Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motor Scuderi: jeden válec pro sání a kompresi, druhý pro práci

Motor od firmy Scuderi Group představuje další z mnoha vývojových variant klasických spalovacích motorů. Tentokrát se snaží práci klasického čtyřtaktního cyklu rozdělit mezi dvojici válců. Ačkoli slibuje výrazně vyšší točivý moment než běžné motory, je jeho praktický přínos otázkou.
Motor Scuderi s rozděleným cyklem

Motor Scuderi s rozděleným cyklem | foto: Scuderi Group

Spalovací motor od firmy Scuderi je na první pohled téměř klasickým čtyřtaktem. Jenže po chvíli si pozorovatel všimne rozdílné konstrukce válců umístěných za sebou. Jeden válec má totiž daleko větší vrtání, než válec druhý.

Je to proto, že každý z válců motoru Scuderi vykonává jinou činnost. Větší válec nasává a stlačuje vzduch, který je pak přepouštěcím kanálem se speciálním ventilem převeden do válce menšího. Ten slouží k pracovnímu cyklu – je do něj tedy vstříknuto palivo a směs je následně zažehnuta. Na rozdíl od běžných čtyřtaktů vykonává pracovní cyklus pracovní válec každou otáčku klikové hřídele.

Velký válec sloužící pouze k nasátí a stlačení vzduchu používá ventily s vnějším zavíráním a válec tak může vzduch maximálně stlačit, jelikož mu v tom nepřekáží klasické ventily. Mezera mezi hlavou válce a pístem je jen 1 mm, tudíž je kompresní poměr asi 100 : 1.

Tím je vyřešen problém s plněním druhého válce, který mívají jiné motory s rozděleným cyklem. Ve válci určeném pro spalování je pak palivo zažehnuto až asi 15° pod horní úvrati, což nebývá obvyklé. Zde je to ale možné, jelikož se částečně využije i expanze stlačeného vzduchu.

Pozdější zažehnutí směsi znamená vyšší průměrnou teplotu spalování, ale nižší teplotní špičky. Díky tomu vzniká při spalování paliva v tomto motoru až o 80% méně oxidů dusíku. Scuderi také slibuje výrazně větší točivý moment, než u klasických čtyřtaktů.

Firma Scuderi vyvíjí také přeplňovanou verzi motoru a vzduchový hybrid. Tyto varianty by měly nabídnout snížení spotřeby až o 30% oproti běžnému motoru, přeplňovaná varianta má navíc poskytovat litrový výkon a 140 koní. Dočkat se máme v roce 2010.

Firma údajně jedná se 14 z 20 největších světových výrobců o poskytnutí licence na výrobu tohoto motoru. Zda uspěje, to prozatím zůstává otázkou. Motor Scuderi totiž nemá jen samé výhody. Problémy představuje především chlazení pracovního válce. Nedochází u něj ke klasickému proplachu čerstvým studeným vzduchem. Otázkou také zůstává, nakolik realistická je hodnota kompresního poměru 100:1 v prvním válci.

Tak vysoká hodnota kompresního poměru navíc vyžaduje výrazně zesílenou konstrukci. Oba tyto problémy mohou výrazně omezit maximální otáčky agregátu i ochotu samotného motoru rychleji se vytáčet. Teoretická čísla tak mohou být v praxi daleko méně optimistická.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...