Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorka Ferrari s ovládáním ze stíhačky

aktualizováno 
Nejcharizmatičtější z automobilových značek se oficiálně motocyklům nikdy nevěnovala. A to je škoda, myslí si izraelský designér Adam Glinik. Ferrari podle jeho představ má dvě kola a čtyřválcový motor.

Motorka Ferrari | foto: Amir Glinik: 3d-files.co.il

Přestože Ferrari dělá především skvělé vozy, v historii této společnosti můžeme nalézt i motocyklové stopy. Zakladatel značky, commendatore Enzo Ferrari, závodil ve dvacátých letech na britském stroji Rudge, jeho syn Alfredo "Dino" zase pokoušel závodnické štěstí v padesátých letech.

V téže době existoval dokonce výrobce motocyklů Ferrari, který sice sídlil podobně jako automobilka nedaleko Modeny, ale se vzpínajícím se koníkem neměl nic společného (tato značka zanikla koncem padesátých let).

Nápad postavit motorku Ferrari však čas od času někdo dostal i později. V sedmdesátých letech sestrojila závodní motocykl s tovární podporou na počest Enza Ferrariho firma Kay Engineering.

Věhlasný designér Arlen Ness navrhl jediný prototyp chopperu na bázi testarossy v letech osmdesátých. A v loňském roce proběhla internetem zpráva o chopperu Scuderia Ferrari, postavenému údajně pro Michaela Schumachera.

Myšlenka na motocykl Ferrari nedala spát ani izraelskému designérovi Amiru Glinikovi, který na ní začal pracovat v roce 2005. Svou kreaci navrhl kolem čtyř válců, které "uřízl" z motoru V12 Enzo. Kvůli těžišti (známé zaklínadlo motocyklových konstruktérů poslední doby – centralizace hmoty) posunul olejovou nádrž vpřed. Podle tvrzení tvůrce je nejradikálnějším prvkem celé stavby řešení zadního odpružení.

Pružina by měla být vyrobena z kompozitního materiálu, tlumení řídí hydraulický motor. Jezdec si může zvolit ze dvou úrovní světlosti i charakteristik odpružení. Zmíněný hydraulický motor kromě tlumení přední a zadní kyvné vidlice ovládá i spojku. To, co jsme zde odbyli třemi větami, vyvíjel Glinik rok.

Zajímavě pojednal také brzdy: samotné kotouče mají maximální možný průměr, když téměř kopírují rozměr ráfku. To by však ještě nebylo tak neobvyklé (podobné brzdy mají třeba buelly). Novátorské je použití dvou brzdičů, navíc podle autora ovládaných dálkově počítačem.

Tato i další řídící jednotky využívají služeb hlavního počítače Ferrari, řídící jednotky motoru, která má pro jezdce umístěný výstup na nádrži v podobě voděodolného dotykového displeje LCD. Na něm se zobrazuje vše podstatné i nepodstatné, rychlosti, teploty, a dokonce prý i hmotnost stroje.

Motorka Ferrari

Ovládání stroje probíhá samozřejmě skrz řídítka, na každém z nich jsou tlačítka šesti funkcí. Pro svou ergonomii autor převzal tvar rukojetí ze stíhačky F-16 (resp. tvar kniplu), prý vynechal jen funkci kanonu a odpalování raket.

Další technickou fajnovostí jsou otvory pro sání vzduchu, nepřehlédnutelné žábry po stranách stroje. Proudění vzduchu dovnitř lze usměrňovat pomocí dvou servomotorů, které pomocí "ploutví" mění úhel.

Koncepce hliníkového rámu vychází z tvarosloví vozů Ferrari a tvoří optimalizovanou klec, kde je místo pro všechny Glinikovy vynálezy. Styl Ferrari nezapřou také další drobné detaily, jako například odlehčené děrované pedály.

Tvary konceptu připomínají organickou architekturu Kaplického knihovny nebo nějaký amébovitý samohyb z komiksů, ale tak už to u futuristických vizí chodí. A podobně jako u nás, také design Ferrari biku rozděluje přihlížející na dva tábory.

Otázkou je, zda autor na motorce někdy seděl, protože se rozhodl vše podřídit své vizi aerodynamiky, bez ohledu na to, jak si to odskáče jezdec, sedící prakticky na placaté motorce bez jakékoli ochrany před větrem, bez náznaku prolisu pro kolena. Součinitel odporu vzduchu v tunelu bude určitě výborný, pokud na ní nebude nikdo sedět…

Motorka Ferrari

Izraelský designér alespoň slibuje na svých stránkách také helmu ve stylu Ferrari, která se bude modelovat přímo na hlavu jezdce a bude obsahovat prvky z přileb stíhacích pilotů, pravděpodobně má na mysli promítání informací na plexi. Přilba by měla mít také bluetooth rádio a GPS, takže z nejmodernějších technologií chybí snad jen sluneční kolektory…

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.