Peugeot Le Derny od Deus Ex Machina

Peugeot Le Derny od Deus Ex Machina | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Bizarnosti z výstavy: skútr pro kolaře, božská bimota a skútrotank

  • 3
V Miláně se ukázalo, že samosvorný diferenciál nemusí být jen výhradou aut, má ho skútr Quadro4 křížený s tankem. A nebyla to jediná bizarnost motoveletrhu EICMA, který už tradičně uzavírá sezonu, aby měli motorkáři přes zimu o čem snít.

Na hlavní evropské motocyklové výstavě letošního roku se kromě nových modelů pro rok 2016 předvedla i celá řada speciálních strojů a konceptů, které se pouštějí do dosud neprozkoumaných segmentů trhu. Podívejme se na několik nejzajímavějších motocyklů a skútrů, motocyklových produktů a třeba také na české značky na výstavě.

Bimota Tesi 3D Racecafe

Jsou motocykly, které si kupujeme. Pak jsou ty, které obdivujeme a chtěli bychom si je koupit. A pak jsou ty, ke kterým se modlíme a víme, že nám nikdy nebudou říkat pane. Jedna z nejslavnějších a nejobdivovanějších motorek dnešní doby je Tesi od italské Bimoty, která jako jediná sází na speciální zavěšení předního kola a unikátní frézovaný rám postavený kolem dvouválcových motorů Ducati.

Bimota Tesi 3D Racecafe

A pro Milán si Bimota připravila ještě větší lahůdku: Tesi v lehkém retro nádechu s kulatým světlometem a sedlem ve světlé kůži. Jako pohonnou jednotku tentokrát Bimota využila osmistovku z Ducati Scrambler a díky konstrukci podvozku z karbonu konstruktéři dosáhli suché hmotnosti pouhých 162 kg.

Peugeot Le Derny od Deus Ex Machina

Peugeot Le Derny od Deus Ex Machina

Ve Francii jsou hodně populární skútry, ale díky Tour de France také sportovní jízdní kola. A krásný koncept Le Derny postavený pro Peugeot slavnou dílnou Deus Ex Machina spojuje oba tyto světy. Na základě stylového skútříku Peugeot Django vznikl speciální model s nosičem jízdního kola. Ten by se klidně mohl uplatnit třeba při sjezdech během horských etap cyklistických závodů, kdy musí doprovodná auta čekat a s koly se dolů řítí pouze doprovodné motocykly. Otázkou je, jestli by těm šílencům na galuskách v alpských sjezdech skútr stačil. Spíš ne.

Quadro Big Q

Čtyřkolový maxiskútr Quadro4 už jsme už před pár měsíci testovali (čtěte zde), ale v Miláně se ukázal v terénním provezení. Mohutné pneumatiky a ochranné rámy ještě doplnil větší motor. Jednoválec o zdvihovém objemu 630 ccm se samosvorným diferenciálem dostal i zpátečku a výsledkem je zajímavá kombinace skútru a tanku.

Quadro Big Q
Quadro Big Q

Crossover Honda City Adventure

Podobnou myšlenku vyjížděk i mimo silnici rozvíjí také Honda, která v konceptu City Adventure zkombinovala terénní schopnosti a univerzálnost městského skútru. Kromě pořádných terénních pneumatik na konceptu najdeme kryty rukou a posuvný plexištít. Uvidíme, zda se příští rok ukáže nový model založený na této myšlence, jako tomu bylo s letos představenou Afrikou Twin.

China pavilon a Taiwan town

Výstava měla i svoji samostatnou taiwanskou a čínskou čtvrť. Čína totiž pro asijské firmy pronajala samostatnou velkou plochu, kde se mohli prezentovat i menší výrobci, to samé pak ve vedlejší budově připravil Tchaj-wan. Na výstavě bylo hodně znát, že čínské firmy už překonaly období divokého kopírování evropských značek a místo toho se spojují s evropskými výrobci, přicházejí se společnými produkty a nabízejí výrobu jednotlivých součástí. Mezi samostatnými projekty pak byla celá řada elektrických skútrů a nově také elektrické sportovní motocykly.

Schuberth E1 Adventure

Zajímavou novinku v Miláně předvedla jedna z nejslavnějších značek cestovních přileb na světě. Německý Schubert vyrábí třeba i helmy pro piloty F1, letce či vojáky. Model E1 Adventure je první plnohodnotná vyklápěcí přilba s plexi a enduro štítem. Vzhledem k rostoucí oblibě kategorie cestovních endur o ni byl na výstavě velký zájem a do svého programu ji s menší úpravou zařadil i výrobce špičkových doplňků Touratech.

Italjet elektrokola

V Americe jsou hodně populární velké bicykly s asistenčním elektromotorem, protože mohou jezdit v běžném provozu a ve městě dokážou jet třeba i padesát, to vše bez nutnosti řidičáku. A na trhu se dají najít i nádherné kousky připomínající často spíš klasický motocykl než bicykl.

Elektrokola Italjet

Auto start/stop systém od Piaggio Medley

Výrobci skútrů dlouho čekali, zda se na trhu se skútry osvědčí novinka automatického zhasínání a startování motoru při zastavení, uvedená populárním modelem Honda PCX. A zdá se, že se tato úsporná funkce časem zabydlí ve všech modelech, protože ji do nového modelu Medley použil i největší italský výrobce Piaggio.

České značky – Mitas a Trilobite

Expozici české Jawy bychom na světové výstavě bohužel hledali marně, ale potěšil nás třeba stánek výrobce pneumatik Mitas, které jsou hodně oblíbené hlavně u majitelů terénních strojů.

A premiéru měla na milánské výstavě i další česká značka, Trilobite. Ta nabízí motocyklové oblečení, které se ovšem tváří jako běžný džínový outfit. Díky protektorům a tkanině zesílené pomocí aramidových vláken ovšem poskytuje nesrovnatelně vyšší ochranu než běžné džíny a díky podšívce a větracím kapsám se v tomto oblečení navíc dá vyrazit i do horkého či chladnějšího počasí.