Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorářská éra Saabu definitivně končí. Pohonné jednotky dodá BMW

  1:00aktualizováno  1:00
Kdysi slavné konstruktérské motorářské škole švédského Saabu definitivně odzvonilo. Důkazem je nový kontrakt s BMW od kterého bude Saab nakupovat od roku 2012 čtyřválcové turbomotory.

Saab bude odebírat motory od BMW | foto: Saab

Na konci září automobilka Saab oznámila, že od roku 2012 bude od německého BMW nakupovat pro novou generaci modelu 9-3 čtyřválcové turbomotory o objemu 1,6 litru. Půjde o další evoluci agregátu, který BMW vyvinulo společně s koncernem PSA a používá ho třeba pod kapotou Mini.

Kontrakt se podle všeho zatím týká jen nové generace 9-3, ale je velmi pravděpodobné, že motor zřejmě v rámci faceliftu dostane i právě na trh uváděná generace modelu 9-5. Pod jeho kapotou by čtyřválec Prince (tak zní kódový název tohoto PSA/BMW motoru) měl nahradit současný turbomotor se stejným zdvihovým objemem z dílen General Motors.

Automobilky BMW a Saab (respektive Spyker, vlastník Saabu) navíc ve společném prohlášení uvedly, že jsou otevřené k prozkoumání dalších možností spolupráce. Rýsuje se tak možnost, že by Saab nakupoval u BMW i větší zážehové motory a také turbodiesely.

Saab tvrdí, že motory dodávané BMW budou upraveny dle jeho požadavků, nicméně tím automobilka definitivně potvrdila konec své legendární motorářské školy. Už v současných modelech s motory od GM se invence konstruktérů Saabu projevuje jen pramálo. Do budoucna se ale pravděpodobně na jejich výtvory těšit nemůžeme už vůbec.

Konstruktérská škola Saabu je tak obětí necitlivého přístupu GM ke svým značkám a vysávání know-how. Namísto toho, aby ze Saabu GM udělalo dvorní konstrukční oddělení motorů postupně automobilka použila některé dobré nápady a veškeré náročnější projekty ukončila.

Saab si jako malá automobilka nemohla v rámci koncernu dovolit vyvíjet a vyrábět motory jen pro sebe, GM navíc projekty švédské značky považovalo za finančně náročné a tak pro globální použití zvolilo transfer levnějších technologií třeba z Opelu. I ten se pak dostal do problémů. Know-how a patenty Saabu by přitom mohly být pro velký koncern se schopnými konstruktéry v dnešní době velmi zajímavé.

Automobilka známá jako průkopník turbomotorů, které jsou teď extrémně v módě, totiž v minulosti představila a experimentálně provozovala několik pozoruhodných inovací. Za všechny jmenujme třeba koncepty Saab Variable Compression nebo Saab Combustion Control. První byl motor s proměnným kompresním poměrem. Z objemu 1,6 litru dával v roce 2000 výkon 165 kW. Druhý pak ve stejném roce patřil mezi průkopníky na poli přímého vstřikování a spalování extrémně chudé směsi. Žádný z těchto motorů se ale nedostal do sériové výroby.

Saab tak kontraktem s BMW definitivně dává své motorářské škole sbohem. Je to logické, zadlužená automobilka pod křídly malého výrobce exkluzivních aut (mimochodem, Spyker používá motory Audi) si vlastní vývoj motorů dovolit nemůže. Spojení se současnou motorářskou špičkou, kterou BMW bez pochyby je, tak vypadá velmi moudře. A BMW tím alespoň opět o něco vylepší svou finanční bilanci.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.