Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motor Scuderi: jeden válec pro sání a kompresi, druhý pro práci

aktualizováno 
Motor od firmy Scuderi Group představuje další z mnoha vývojových variant klasických spalovacích motorů. Tentokrát se snaží práci klasického čtyřtaktního cyklu rozdělit mezi dvojici válců. Ačkoli slibuje výrazně vyšší točivý moment než běžné motory, je jeho praktický přínos otázkou.

Motor Scuderi s rozděleným cyklem | foto: Scuderi Group

Spalovací motor od firmy Scuderi je na první pohled téměř klasickým čtyřtaktem. Jenže po chvíli si pozorovatel všimne rozdílné konstrukce válců umístěných za sebou. Jeden válec má totiž daleko větší vrtání, než válec druhý.

Je to proto, že každý z válců motoru Scuderi vykonává jinou činnost. Větší válec nasává a stlačuje vzduch, který je pak přepouštěcím kanálem se speciálním ventilem převeden do válce menšího. Ten slouží k pracovnímu cyklu – je do něj tedy vstříknuto palivo a směs je následně zažehnuta. Na rozdíl od běžných čtyřtaktů vykonává pracovní cyklus pracovní válec každou otáčku klikové hřídele.

Velký válec sloužící pouze k nasátí a stlačení vzduchu používá ventily s vnějším zavíráním a válec tak může vzduch maximálně stlačit, jelikož mu v tom nepřekáží klasické ventily. Mezera mezi hlavou válce a pístem je jen 1 mm, tudíž je kompresní poměr asi 100 : 1.

Tím je vyřešen problém s plněním druhého válce, který mívají jiné motory s rozděleným cyklem. Ve válci určeném pro spalování je pak palivo zažehnuto až asi 15° pod horní úvrati, což nebývá obvyklé. Zde je to ale možné, jelikož se částečně využije i expanze stlačeného vzduchu.

Pozdější zažehnutí směsi znamená vyšší průměrnou teplotu spalování, ale nižší teplotní špičky. Díky tomu vzniká při spalování paliva v tomto motoru až o 80% méně oxidů dusíku. Scuderi také slibuje výrazně větší točivý moment, než u klasických čtyřtaktů.

Firma Scuderi vyvíjí také přeplňovanou verzi motoru a vzduchový hybrid. Tyto varianty by měly nabídnout snížení spotřeby až o 30% oproti běžnému motoru, přeplňovaná varianta má navíc poskytovat litrový výkon a 140 koní. Dočkat se máme v roce 2010.

Firma údajně jedná se 14 z 20 největších světových výrobců o poskytnutí licence na výrobu tohoto motoru. Zda uspěje, to prozatím zůstává otázkou. Motor Scuderi totiž nemá jen samé výhody. Problémy představuje především chlazení pracovního válce. Nedochází u něj ke klasickému proplachu čerstvým studeným vzduchem. Otázkou také zůstává, nakolik realistická je hodnota kompresního poměru 100:1 v prvním válci.

Tak vysoká hodnota kompresního poměru navíc vyžaduje výrazně zesílenou konstrukci. Oba tyto problémy mohou výrazně omezit maximální otáčky agregátu i ochotu samotného motoru rychleji se vytáčet. Teoretická čísla tak mohou být v praxi daleko méně optimistická.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.