Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

... mráz prověřuje akumulátor

aktualizováno 
co dělat, když.
co dělat, když...

Mnozí řidiči se s tím v těchto dnech setkávají: sednou do promrzlého auta, při startování se motor jen těžkopádně protočí, nenaskočí a velikost nepříjemnosti pak už je vyměřena jen tím, jak důležitá cesta je zmařena. Zaskočený motorista sice může nadávat akumulátoru, ovšem ještě předtím by se měl zamyslet nad tím, zda důležité součásti vozu věnoval včas patřičnou pozornost.

Je akumulátor kvalitní?

Úspěšné zimní startování začíná u toho, zda v autě je akumulátor předepsaného typu a zda je ve stavu, který mu dovolí zimu se všemi jejími úskalími "přežít". Do zimy by měl vůz vjíždět s akumulátorem bezvadně ošetřeným - dobitým na maximum možného a nejlépe na 100 procent, s očištěnými kontakty a se správnou hladinou elektrolytu. Kapacitu je nezbytné kontrolovat i v zimě, a to zvlášť v případě, že vůz jezdí krátké trasy s častým startováním. Důležitý je samozřejmě solidní stav dobíjecí soustavy.

Hustoměr mnohé napoví

Problémy s akumulátorem lze čekat, když klesne stav jeho nabití pod 75 procent, což znamená, že hustota elektrolytu je nižší než 1,24 gramu na centimetr krychlový. Stoprocentní nabití (toho ale není vzhledem ke stavu a stáří schopen každý akumulátor) znamená hustota elektrolytu 1,28 gramu na centimetr krychlový. Hustoměry jsou k mání za přijatelné částky v obchodech s motoristickým příslušenstvím.

Lepší je služba odborníků

Důkladněji než maličké domácí dobíječky si s kapacitou akumulátoru poradí technika ve specializovaných firmách. Kvalitní dobití baterie stojí zhruba 50 korun.

Mráz akumulátoru nesvědčí

V mrazu kapacita akumulátoru klesá, aniž by byl jakkoliv zatížen. Například ve dvacetistupňovém mrazu má už jen kolem 40 procent původní hodnoty a k tomu si při startování auta musí poradit i se zvětšujícími se pasivními odpory motoru. Vybitý akumulátor může zamrznout už při teplotě kolem nuly, zatímco plně nabitému hrozí totéž až od čtyřicetistupňových mrazů.

Pomůže teplo či teplá voda

Řidič, který musí nechat automobil v krutém mrazu, a přitom ví, že následujícího rána potřebuje bezpodmínečně odjet, neprodělá, když akumulátor demontuje a nechá přenocovat v teple. Když už je malér hotový a vůz nechce po mrazivé noci nastartovat, tak někdy pomůže prohřátí akumulátoru ve vaně s vodou teplou zhruba 40 stupňů Celsia.

Kabely mají svá pravidla

Moderní automobily - a u dieselů to platí dvojnásob - nelze roztahovat či roztlačovat. Když není čas na dobíjení akumulátoru, pomohou startovací agregáty pohotovostních služeb některých servisů či startovací kabely a nastartovaný vůz šťastnějšího kolegy. Startovací kabely se nasazují v následujícím pořadí: + pól baterie oživovaného vozu na + pól akumulátoru pomocného auta, dál se připojí druhý startovací kabel na - pól baterie pomocného auta, přičemž u oživovaného vozidla není vhodné připojit kabel na - pól vybitého akumulátoru, nýbrž na kovovou část motoru. Vozy se nesmí dotýkat, pomocné startovací kabely nesmí být v blízkostí pohybujících se částí motoru. Při startování jsou vypnuty všechny elektrické spotřebiče. Není dobré nechat spouštěč nepřetržitě v chodu déle než deset sekund, neboť procházející proud vysokých hodnot zahřívá svorky a kabely. Mezi jednotlivými startovacími pokusy prospějí aspoň půlminutové přestávky.

Pomoc s vědomím rizika

Nastane-li přece jen situace, že odpovídající pomoc není k dispozici, a řidiči nezbývá než pokusit se vůz při vědomí všech rizik přece jen roztlačit nebo roztáhnout, tak při tom musí být mimořádně opatrný a šikovný. Především je třeba zabránit prudkému trhnutí motorem. Tak, že člověk za volantem otočí startérem, a tudíž i motorem přesně ve chvíli, kdy motor dostává impuls z tlačení nebo tažení. Motor tak v pohybu natvrdo nezačíná, jenom v pohybu zrychluje.

Řídící jednotka je náročná

Majitelé některých automobilů s elektronickou řídící jednotkou snad budou překvapeni, že akumulátor těžce zkoušený mrazem sice motor s těžkostí protočí, ale nenastartuje. Vysvětluje to fakt, že při poklesu napětí některá řídící jednotka nefunguje.
Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.