Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorářská kouzla: čtyřválec Audi se má vyrovnat osmiválcům

aktualizováno 
U Audi si hrají s myšlenkou přepracovaného čtyřválce, který by se měl hladkostí chodu vyrovnat šesti nebo osmiválcovým jednotkám. Patent na něj získala automobilka v roce 2013, myšlenka je ovšem nejméně čtyři roky stará. Kdy a zda se s ním setkáme ve výrobě, zatím nevíme.

Audi A8 | foto: Audi

Server Autocar upozornil na nový zajímavý patent, který automobilka Audi získala loni v létě. Upravená konstrukce čtyřválcového motoru by mu měla zajistit hladký chod na úrovni šestiválců nebo dokonce osmiválcových motorů. Jednou ze speciálních vlastností nové konstrukce by také mohla být schopnost motoru měnit podle potřeby kompresní poměr.

Fotogalerie

Základem nové konstrukce je ojnice pístů, která není napojena přímo na klikový hřídel. Namísto toho se tu o propojení stará speciální vahadlový mechanismus. Ten má na jedné straně klasické ojnice s písty, na straně druhé pak přídavné ojnice, které klikovku spojují přes excentry s vyvažovacím hřídelem.

Toto řešení je díky důmyslnému rozložení hmotnosti schopno kompenzovat setrvačné síly druhého řádu, které při vratném pohybu pístů ve válci vznikají. Vyvažování pomáhá právě fakt, že osa pístu neprochází přímo osou klikového hřídele. Navíc má konstrukce jednu velmi zajímavou vlastnost. Vzhledem k propojení klikovky a vyvažovacího hřídele opět ojnicemi přes vahadlový mechanismus by šlo vyvažovací část použít pro snadnou změnu kompresního poměru motoru.

Může se hodit

Toužíte po Audi se skvělým motorem? Vyberte si z nabídky více než 700 vozů značky Audi na Automodul.cz.

Vychýlením vyvažovacího hřídele (například pomocí vačky nebo jeho posuvem) z jeho původní polohy totiž dojde k odpovídajícímu posunu i na druhé straně – tedy u pístu a tedy ke změně kompresního poměru.

Vývojáři Audi podali patentovou přihlášku už v červenci roku 2011 a v červnu 2013 byla přihláška publikována americkými úřady. To je ovšem prakticky vše, co o osudu neobvyklého vynálezu víme. Zdá se, že konstrukčně nebude toto řešení o mnoho složitější než stávající provedení třeba s dvojicí vyvažovacích hřídelí. Výsledný motor bude z konstrukčního hlediska možná o trochu širší, avšak se zástavbou by neměly být výrazné potíže.

Čtyřválec s vyváženým chodem by mohl zamířit především pod kapoty dražších modelů, u kterých je hladký chod zákazníky vyžadován. Například v limuzínách typu Audi A8 se sice začínají čtyřválce objevovat, ale zatím spíš jen proto, aby si flotila výrobce papírově zmenšila emise – mnoho zákazníků nenalákají, a to navzdory nižší spotřebě. Hladší chod motoru by měl konstruktérům dovolit využít také vyšší spalovací tlaky, což by mohlo přinést vyšší výkon.

To vše jsou ovšem pouze spekulace, prozatím Audi žádný motor, který by patentu využíval, nepředstavilo. A vzhledem k tomu, kolik vynálezů z daného oboru zůstane jen na papíře, ani podobné řešení představit nemusí.



Témata: Audi


Nejčtenější

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Veletrh Motocykl 2016
Motorkáři, budíček! Motoveletrhy zahájí za týden sezonu

Motorkáři se začnou probouzet ze zimního spánku. Už tradičně startuje jejich sezona začátkem března motocyklovými veletrhy.  celý článek

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých...
Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Česku se nejspíše bude vyvíjet nové auto pro Indii. Škoda nabere lidi

Automobilka Škoda Auto se přiblížila další velké vývojové zakázce na nové auto, která přinese výrazné rozšíření počtu zaměstnanců v Mladé Boleslavi. Pro...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Škoda Octavia 2,0 TDI / 110 kW Style
Škoda Octavia 2,0 TDI / 110 kW Style

r.v. 2016, naj. 33 000 km, diesel, 1. majitel
598 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.