Před takovými deseti lety byl neoficiálním držitelem rekordu o objemově největší jednoválcový buchar jakýsi Franz Langer s motorem 1000 ccm.
Připomeňme, že někdy v té době skončila výroba nejobjemnějšího sériově vyráběného jednoválce, endura Suzuki Big s 779 ccm. Pak se však objevila steampunková konstrukce pana Wernera Dienstkrada s objemem motoru 1440 ccm.
Co to je steampunk (parní punk)? Původně literární fantasy směr, příbuzný s cyberpunkem a vzniklý na přelomu 80. a 90. let minulého století, který se vzhlédl v reáliích viktoriánské éry (19. století). Po čase se ze steampunku stal také svébytný styl designu a výtvarného umění – vznikly steampunkové elektrické kytary nebo notebooky… Tato vlna našla svůj ohlas také mezi několika konstruktéry motorek.
Příkladem může být Bobster trike – designově "vymazlená" kreace od Zeel design, využívající motor z Harley-Davidsonu Sportster 1200 a s hojným využitím mědi a mosazi. Ještě dále zašel Arthur Hubbard, který opravdu použil parní pohon. Jeho motocykl podle slov autora dokáže jezdit 2 hodiny na jedno doplnění vodou, kromě toho spotřebuje asi jeden galon (cca 3,8 litru) benzinu za hodinu.
Toto jsou ale dvouválce, a tak se vraťme k jednoválcovému výtvoru pana Dienstkrada – ten patří opravdu do kategorie steampunk hardcore. Designově to pojednal v komiksovém stylu, motor 1440 ccm pocházel z traktoru, kola z Fordu A, přední vidlice z jasanového dřeva a jako sedlo posloužila lopata.
Celé to vypadá jako sranda (a taky že je), ale Franzu Langerovi to nedalo spát a rekord chtěl získat zpět. Jako odvetu postavil NSU Bizon 2000 s dvoulitrovým motorem. Základ pochází z válce z hvězdicovitého leteckého motoru, kterému ale Franz notně pomohl, kromě zvětšení objemu třeba lehkými písty Mahle nebo výfukovou rourou s průměrem 75 mm.
Dějiny jsou ale kruté, zvláště pokud se snažíte o rekordy. Před nedávnem vyšlo najevo, že souběžně (roku 1998) se kdesi na severu Německa vsadil restaurátor veteránů Claus Mees o to samé, totiž že postaví největší jednoválec na světě.
Předmětem sázky bylo jedno pivo a výsledkem HG3000, monstrum s objemem 3034 ccm. Zdá se, že piv při jeho stavbě padlo trochu víc, každopádně to stálo za to.
V tomto případě sice nejde o čistý steampunk, ale nějaký "punk" to je určitě: Použita byla řada dílů z motocyklů BMW, některé další pochází z automobilů Volkswagen nebo Porsche, a píst dokonce z obrněného transportéru.
Motor točí na volnoběh 150 otáček za minutu, při plném plynu 800. I když jízdní vlastnosti HG3000 rozhodně nejsou excelentní, Claus Mees pivo vyhrál a první místo v neoficiální soutěži o největší jednoválcovou motorku na světě mu patří dodnes.