Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mráz je přece jen k něčemu dobrý. Odhalí nemocný nafťák

aktualizováno 
Ledové dny a mrazivé noci trápí řidiče už přes týden. Nejvíc dávají zabrat nervům majitelů naftových aut. Mráz však může mít i nějaké pozitivum. Pokud zvažujete koupi auta na naftu, jděte pro něj teď. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost.

Ilustrační foto

"Je to nepohodlné, ale taktické i praktické," radí Aleš Zich z firmy Auto AZ Consulting, která se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. Zejména první start po noci prostáté v mraze totiž napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí.

"Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu," vysvětluje Aleš Zich. "Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu," radí.

Potvrzuje to Pavel Černý, automobilový odborník a soudní znalec společnosti Dekra. "Problémy se určitě mohou projevit. Na druhou stranu v minus třiceti není dobře asi žádnému nafťáku," dodává realisticky.

Potíže se žhavením

Další příčinou potíží mohou být vadné žhaviče. "Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka," odkazuje Aleš Zich na specializovaný dieselservis s potřebnou technikou.

"Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány," varuje Aleš Zich.

Když auto nenastartuje napoprvé, není ještě důvod k panice. Zkušení dieselaři dokonce radí před rozjezdem nafťák vícekrát nažhavit před tím, než začnete startovat. Spalovací prostor se ještě lépe prohřeje a motor snadněji naskočí. "Pro první ranní start po mrazivé noci doporučuje rakouský autoklub ÖAMTC nejen jeden žhavicí cyklus, ale klidně i tři," popisuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně.cz. Podle automechanika Petra Petříka, který se na diesely specializuje, to není na škodu. "Třeba dvakrát můžete nažhavit, pak ale už žhavicí svíčky dosáhnou maximální teploty a výš už nepovolí elektronika," upřesňuje Petřík.

Auta nestartují

Nafta tuhne, i když je v normě – čtěte zde

Pozor na zahřátá auta

Aleš Zich varuje, že postup autobazaru, který vozidlo "připraví" k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí, je podezřelý.

Pod rouškou komfortu pro kupujícího se podle Aleše Zicha může skrývat snaha utajit obtížné startování studeného motoru. Aleš Zich tak popisuje případ, kdy prodejce takto "připravil" dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. "Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc a obtížné dohady s prodejcem vozu," líčí Zich.

"Je tedy rozhodně lepší prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe stojící přes noc, a za přítomnosti zkušeného odborníka," uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Druhou stranu mince odhalují pro iDNES.cz zkušení autobazaroví "handlíři", kteří nechtějí zveřejnit svá jména. "Když auto stojí měsíc nebo dva na ploše autobazaru, tak potřebuje rozhýbat snad vždycky." Často bylo podle nich potřeba ráno nastartovat a nechat běžet aspoň chvíli celý "plac". "Že by se před prodejem špatné auto rozehřívalo, to se moc často nedělalo," líčí. "Někteří – ti poučenější – zákazníci to naopak vnímali vyloženě negativně a vyžadovali, aby auto bylo úplně zmrzlé," vzpomínají. "Mnoho autobazarů dnes bohužel často auta rozehřívá," dodávají.

 "Když už to byl opravdu 'šrot', to se spíš auto odvezlo do dieselservisu a tam 'kouzelníci' uměli nastavit motor tak, že startoval na první škrtnutí a běžel jak víno. A to i přesto, že byl vyběhaný a úplně bez tlaků," vzpomínají pro iDNES.cz.



Témata: Normy, Autoklub, Škoda, Toyota


Nejčtenější

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.