Motorka Jaguar

Motorka Jaguar | foto: Barend Massow Hemmes

Motorka Jaguar za víc než 10 milionů

  • 22
Abyste dnes někoho něčím zaujal, musíte být pokud možno co nejvíc bláznivý. Jako Barend Massow Hemmes, tvůrce unikátní "jaguáří" motorky.

Ale také mu to chvíli trvalo, než na to přišel. Designér, v mládí vyrůstající v Africe a nyní působící v Londýně, se totiž od založení firmy Massow design zaměřil na navrhování interiérů. Hezkých, vzdušných, esteticky vyvážených a zároveň funkčních.

Ctižádost ale po deseti letech vnukla Barendovi myšlenku prosadit se také jako návrhář motocyklů. Jeho první pořádné a hned mimořádné dílko si můžete prohlédnout na fotografiích – motocykl inspirovaný logem automobilky Jaguar, šelmou ve skoku.

Za technický základ posloužil motor stroje Buell S3 Thunderbolt z roku 1997 (značka Buell je vlastněna Harley-Davidsonem a funguje coby jakási její sportovní "divize"), dvouválec do V s objemem 1 200 ccm.

Téměř vše ostatní si ale Barend vymyslel sám. Rám z prvotřídní nerezové oceli je patřičně natažen, aby mohl nést výstřední kapotáž. Rozvor 170 cm odpovídá zvyklostem v kategorii cruiserů a napovídá, že jaguáří motorka nebude při zatáčení nijak zvlášť mrštná – například buell, z kterého pochází motor, má rozvor méně než 140 cm.

Pro některé díly sáhl tvůrce do katalogu specializovaných firem, jako například u sedla Stingray nebo u řídítek širokých 1 metr. Celková délka konceptu, který dostal název Cat 1, dosahuje 2,3 metru.

I když většina individuálních staveb, customů, je navržena tak, aby se jejich jezdec mohl spíše rozvalit, případně zaujmout ramenatý, a přitom vzpřímený posez, na Cat 1 je třeba zalehnout dopředu. Stupačky jsou posunuty vzad až na úroveň osy zadního kola, stejně jako pedály řadičky a brzdy.

I vpředu musela některá obvyklá řešení ustoupit silnému uměleckému záměru – například světlomet upevněný dole na přední vidlici… Všechna tato řešení diktuje nepřehlédnutelná originální kapotáž, která je vyrobena ze sklolaminátu, s povrchovou úpravou vysoce leštěného černého ebenu.

Přesto, že konstrukce působí čistě a bez zbytečných cingrlátek, hmotnost se vyšplhala na 360 kg, což není na motorku málo. Abychom to řekli bez obalu, Cat 1 je především showbike a s tím, že by ho někdo normálně provozoval, se příliš nepočítá.

Pokud vám podoba stoje nevyrazila dech, pravděpodobně vám ho vyrazí jeho cena. Autor si "Kočku 1" cení na 320 000 britských liber, případně na 404 000 eur nebo na 567 000 USD, tedy asi deset a půl milionu korun. O stroji údajně vyjednává přímo s automobilkou, uvidíme, zda se pod indickou taktovkou na podobnou stylovou legrácku najdou fondy. Pro případné zájemce platící v českých korunách dodejme, že momentálně se asi nejvíce vyplatí vycházet z ceny v eurech.

Jaguáří motorkou motocyklové ambice Barenda Hemmese nekončí: v plánu má další unikátní stavby na motivy slavných automobilových značek. Existují již první skici motorky Bentley nebo Ferrari. Pokud byste měli zájem do vývoje podobné motorky Barendovi nějak mluvit nebo si to rovnou objednat, startovné činí 85 000 liber.

DALŠÍ FOTKY MOTORKY JAGUAR NAJDETE ZDE