Trenažér jízdy na motorce

Trenažér jízdy na motorce | foto: Honda

Motorka nanečisto umí i nabourat

  • 23
Řídit motorku je lehké a krásné – když už to umíte. Na druhou stranu není pochyb, že je to nebezpečné a frustrující, pokud to neumíte a teprve se to učíte.

Jednu z možností, jak si nacvičit ošemetné a potenciálně rizikové situace, nyní nabízí Honda. Přesněji řečeno, trenažér RT II ED tohoto největšího světového výrobce motocyklů byl schválen tuzemským ministerstvem dopravy pro výuku v autoškolách.

Tento trenažér umožňuje budoucímu jezdci jednak osvojit si základní pohyby při ovládání motocyklu, které se, jak známo, jistým způsobem odlišuje od notoricky známého řízení automobilu – tedy řazení, pouštění spojky, brzdění...

Další věc, kterou trenažér umožňuje, je nacvičení si chování během eventuálních kritických situací nanečisto. Bez stresů, které pro úplného začátečníka představuje vržení do džungle běžného tuzemského silničního provozu.

Trenažér jízdy na motorce

Trenažér dokáže simulovat jízdu ve variabilních podmínkách: v městském provozu, mimo město, v mlze, v noci apod. Lze měnit i jízdní dynamiku volbou malého, středního nebo velkého motocyklu. Pokud jde o maximální rychlost, je schopný dosáhnout takové, jaká je dovolena v českém silničním provozu (pro informaci je to 130 km/h). No a v případě, že se vám něco nepovede, vám trenažér nasimuluje i bouračku...

Virtuální nebezpečné situace je možné prohlížet si krokově a z různých úhlů, aby si začínající jezdec uvědomil a vstřebal správné reflexy a dokázal včas vyhodnotit hrozící střet.

Možná si jako zkušený jezdec říkáte, že naučit se takové triviální věci je snadné, ale většina lidí se nenarodila jako motocyklový génius. Mají-li možnost zkusit si to bez rizika škod na zdraví a majetku, je to jedině dobře pro ně i všechny kolem.

Trenažér je používán také v některých dalších evropských zemích a je dostupný v různých jazykových mutacích. Možná, že si ho někteří návštěvníci pamatují ze stánku Hondy na letošní výstavě Motocykl.

Někdo možná vzpomene i na sofistikovanější předchozí verzi, která umožňovala díky možnosti náklonu sedla zažít ještě autentičtější vjem jízdy na skutečném motocyklu. Ukázalo se však, že je příliš nákladná, což bylo překážkou většího rozšíření. Cena této zjednodušené druhé verze je pro zajímavost 35 000 Kč.

To z ní dělá zajímavou alternativu pro autoškoly. A jak potvrdil pan Kříž z pražské Autoškoly Kříž, trenažér nemusí usnadnit proces učení jen adeptům, ale také řadě provozovatelů. V současné době se totiž řada z nich potýká s nedostatkem učitelů jízdy na motocyklu, a tak jim využití této homologované novinky může ušetřit jejich čas a energii zvláště při nejobtížnější počáteční fázi výuky.

Trenažér jízdy na motorce