Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorky na naftu: vojenské speciály i supersporty

aktualizováno 
Spojení, nad kterým ortodoxní motorkář ohrne nos. Není jich moc, ale existují. Klasikem a jediným opravdu sériově vyráběným dieselovým motocyklem byl Royal Enfield z Indie, ale v poslední době se objevilo několik dalších zajímavých pokusů...

Neander 1400 TD | foto: Neander

Proč motorky nejezdí na naftu? Ve zkratce proto, že naftové motory jsou těžší a nedosahují takových maximálních výkonů jako benzinové. Jejich známou výhodou je ale nízká spotřeba (a tím delší dojezd) a také tah od spodních otáček.

Zmíněné nevýhody ovšem neodradily Indy z továrny Enfield v Madrásu. Vedle licenčně vyráběného archaického benzinového modelu Bullet v několika modifikacích (původem z Velké Británie), implantovali do totožné konstrukce dieselový agregát s objemem 325 ccm.

Model s názvem Taurus má výkon zhruba 7 koní. Pokud je jezdec dostatečně trpělivý a především odolný (silné vibrace), při průměrné spotřebě kolem 2 litrů na 100 km může ujet na nádrž až 1 000 km.

Existuje také ještě o něco silnější, 8koňový model Enfield Robin s motorem 410 ccm původem od japonské Fuji. Kvůli zpřísňujícím se předpisům byla ovšem výroba vznětových modelů před časem zastavena.

Vedle těchto motorizací především v sousedním Německu můžete narazit na enfielda s motorem bavorského výrobce Hatz (objem 462 ccm a výkon 11 koní), který je spolehlivější, ovšem podstatně dražší. Také se už nejmenuje Enfield, ale Sommer Diesel − designově je nicméně kopií enfielda, ovšem zpracovaný s německou důkladností. 

Kawasaki KLR diesel

Speciální kapitolou v dějinách dieselových motocyklů je enduro Kawasaki KLR s naftovým dvouválcem britského původu JP8, vyvinuté firmou Hayes Diversified Technologies. Objem motoru je 584 ccm a dosahuje výkonu 24 koní.

Stroj je používán jednotkami americké námořní pěchoty, které údajně objednaly 440 kusů, další stroje si objednaly některé armády NATO. Spotřeba se prý pohybuje i při jízdě v terénu lehce nad dvěma litry na sto. Vedle armádní verze by měly existovat i civilní modifikace.

Track T-800CDI

Další aplikace vznětového motoru do endura vznikla v Nizozemí. Stavba jménem Track T-800CDI se může pochlubit mnoha moderními technologiemi a zvláštnostmi. Elektronickým plynem (fly-by-wire), volitelně ABS nebo pomocným pohonem předního kola, poloautomatickou převodovkou…

Základem je ale vznětová jednotka se 3 válci a objemem 800 ccm. Udávaný výkon je kolem 50 koní, kroutící moment 130 Nm, spotřeba 2,5 l/100 km. Masovému rozšíření asi bude bránit cena tohoto unikátu: výrobce E.V.A. Rroducts BV si ho cení na 17 500 eur.

Star Twin Thunder Star 1200 TDI

Jiná nizozemská firma, Star Twin, dokonce postavila dieselový supersport Thunder Star 1200 TDI. Motor je rovněž tříválcový a jeho původní pracoviště se nachází ve Volkswagenu Lupo. Základní parametry nevypadají špatně, hmotnost 205 kg, výkon až 120 koní.

Další technickou lahůdkou je v současnosti stále dolaďovaný stroj německé provenience – Neander. Ten se na rozdíl od výše popisovaných samohybů řadí někam do kategorie muscle biků.

Motor Neander

Objem dvouválce je 1 340 ccm, výkon 112 koní při 4 200 otáčkách a kroutící moment 216 Nm při 2 600 otáčkách (!). Ještě větší překvapení ale skýtá pohled do útrob motoru – nejenže se jedná o turbodiesel, ale kvůli eliminaci vibrací má motor dvě klikové hřídele, otáčející se proti sobě…

Nádrž o velikosti 14 l by měla postačit podle údajů výrobce na ujetí 300 km, maximální rychlost je někde kolem 220 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. V plánu je výroba 250 kousků a omezené produkci odpovídá také cena 95 000 eur. Za to se dá pořídit několik kontejnerů enfieldů…

Changzuki Project

Cesta k dieselovému motocyklu ale nemusí být nutně tak nákladná. Trochu obskurně vyhlížející čínská firma Crazy Jerry nabízí zaslání instruktážního CD Changzuki Project, na kterém je údajně konverze Suzuki GS550 na dieselový pohon. Sám majitel však na stránkách www.diesel-bike.com na úvod všechny varuje, že je to na vlastní riziko…

Autoři:


Témata: Suzuki, Volkswagen


Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.