Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mazda chystá nová kouzla. Motory vyvíjí jinak než ostatní

  8:00aktualizováno  8:00
Japonská Mazda je jednou z mála automobilek, které se neženou do downsizingu motorů. Přesto agregáty Skyactive dosahují zajímavých úspor a Mazda chce zajít ještě dál. Nová generace Skyactive 2 má oproti té stávající uspořit neuvěřitelných 30 procent paliva.

Nová Mazda 3 | foto: Mazda

Mazda plánuje premiéru druhé generace agregátů Skyactive někdy před rokem 2020, což je období, které zhruba koresponduje s dobou, kdy nastane u Mazdy nejspíš i střídání generací u nejdůležitějších modelů. V roce 2020 také začnou v Evropě platit nová přísnější pravidla pro produkci emisí CO2. Pro flotilu výrobce bude nově platit limit 95 gramů CO2 na kilometr.

Ambiciózních úspor zhruba třiceti procent paliva by motory Skyactive 2 měly dosáhnout jak v benzinové, tak naftové verzi. Představitelé Mazdy přitom ani v souvislosti s touto generací motorů nehovoří o downsizingu, tedy zmenšování objemu motorů a nasazování turba. Namísto toho se chce automobilka soustředit na vylepšení procesu spalování a hodlá ve velkém pracovat se spalováním velmi chudé směsi.

Klíčem je kompresní poměr

V souvislosti s tím chtějí inženýři u zážehového motoru zvýšit kompresní poměr až na neuvěřitelných 18:1. To je hodnota, které nedosahují ani mnohé moderní turbodiesely a pro běžné benzinové motory je prakticky nemyslitelná. Už současný motor 2.0 Skyactive-G je s kompresním poměrem 14:1 rekordmanem.

S HCCI počítají i ostatní

Myšlenka použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci není nijak nová, jen je v automobilové praxi obtížně realizovatelná. Mercedes v roce 2007 představil koncept DiesOtto, ale v praxi se s ním zatím nepochlubil. Mezi roky 2007 a 2009 experimentoval koncern General Motors se čtyřválci 2,2 litru a vykazoval zajímavé úspory. Volkswagen zkouší rovnou dvě cesty využití HCCI. Teprve koncem roku 2013 však představila automobilka Hyundai prototyp motoru GDCI, který princip HCCI využívá v celém rozsahu otáček, a tak se i při provozu na benzín obejde bez zapalovacích svíček. Je možné, že vývojáři Mazdy mají stejný cíl. Dosavadní koncepty využívaly HCCI jen v určitém rozsahu otáček v některých jízdních režimech.

Vysoký kompresní poměr u zážehových motorů zvyšuje teplotu stlačených plynů a spalování, a má tím pádem za následek i zvýšené riziko klepání. Mazda toho ovšem využije ve svůj prospěch. Druhá generace benzínových motorů Skyactive má totiž využívat principu HCCI (Homogenous charge compression ignition). Přinejmenším v některých režimech by tak motor měl spalovat v podstatě homogenní směs paliva se vzduchem jen za pomoci samovolného vznícení jako u klasických vznětových motorů.

Jak přesně chtějí dosáhnout vysokých úspor u vznětových motorů, to inženýři Mazdy zatím neprozradili. Představitelé automobilky přitom už hovoří i o třetí generaci motorů Skyactive. Ta by měla pomoci automobilce splnit limity, které EU zavede v roce 2025. Průměrná hodnota emisí by měla klesnout na 65 gramů CO2 na kilometr. Cílem je snížit přestup tepla ze spalovacího prostoru, a snížit tak ztráty z výfuku a chlazení a celkovou zátěží pro životní prostředí se vyrovnat elektromobilům.

Méně investic jinam

Hybridní ústrojí, vodík nebo další alternativní paliva by přitom ani v budoucích generacích Skyactive neměly hrát příliš důležitou roli. Nadále se Mazda soustředí na mikorhybridní systémy jako stop-start a regenerace elektrické energie při brzdění.

Vzhledem k inovaci na poli motorů by se měla japonská automobilka obejít bez větších investic i do jiných oblastí. Například neplánuje překotný vývoj na poli převodovek. Zatímco konkurence stále častěji zavádí bezestupňové převodovky CVT nebo automatické převodovky s osmi, či devíti stupni, Mazda si v současné generaci vystačí se šestistupňovými měničovými automaty a k až nesmyslnému množství stupňů se nepožene ani s novou generací motorů.

Cesta proti všem

Není jisté, co tato netradiční strategie udělá s obchodními výsledky. Auta od Mazdy skvěle jezdí, jejích řízení je radost a motory mají projev, jaký najdeme málokde. A nové benzinové motory Skyactive dovedou v praxi ve spotřebě překvapivě dobře držet krok s objemově menšími, avšak přeplňovanými agregáty.

Jenže nejen evropský zákazník si mezitím právě na charakteristiku přeplňovaných motorů se zátahem z nízkých otáček zvyká a postupná gradace výkonu atmosférických agregátů možná za pár let nebude tím, co by vyhledával. Z vozů značky Mazda by se tak staly ještě více auta pro jinak smýšlející řidiče, což by ovšem v celkovém měřítku nemuselo přinést dostatečný počet klientů.

Otázkou je, jaký vlastně bude projev nových motorů. Inženýři Mazdy mají zatím plné ruce práce s vylepšením jejich spalovacího procesu.





Nejčtenější

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.