Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motorářská éra Saabu definitivně končí. Pohonné jednotky dodá BMW

  1:00
Kdysi slavné konstruktérské motorářské škole švédského Saabu definitivně odzvonilo. Důkazem je nový kontrakt s BMW od kterého bude Saab nakupovat od roku 2012 čtyřválcové turbomotory.

Saab bude odebírat motory od BMW | foto: Saab

Na konci září automobilka Saab oznámila, že od roku 2012 bude od německého BMW nakupovat pro novou generaci modelu 9-3 čtyřválcové turbomotory o objemu 1,6 litru. Půjde o další evoluci agregátu, který BMW vyvinulo společně s koncernem PSA a používá ho třeba pod kapotou Mini.

Kontrakt se podle všeho zatím týká jen nové generace 9-3, ale je velmi pravděpodobné, že motor zřejmě v rámci faceliftu dostane i právě na trh uváděná generace modelu 9-5. Pod jeho kapotou by čtyřválec Prince (tak zní kódový název tohoto PSA/BMW motoru) měl nahradit současný turbomotor se stejným zdvihovým objemem z dílen General Motors.

Automobilky BMW a Saab (respektive Spyker, vlastník Saabu) navíc ve společném prohlášení uvedly, že jsou otevřené k prozkoumání dalších možností spolupráce. Rýsuje se tak možnost, že by Saab nakupoval u BMW i větší zážehové motory a také turbodiesely.

Saab tvrdí, že motory dodávané BMW budou upraveny dle jeho požadavků, nicméně tím automobilka definitivně potvrdila konec své legendární motorářské školy. Už v současných modelech s motory od GM se invence konstruktérů Saabu projevuje jen pramálo. Do budoucna se ale pravděpodobně na jejich výtvory těšit nemůžeme už vůbec.

Konstruktérská škola Saabu je tak obětí necitlivého přístupu GM ke svým značkám a vysávání know-how. Namísto toho, aby ze Saabu GM udělalo dvorní konstrukční oddělení motorů postupně automobilka použila některé dobré nápady a veškeré náročnější projekty ukončila.

Saab si jako malá automobilka nemohla v rámci koncernu dovolit vyvíjet a vyrábět motory jen pro sebe, GM navíc projekty švédské značky považovalo za finančně náročné a tak pro globální použití zvolilo transfer levnějších technologií třeba z Opelu. I ten se pak dostal do problémů. Know-how a patenty Saabu by přitom mohly být pro velký koncern se schopnými konstruktéry v dnešní době velmi zajímavé.

Automobilka známá jako průkopník turbomotorů, které jsou teď extrémně v módě, totiž v minulosti představila a experimentálně provozovala několik pozoruhodných inovací. Za všechny jmenujme třeba koncepty Saab Variable Compression nebo Saab Combustion Control. První byl motor s proměnným kompresním poměrem. Z objemu 1,6 litru dával v roce 2000 výkon 165 kW. Druhý pak ve stejném roce patřil mezi průkopníky na poli přímého vstřikování a spalování extrémně chudé směsi. Žádný z těchto motorů se ale nedostal do sériové výroby.

Saab tak kontraktem s BMW definitivně dává své motorářské škole sbohem. Je to logické, zadlužená automobilka pod křídly malého výrobce exkluzivních aut (mimochodem, Spyker používá motory Audi) si vlastní vývoj motorů dovolit nemůže. Spojení se současnou motorářskou špičkou, kterou BMW bez pochyby je, tak vypadá velmi moudře. A BMW tím alespoň opět o něco vylepší svou finanční bilanci.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...