Ilustrační foto

Ilustrační foto

Mráz je přece jen k něčemu dobrý. Odhalí nemocný nafťák

  • 95
Ledové dny a mrazivé noci trápí řidiče už přes týden. Nejvíc dávají zabrat nervům majitelů naftových aut. Mráz však může mít i nějaké pozitivum. Pokud zvažujete koupi auta na naftu, jděte pro něj teď. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost.

"Je to nepohodlné, ale taktické i praktické," radí Aleš Zich z firmy Auto AZ Consulting, která se zabývá prověřováním ojetých automobilů a asistencí při jejich nákupu. Zejména první start po noci prostáté v mraze totiž napoví zkušenému uchu mnohé o kondici motoru a jeho příslušenství, například vstřikovačů paliva, žhavicích svíček a mnoha dalších součástí.

"Pokud jsou například vstřikovače paliva naftového motoru již v horším stavu nebo má motor nižší kompresní tlaky, projeví se tato skutečnost obvykle právě při studeném startu," vysvětluje Aleš Zich. "Jakmile tedy po prvním nastartování není chod motoru pravidelný, je to jasný signál pro zvýšenou opatrnost při nákupu takového vozu," radí.

Potvrzuje to Pavel Černý, automobilový odborník a soudní znalec společnosti Dekra. "Problémy se určitě mohou projevit. Na druhou stranu v minus třiceti není dobře asi žádnému nafťáku," dodává realisticky.

Potíže se žhavením

Další příčinou potíží mohou být vadné žhaviče. "Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben je však obvykle již úkol pro odborníka," odkazuje Aleš Zich na specializovaný dieselservis s potřebnou technikou.

"Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány," varuje Aleš Zich.

Když auto nenastartuje napoprvé, není ještě důvod k panice. Zkušení dieselaři dokonce radí před rozjezdem nafťák vícekrát nažhavit před tím, než začnete startovat. Spalovací prostor se ještě lépe prohřeje a motor snadněji naskočí. "Pro první ranní start po mrazivé noci doporučuje rakouský autoklub ÖAMTC nejen jeden žhavicí cyklus, ale klidně i tři," popisuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného serveru AutemBezpečně.cz. Podle automechanika Petra Petříka, který se na diesely specializuje, to není na škodu. "Třeba dvakrát můžete nažhavit, pak ale už žhavicí svíčky dosáhnou maximální teploty a výš už nepovolí elektronika," upřesňuje Petřík.

Auta nestartují

Nafta tuhne, i když je v normě – čtěte zde

Pozor na zahřátá auta

Aleš Zich varuje, že postup autobazaru, který vozidlo "připraví" k prodeji, takže když se na něj přijedete podívat, je již motor ohřátý, startuje na otočení klíčku a pěkně si ševelí, je podezřelý.

Pod rouškou komfortu pro kupujícího se podle Aleše Zicha může skrývat snaha utajit obtížné startování studeného motoru. Aleš Zich tak popisuje případ, kdy prodejce takto "připravil" dieselovou Toyotu 2,0 D-4D. "Zahřátá fungovala i startovala naprosto bez problémů, takže si ji zákazník spokojeně odvezl. Toyota druhý den nenastartovala, protože měla vadné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, které se projevily právě pouze při startování studeného motoru. Oprava stála nového majitele 12 tisíc a obtížné dohady s prodejcem vozu," líčí Zich.

"Je tedy rozhodně lepší prohlížet a startovat auto úplně studené, nejlépe stojící přes noc, a za přítomnosti zkušeného odborníka," uzavírá Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Druhou stranu mince odhalují pro iDNES.cz zkušení autobazaroví "handlíři", kteří nechtějí zveřejnit svá jména. "Když auto stojí měsíc nebo dva na ploše autobazaru, tak potřebuje rozhýbat snad vždycky." Často bylo podle nich potřeba ráno nastartovat a nechat běžet aspoň chvíli celý "plac". "Že by se před prodejem špatné auto rozehřívalo, to se moc často nedělalo," líčí. "Někteří – ti poučenější – zákazníci to naopak vnímali vyloženě negativně a vyžadovali, aby auto bylo úplně zmrzlé," vzpomínají. "Mnoho autobazarů dnes bohužel často auta rozehřívá," dodávají.

 "Když už to byl opravdu 'šrot', to se spíš auto odvezlo do dieselservisu a tam 'kouzelníci' uměli nastavit motor tak, že startoval na první škrtnutí a běžel jak víno. A to i přesto, že byl vyběhaný a úplně bez tlaků," vzpomínají pro iDNES.cz.