Na hlavní evropské motocyklové výstavě letošního roku se kromě nových modelů pro rok 2016 předvedla i celá řada speciálních strojů a konceptů, které se pouštějí do dosud neprozkoumaných segmentů trhu. Podívejme se na několik nejzajímavějších motocyklů a skútrů, motocyklových produktů a třeba také na české značky na výstavě.
Bimota Tesi 3D Racecafe
Jsou motocykly, které si kupujeme. Pak jsou ty, které obdivujeme a chtěli bychom si je koupit. A pak jsou ty, ke kterým se modlíme a víme, že nám nikdy nebudou říkat pane. Jedna z nejslavnějších a nejobdivovanějších motorek dnešní doby je Tesi od italské Bimoty, která jako jediná sází na speciální zavěšení předního kola a unikátní frézovaný rám postavený kolem dvouválcových motorů Ducati.
A pro Milán si Bimota připravila ještě větší lahůdku: Tesi v lehkém retro nádechu s kulatým světlometem a sedlem ve světlé kůži. Jako pohonnou jednotku tentokrát Bimota využila osmistovku z Ducati Scrambler a díky konstrukci podvozku z karbonu konstruktéři dosáhli suché hmotnosti pouhých 162 kg.
Peugeot Le Derny od Deus Ex Machina
Ve Francii jsou hodně populární skútry, ale díky Tour de France také sportovní jízdní kola. A krásný koncept Le Derny postavený pro Peugeot slavnou dílnou Deus Ex Machina spojuje oba tyto světy. Na základě stylového skútříku Peugeot Django vznikl speciální model s nosičem jízdního kola. Ten by se klidně mohl uplatnit třeba při sjezdech během horských etap cyklistických závodů, kdy musí doprovodná auta čekat a s koly se dolů řítí pouze doprovodné motocykly. Otázkou je, jestli by těm šílencům na galuskách v alpských sjezdech skútr stačil. Spíš ne.
Quadro Big Q
Čtyřkolový maxiskútr Quadro4 už jsme už před pár měsíci testovali (čtěte zde), ale v Miláně se ukázal v terénním provezení. Mohutné pneumatiky a ochranné rámy ještě doplnil větší motor. Jednoválec o zdvihovém objemu 630 ccm se samosvorným diferenciálem dostal i zpátečku a výsledkem je zajímavá kombinace skútru a tanku.
Crossover Honda City Adventure
Podobnou myšlenku vyjížděk i mimo silnici rozvíjí také Honda, která v konceptu City Adventure zkombinovala terénní schopnosti a univerzálnost městského skútru. Kromě pořádných terénních pneumatik na konceptu najdeme kryty rukou a posuvný plexištít. Uvidíme, zda se příští rok ukáže nový model založený na této myšlence, jako tomu bylo s letos představenou Afrikou Twin.
China pavilon a Taiwan town
Výstava měla i svoji samostatnou taiwanskou a čínskou čtvrť. Čína totiž pro asijské firmy pronajala samostatnou velkou plochu, kde se mohli prezentovat i menší výrobci, to samé pak ve vedlejší budově připravil Tchaj-wan. Na výstavě bylo hodně znát, že čínské firmy už překonaly období divokého kopírování evropských značek a místo toho se spojují s evropskými výrobci, přicházejí se společnými produkty a nabízejí výrobu jednotlivých součástí. Mezi samostatnými projekty pak byla celá řada elektrických skútrů a nově také elektrické sportovní motocykly.
Schuberth E1 Adventure
Zajímavou novinku v Miláně předvedla jedna z nejslavnějších značek cestovních přileb na světě. Německý Schubert vyrábí třeba i helmy pro piloty F1, letce či vojáky. Model E1 Adventure je první plnohodnotná vyklápěcí přilba s plexi a enduro štítem. Vzhledem k rostoucí oblibě kategorie cestovních endur o ni byl na výstavě velký zájem a do svého programu ji s menší úpravou zařadil i výrobce špičkových doplňků Touratech.
Italjet elektrokola
V Americe jsou hodně populární velké bicykly s asistenčním elektromotorem, protože mohou jezdit v běžném provozu a ve městě dokážou jet třeba i padesát, to vše bez nutnosti řidičáku. A na trhu se dají najít i nádherné kousky připomínající často spíš klasický motocykl než bicykl.
Auto start/stop systém od Piaggio Medley
Výrobci skútrů dlouho čekali, zda se na trhu se skútry osvědčí novinka automatického zhasínání a startování motoru při zastavení, uvedená populárním modelem Honda PCX. A zdá se, že se tato úsporná funkce časem zabydlí ve všech modelech, protože ji do nového modelu Medley použil i největší italský výrobce Piaggio.
České značky – Mitas a Trilobite
Expozici české Jawy bychom na světové výstavě bohužel hledali marně, ale potěšil nás třeba stánek výrobce pneumatik Mitas, které jsou hodně oblíbené hlavně u majitelů terénních strojů.
A premiéru měla na milánské výstavě i další česká značka, Trilobite. Ta nabízí motocyklové oblečení, které se ovšem tváří jako běžný džínový outfit. Díky protektorům a tkanině zesílené pomocí aramidových vláken ovšem poskytuje nesrovnatelně vyšší ochranu než běžné džíny a díky podšívce a větracím kapsám se v tomto oblečení navíc dá vyrazit i do horkého či chladnějšího počasí.