-stop: jak to funguje

Například u Mercedesu najdeme start-stop systém u benzinových motorů. Prý se tak uspoří až 0,4 litru na 100 kilometrů.

Motor se automaticky vypíná, pokud řidič u manuální převodovky při malé rychlosti přeřadí na neutrál a zároveň sešlápne brzdový pedál. Když motor vypne, dozví se to řidič na speciálním ukazateli.

Během zlomku sekundy a takřka neslyšně motor znovu nastartuje, jakmile řidič vyšlápne spojku nebo uvolní brzdový pedál.

Mercedes v tomto případě využívá starter-generátor propojený s klikovou hřídelí řemenovým převodem. Motor tak startuje výrazně rychleji a tišeji nežli obvyklým startérem. Během jízdy dodává starter-generátor elektrickou energii do palubní sítě.