mototrable

Jak se bránit, když u čerpadla natankuji nekvalitní pohonné hmoty? Vždyť kvůli špatné naftě se může zadřít vstřikovací čerpadlo, které stojí až 40 tisíc korun.
Jaroslav R., Pardubice

Právník Michal Dlabola z pojišťovny D.A.S konstatuje, že řidič nemá mnoho možností, jak se po natankování špatného paliva bránit. "Dokázat konkrétní čerpací stanici, že právě od ní pochází vadný benzin nebo nafta - to je velmi těžké," říká Michal Dlabola a zdůrazňuje, že důkazy o poškození vozidla právě konkrétním nevyhovujícím palivem musí podat postižený motorista. Nekvalitní palivo je většinou znečištěno vodou či jinými látkami, v naftě bývá benzin a naopak, jindy je nafta zředěna technickým benzinem nebo bionaftou. Ke smůle zákazníků se nekvalitní palivo na chodu motoru obvykle neprojeví hned, ale až za čas, a to už je šance na úspěšnou reklamaci prakticky nulová. "Například u felicie může mít znečištěné palivo vliv na katalyzátor a řídicí jednotku, leč motorista to pozná až při emisní a technické kontrole," doplňuje Jaroslav Dvořáček z pražského Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Dokazování navíc znemožňuje fakt, že řidič mezitím natankoval u jiné pumpy. Porouchá-li se auto blízko čerpací stanice, je šance na úspěch při reklamaci větší. "Motorista by si vždy měl uschovat pokladní účet od pumpy," radí Michal Dlabola. Důležité rovněž je, aby se řidič poškozeného vozidla co nejrychleji vrátil k čerpadlu a uplatnil u obsluhy reklamaci. "Každá stanice je vybavena reklamačním listem, který zákazník vypíše," vysvětluje Vladimír Vacek ze společnosti Shell. Zkušenosti ukazují, že při poruše auta brzy po natankování nejde o ojedinělý případ. Proto se vyplatí sledovat okolí. "Úspěšně jsme vyřešili případ, kdy tři automobily zkolabovaly po ujetí asi půl kilometru od jedné a téže pumpy," doplňuje Michal Dlabola. "Šance na náhradu škody se zvyšuje, pokud je k dispozici svědek, který potvrdí, ze kterého stojanu a kdy řidič palivo do vozidla čerpal." Rovněž je dobré odebrat nejlépe společně s obsluhou vzorek z inkriminovaného stojanu i z nádrže poškozeného vozidla pro odborný rozbor. Ten může udělat Ústav paliv a maziv a Zkušební ústav lehkého průmyslu. Řidič se může obrátit také na nejbližší pobočku České obchodní inspekce (ČOI). Prokáže-li se podezření, hrozí provozovateli čerpací stanice až milionová pokuta. Výsledky rozborů ČOI však mohou žalobu motoristy o náhradu škody pouze podpořit, nikoliv zastoupit. "V loňském roce si na kvalitu pohonných hmot stěžovalo České obchodní inspekci šestapadesát lidí. Za oprávněné bylo uznáno pět výhrad," sděluje mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Nechá-li motorista porouchané auto odvézt do servisu odtahovou službou, měl by mít o čase a trase služby potvrzení. Samostatnou kapitolou dokazování je doklad o tom, že poruchu vozidla způsobilo právě vadné palivo. "Vyplatí se mít posudek od autorizovaného servisu nebo přímo od soudního znalce," upozorňuje Michal Dlabola.