Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorky pro excentriky: parní punk a jednoválce

aktualizováno 
Singles čili jedinci, kteří dlouhodobě žijí raději sami než s někým, jsou v dnešní společnosti stále běžnější. U motorek toto slovo označuje jednoválce. O nich se nedá říci, že by jejich obliba nějak stoupala – velké motocykly mají nejčastěji 2 nebo 4 válce. Přesto se stále najdou konstruktéři, kteří hlavní nevýhodu jednoválců, tedy nevyvážený chod a z toho plynoucí vibrace, nechtějí brát na vědomí a staví stále větší a větší...

NSU Bizon 2000

Před takovými deseti lety byl neoficiálním držitelem rekordu o objemově největší jednoválcový buchar jakýsi Franz Langer s motorem 1000 ccm.

Připomeňme, že někdy v té době skončila výroba nejobjemnějšího sériově vyráběného jednoválce, endura Suzuki Big s 779 ccm. Pak se však objevila steampunková konstrukce pana Wernera Dienstkrada s objemem motoru 1440 ccm.

Co to je steampunk (parní punk)? Původně literární fantasy směr, příbuzný s cyberpunkem a vzniklý na přelomu 80. a 90. let minulého století, který se vzhlédl v reáliích viktoriánské éry (19. století). Po čase se ze steampunku stal také svébytný styl designu a výtvarného umění – vznikly steampunkové elektrické kytary nebo notebooky… Tato vlna našla svůj ohlas také mezi několika konstruktéry motorek.

Bobster trike Zeel design

Příkladem může být Bobster trike – designově "vymazlená" kreace od Zeel design, využívající motor z Harley-Davidsonu Sportster 1200 a s hojným využitím mědi a mosazi. Ještě dále zašel Arthur Hubbard, který opravdu použil parní pohon. Jeho motocykl podle slov autora dokáže jezdit 2 hodiny na jedno doplnění vodou, kromě toho spotřebuje asi jeden galon (cca 3,8 litru) benzinu za hodinu.

Hubbard Steamcycle

Toto jsou ale dvouválce, a tak se vraťme k jednoválcovému výtvoru pana Dienstkrada – ten patří opravdu do kategorie steampunk hardcore. Designově to pojednal v komiksovém stylu, motor 1440 ccm pocházel z traktoru, kola z Fordu A, přední vidlice z jasanového dřeva a jako sedlo posloužila lopata.

Celé to vypadá jako sranda (a taky že je), ale Franzu Langerovi to nedalo spát a rekord chtěl získat zpět. Jako odvetu postavil NSU Bizon 2000 s dvoulitrovým motorem. Základ pochází z válce z hvězdicovitého leteckého motoru, kterému ale Franz notně pomohl, kromě zvětšení objemu třeba lehkými písty Mahle nebo výfukovou rourou s průměrem 75 mm.

NSU Bizon 2000

Dějiny jsou ale kruté, zvláště pokud se snažíte o rekordy. Před nedávnem vyšlo najevo, že souběžně (roku 1998) se kdesi na severu Německa vsadil restaurátor veteránů Claus Mees o to samé, totiž že postaví největší jednoválec na světě.

Předmětem sázky bylo jedno pivo a výsledkem HG3000, monstrum s objemem 3034 ccm. Zdá se, že piv při jeho stavbě padlo trochu víc, každopádně to stálo za to.

Mees HG3000Mees HG3000Mees HG3000




V tomto případě sice nejde o čistý steampunk, ale nějaký "punk" to je určitě: Použita byla řada dílů z motocyklů BMW, některé další pochází z automobilů Volkswagen nebo Porsche, a píst dokonce z obrněného transportéru.

Motor točí na volnoběh 150 otáček za minutu, při plném plynu 800. I když jízdní vlastnosti HG3000 rozhodně nejsou excelentní, Claus Mees pivo vyhrál a první místo v neoficiální soutěži o největší jednoválcovou motorku na světě mu patří dodnes. 

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.