Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorářská kouzla: čtyřválec Audi se má vyrovnat osmiválcům

aktualizováno 
U Audi si hrají s myšlenkou přepracovaného čtyřválce, který by se měl hladkostí chodu vyrovnat šesti nebo osmiválcovým jednotkám. Patent na něj získala automobilka v roce 2013, myšlenka je ovšem nejméně čtyři roky stará. Kdy a zda se s ním setkáme ve výrobě, zatím nevíme.

Audi A8 | foto: Audi

Server Autocar upozornil na nový zajímavý patent, který automobilka Audi získala loni v létě. Upravená konstrukce čtyřválcového motoru by mu měla zajistit hladký chod na úrovni šestiválců nebo dokonce osmiválcových motorů. Jednou ze speciálních vlastností nové konstrukce by také mohla být schopnost motoru měnit podle potřeby kompresní poměr.

Fotogalerie

Základem nové konstrukce je ojnice pístů, která není napojena přímo na klikový hřídel. Namísto toho se tu o propojení stará speciální vahadlový mechanismus. Ten má na jedné straně klasické ojnice s písty, na straně druhé pak přídavné ojnice, které klikovku spojují přes excentry s vyvažovacím hřídelem.

Toto řešení je díky důmyslnému rozložení hmotnosti schopno kompenzovat setrvačné síly druhého řádu, které při vratném pohybu pístů ve válci vznikají. Vyvažování pomáhá právě fakt, že osa pístu neprochází přímo osou klikového hřídele. Navíc má konstrukce jednu velmi zajímavou vlastnost. Vzhledem k propojení klikovky a vyvažovacího hřídele opět ojnicemi přes vahadlový mechanismus by šlo vyvažovací část použít pro snadnou změnu kompresního poměru motoru.

Může se hodit

Toužíte po Audi se skvělým motorem? Vyberte si z nabídky více než 700 vozů značky Audi na Automodul.cz.

Vychýlením vyvažovacího hřídele (například pomocí vačky nebo jeho posuvem) z jeho původní polohy totiž dojde k odpovídajícímu posunu i na druhé straně – tedy u pístu a tedy ke změně kompresního poměru.

Vývojáři Audi podali patentovou přihlášku už v červenci roku 2011 a v červnu 2013 byla přihláška publikována americkými úřady. To je ovšem prakticky vše, co o osudu neobvyklého vynálezu víme. Zdá se, že konstrukčně nebude toto řešení o mnoho složitější než stávající provedení třeba s dvojicí vyvažovacích hřídelí. Výsledný motor bude z konstrukčního hlediska možná o trochu širší, avšak se zástavbou by neměly být výrazné potíže.

Čtyřválec s vyváženým chodem by mohl zamířit především pod kapoty dražších modelů, u kterých je hladký chod zákazníky vyžadován. Například v limuzínách typu Audi A8 se sice začínají čtyřválce objevovat, ale zatím spíš jen proto, aby si flotila výrobce papírově zmenšila emise – mnoho zákazníků nenalákají, a to navzdory nižší spotřebě. Hladší chod motoru by měl konstruktérům dovolit využít také vyšší spalovací tlaky, což by mohlo přinést vyšší výkon.

To vše jsou ovšem pouze spekulace, prozatím Audi žádný motor, který by patentu využíval, nepředstavilo. A vzhledem k tomu, kolik vynálezů z daného oboru zůstane jen na papíře, ani podobné řešení představit nemusí.



Témata: Audi


Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.