Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorka zaslouží před spánkem péči

aktualizováno 
- Kdo chce či musí i v následujících měsících sedlat motocykl, určitě by neměl sázet na moderní těžké stroje. S těmi si na kluzku neporadí ani skutečný mistr a škody z pádů bývají veliké, o následcích na zdraví nemluvě. »Když v zimě opravdu jezdit, tak na lehké a třeba i staré motorce Jawě, ČZ, MZ... A samozřejmě na enduru,« říká reprezentant v terénních motocyklových soutěžích a devatenáctinásobný účastník Šestidenní Bohumil Poslední.
Ten samozřejmě bude s motorkou žít i v zimě podobně jako Jiří Churavý, jeden z nejlepších českých motokrosařů minulosti a nyní motokrosový trenér. Oba se ovšem shodují, že většinu motocyklů teď minimálně čtyři pět měsíců čeká klid. »Oč lépe bude stroj připraven na dlouhé zimní stání, o to snadněji se pak na jaře rozjede,« připomínají oba zkušení jezdci. Základem kvalitního uložení motocyklu k zimnímu spánku je jeho důkladná očista - a lhostejno, zda k ní poslouží tlaková voda či obyčejný kbelík s hadicí. Měřítkem je jen míra znečistění. »Nezbytné ale je důkladné vysušení celé motorky. Nejlepší je projížďka, samozřejmě v suchu, s opakovaným brzděním, aby v brzdách nezůstala ani kapka vody,« radí pražský prodejce nových i jetých motocyklů Martin Kříž. »Po návratu doporučuji demontovat svíčku či svíčky, do prostoru nad píst vstříknout trochu - zhruba krychlový centimetr - oleje a motor naprázdno protočit. Válec se tak pro delší stání konzervuje, svíčku samozřejmě vrátíme zpět.« Bohumil Poslední má pro podobnou konzervaci jiný recept: »U čisté a před zimou naposledy nastartované motorky sundám filtr a do motoru rozprašovačem stříknu trochu oleje naředěného benzinem. Motor se lidově řečeno - uleje a pro zimu je zevnitř ošetřený,« uvádí. Jiří Churavý, který se kromě motokrosových aktivit věnuje obchodu s motocyklovým příslušenstvím, upozorňuje, že na trhu je dostatek přípravků ke konzervaci laku, gum, kovu, plastů i chromu motocyklů. Stačí si jen vybrat. »Důležité je ošetření řetězu olejem z příslušného spreje,« doplňuje. Další etapou, na kterou se nevyplatí zapomenout, je demontáž akumulátoru. »V zimě by měl být uložen v místnosti, kde není ani zima ani teplo. Ideální je zhruba deset stupňů Celsia, dobře poslouží i suchý sklep,« konstatuje Martin Kříž. »U klasické baterky je nutná i v zimě kontrola stavu elektrolytu. Každý akumulátor, tedy i bezúdržbový, je dobré zhruba po dvou měsících úplně vybít třeba tím, že k němu připojíme žárovku. Ovšem následovat musí opětovné dobití do plné kapacity. Přitom bezúdržbový akumulátor vyžaduje dobíječku se stálým proudem bez výkyvů, a proto může být výhodnější služba servisů. Bývá za pakatel či dokonce zdarma.« Motocykl by se měl k zimním u spánku uložit s nádrží buďto zcela prázdnou, nebo naopak plnou. »To aby nádrž zevnitř nerezavěla,« vysvětluje Martin Kříž a soudí, že zatímco pro vskutku dlouhodobé vyřazení motocyklu z provozu je lepší nádrž prázdná, tak pro čtyř-, pětiměsíční zimní stání vyhoví jednodušší doplnění nádrže. »Dál je ještě vhodné ucpat igelitem upevněným gumičkou výfuky a sání, aby se do útrob odstaveného motocyklu v zimě nedostala vlhkost,« sděluje Bohumil Poslední a míří tím k závěrečné etapě posezonní péče o motocykl, k jeho uskladnění. Motorka by měla zimu přestát v garáži či v místnosti především suché, nejlépe nevytápěné a s teplotou bez větších výkyvů. »Zůstane-li stroj ve vlhku, tak se jeho majitel na jaře doslova zhrozí,« varuje Martin Kříž. »Vyplatí se dát motorku na velký stojan, aby bylo minimálně zadní kolo bez kontaktu s podlahou. Lepší je ale podepřít motorku tak, aby byla odlehčená obě kola. Bude-li přece jen přední kolo na zemi, tak je dobré během zimy párkrát - asi tak po měsíci - měnit jeho pozici. Tlak v pneumatikách má být i pro zimní uložení stejný jako pro normální provoz.« Nezbytné je, aby motocyklista udržel netrpělivost na uzdě a stroj během zimy zbytečně nestartoval. »V opačném případě riskuje, že uvnitř motoru a výfuku bude kondenzovat voda,« zdůrazňuje Martin Kříž a upozorňuje na úkol, který je v přípravě motocyklu k dlouhému zimnímu spánku důležitý snad ještě víc než vše předchozí: zabezpečení před krádeží, zvlášť má-li stát mimo hlídané objekty. »Krade se ve velkém, ohroženy jsou snad všechny motorky,« tvrdí Martin Kříž. Posezonní pozornost zaslouží také motocyklistické oblečení. »Základem je opět řádná očista a pak ošetření některým z řady přípravků, které jsou na trhu pro kůži i jiné materiály. Jen kusy, kterým se dostalo patřičné péče, neztvrdnou a neztratí na kvalitě ani na vzhledu,« říká Jiří Churavý. A závěrem rekapituluje, co zaslouží zmíněnou péči: přilba, oblečení, rukavice i boty.

Přehled posezonní péče o motocykl

* Důkladná očista vodou, vysušení stroje
* Ošetření a konzervace laku, kovů, plastů, gum a chromů
* Aplikace oleje či oleje s benzinem do válců
* Ošetření řetězu
* Demontáž, ošetření a dobití akumulátoru
* Doplnění či vyprázdnění nádrže
* Zajištění výfuku a sání proti vlhkosti
* Uložení motocyklu v suché a chladné garáži
* Odlehčení kol
* Občasné protočení kol, zůstanou-li v kontaktu se zemí
* Zajištění motocyklu proti krádeži
* Očista a ošetření motocyklového oblečení a výbavy
(hč)

Zapomene-li motocyklista demontovat akumulátor a nechá ho bez péče přezimovat zapojený ve stroji, může na jaře stát před nutností koupit nový. Zaplatí za to kolem pěti set korun.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.