Motorový olej má dvě základní vlastnosti

Viskozitní a výkonová třída -
to jsou nejdůležitější údaje, kterých by si měl řidič nejvíc všímat na obalu motorového oleje pro svůj vůz. První se skrývá za označením SAE s příslušnou kategorií - například 15W 40. "Číslo před dvojitým W (Winter - anglicky zima, pozn. red.) udává, do kolika stupňů mrazu zaručuje olej bezproblémové vlastnosti motoru, hlavně jeho startování. Číslo 40 zase uvádí, jak dobrý je olej v letním provozu," říká Vladimír Matějovský z pražského Ústavu paliv a maziv. Druhou rozhodující vlastností oleje je jeho výkonnostní třída. Ta ukazuje, jak daný olej umožňuje motoru snášet těžké podmínky vysoké teploty, tlaky, korozi a tvorbu usazenin. Výkonnostní třída souvisí i s délkou výměnného intervalu olejové náplně. Je značena dvěma způsoby. Buď to je zkratkou ACEA, za níž následuje písmeno A (benzinové motory), B (naftové motory), nebo E (pro nákladní vozy). Za tímto znakem je číslo od jedničky do čtyřky, které vypovídá o výkonnostní třídě. Čím je číslo vyšší, tím olej splňuje větší nároky moderních motorů. Za ním je ještě poslední dvojčíslí letopočtu, od kdy příslušná kategorie existuje. Výkonnostní třída na oleji nese označení například A1-96 nebo B3-96. Druhou zkratkou pro označování této třídy je API. Za ní následují u olejů pro benzinové motory písmena SA až SJ - čím je druhé písmeno dále v abecedě, tím je olej kvalitnější a vhodnější pro nejnovější motory. Pro naftové motory platí označení CA až CF. Aby řidiči měli výběr oleje jednodušší, dávají automobiloví výrobci jednotlivým olejům i svá označení. Tak například olej označený zkratkou VW 505.00 patří do motorů vozů koncernu Volkswagen.

Tipy pro výběr oleje

* Používejte olej, který doporučuje výrobce vozu v návodu k obsluze auta.
* Pokud návod nemáte, informujte se ve značkovém servisu.
* Syntetické oleje je možné míchat s oleji minerálními.
* V nouzi motor nepoškodí, když se doplní i o několik tříd horším olejem, než doporučuje výrobce.
* Aditiva do olejů nejsou nutná, některá mohou spíše uškodit. Proto je nedoporučují ani výrobci motorů.
* Dodržujte předepsaný interval výměn.

Některé viskozitní třídy

20W 40 do minus 10 °C
15W 40 do minus 15 °C
10W 40 do minus 20 °C
5W 40 do minus 25 °C

Témata: Éčka, Volkswagen