Autobaterie, akumulátor, startování

Autobaterie, akumulátor, startování

Mototechna nabízí: Startovací kabely T350

  • 54
Mráz nemá auto rádo a občas se za něj odvděčí vybitým akumulátorem. Co si počít? Rozhodně neroztlačovat! Nejjednodušším řešením je nastartovat s pomocí energie z jiného auta. A právě pro takové situace se hodí startovací kabely. Nejsou sice součástí povinné výbavy, minimálně na zimu by ale neměly v kufru chybět.

MOTOTECHNA

Sledujte video: Startovací kabely T 350 ...ZDE

Jak používat startovací kabely

Pokud je vybitý akumulátor zmrzlý, necháme jej rozmrznout. Zkontrolujeme správné připojení autobaterií a postavíme auta tak, aby se vzájemně nedotýkala. U obou vozidel zatáhneme ruční brzdu, zařadíme neutrál, u automatické převodovky navolíme parkovací polohu "P".

Zapojení startovacích kabelů

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.
2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.
3. Druhý (modrý) kabel připojíme na záporný pól (–) nabité baterie.
4. Druhý konec modrého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo, například na blok motoru vozidla s vybitou baterií.
Nejvhodnější je kovový díl, připojený k bloku motoru. Kabel zásadně nepřipojujeme k zápornému pólu vybité baterie. Za nepříznivých okolností by totiž mohlo dojít k přeskočení jiskry a následně k výbuchu baterie.

Dávejte pozor:
*Během startování se k baterii nepřibližujeme s otevřeným ohněm nebo s hořící cigaretou, protože z baterie může unikat vlivem rozkladu vodík, který tvoří se vzduchem extrémně třaskavou směs.
*Startovací kabely se při startování nesmí poškodit od pohyblivých dílů.
*Musíme dávat pozor, aby se svorky kabelů vzájemně nedotýkaly, případně se svorky připojené na kladné póly nesmí dotknout kostry, (karoserie, podvozku...)
Nastartujeme auto s nabitou autobaterií a necháme motor běžet v ustálených otáčkách.

Poté nastartujeme motor auta s vybitým akumulátorem. Při startování nezapínáme startér na déle než 10 s, protože svorky a kabel se v důsledku velkého odběru proudu zahřívají. Mezi jednotlivými pokusy proto necháváme alespoň minutové přestávky.

Po nastartování odpojíme kabely v obráceném pořadí: nejprve odpojíme minusový (modrý) kabel od startovaného, potom od druhého vozidla. Druhý (červený) kabel odpojíme nejprve od dodávajícího a potom od startovaného auta.

Proč auto neroztlačovat?
*Hrozí poškození motoru. U motoru s řemenovým rozvodem by mohl přeskočit řemen a způsobit "potkání" pístu s ventily.
*Můžeme poškodit katalyzátor. Palivo, které se v průběhu roztlačování nespálí, se může dostat do výfuku, kde po nastartování motoru začne hořet a zničí katalyzátor.

Mototechna: obchod plný aut

Video z MOTOTECHNY: Startovací kabely T 350

Máte fotografie nebo video něčeho zajímavého ze světa aut, o co byste se chtěli podělit s ostatními čtenáři auto.idnes.cz? Pošlete mail na auto@idnes.cz.


Nejdříve zkontrolujeme průřez kabelu. U zážehových motorů do obsahu 2,5 l musí mít průřez alespoň 16 mm2 (průměr asi 5 mm), u vznětových nebo zážehových motorů s obsahem nad 2,5 l minimálně 25 mm2 (průřez bývá udáván na obalu).
,