Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorka nanečisto umí i nabourat

aktualizováno 
Řídit motorku je lehké a krásné – když už to umíte. Na druhou stranu není pochyb, že je to nebezpečné a frustrující, pokud to neumíte a teprve se to učíte.

Trenažér jízdy na motorce | foto: Honda

Jednu z možností, jak si nacvičit ošemetné a potenciálně rizikové situace, nyní nabízí Honda. Přesněji řečeno, trenažér RT II ED tohoto největšího světového výrobce motocyklů byl schválen tuzemským ministerstvem dopravy pro výuku v autoškolách.

Tento trenažér umožňuje budoucímu jezdci jednak osvojit si základní pohyby při ovládání motocyklu, které se, jak známo, jistým způsobem odlišuje od notoricky známého řízení automobilu – tedy řazení, pouštění spojky, brzdění...

Další věc, kterou trenažér umožňuje, je nacvičení si chování během eventuálních kritických situací nanečisto. Bez stresů, které pro úplného začátečníka představuje vržení do džungle běžného tuzemského silničního provozu.

Trenažér jízdy na motorce

Trenažér dokáže simulovat jízdu ve variabilních podmínkách: v městském provozu, mimo město, v mlze, v noci apod. Lze měnit i jízdní dynamiku volbou malého, středního nebo velkého motocyklu. Pokud jde o maximální rychlost, je schopný dosáhnout takové, jaká je dovolena v českém silničním provozu (pro informaci je to 130 km/h). No a v případě, že se vám něco nepovede, vám trenažér nasimuluje i bouračku...

Virtuální nebezpečné situace je možné prohlížet si krokově a z různých úhlů, aby si začínající jezdec uvědomil a vstřebal správné reflexy a dokázal včas vyhodnotit hrozící střet.

Možná si jako zkušený jezdec říkáte, že naučit se takové triviální věci je snadné, ale většina lidí se nenarodila jako motocyklový génius. Mají-li možnost zkusit si to bez rizika škod na zdraví a majetku, je to jedině dobře pro ně i všechny kolem.

Trenažér je používán také v některých dalších evropských zemích a je dostupný v různých jazykových mutacích. Možná, že si ho někteří návštěvníci pamatují ze stánku Hondy na letošní výstavě Motocykl.

Někdo možná vzpomene i na sofistikovanější předchozí verzi, která umožňovala díky možnosti náklonu sedla zažít ještě autentičtější vjem jízdy na skutečném motocyklu. Ukázalo se však, že je příliš nákladná, což bylo překážkou většího rozšíření. Cena této zjednodušené druhé verze je pro zajímavost 35 000 Kč.

To z ní dělá zajímavou alternativu pro autoškoly. A jak potvrdil pan Kříž z pražské Autoškoly Kříž, trenažér nemusí usnadnit proces učení jen adeptům, ale také řadě provozovatelů. V současné době se totiž řada z nich potýká s nedostatkem učitelů jízdy na motocyklu, a tak jim využití této homologované novinky může ušetřit jejich čas a energii zvláště při nejobtížnější počáteční fázi výuky.

Trenažér jízdy na motorce

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.