... mráz prověřuje akumulátor

co dělat, když.
co dělat, když...

Mnozí řidiči se s tím v těchto dnech setkávají: sednou do promrzlého auta, při startování se motor jen těžkopádně protočí, nenaskočí a velikost nepříjemnosti pak už je vyměřena jen tím, jak důležitá cesta je zmařena. Zaskočený motorista sice může nadávat akumulátoru, ovšem ještě předtím by se měl zamyslet nad tím, zda důležité součásti vozu věnoval včas patřičnou pozornost.

Je akumulátor kvalitní?

Úspěšné zimní startování začíná u toho, zda v autě je akumulátor předepsaného typu a zda je ve stavu, který mu dovolí zimu se všemi jejími úskalími "přežít". Do zimy by měl vůz vjíždět s akumulátorem bezvadně ošetřeným - dobitým na maximum možného a nejlépe na 100 procent, s očištěnými kontakty a se správnou hladinou elektrolytu. Kapacitu je nezbytné kontrolovat i v zimě, a to zvlášť v případě, že vůz jezdí krátké trasy s častým startováním. Důležitý je samozřejmě solidní stav dobíjecí soustavy.

Hustoměr mnohé napoví

Problémy s akumulátorem lze čekat, když klesne stav jeho nabití pod 75 procent, což znamená, že hustota elektrolytu je nižší než 1,24 gramu na centimetr krychlový. Stoprocentní nabití (toho ale není vzhledem ke stavu a stáří schopen každý akumulátor) znamená hustota elektrolytu 1,28 gramu na centimetr krychlový. Hustoměry jsou k mání za přijatelné částky v obchodech s motoristickým příslušenstvím.

Lepší je služba odborníků

Důkladněji než maličké domácí dobíječky si s kapacitou akumulátoru poradí technika ve specializovaných firmách. Kvalitní dobití baterie stojí zhruba 50 korun.

Mráz akumulátoru nesvědčí

V mrazu kapacita akumulátoru klesá, aniž by byl jakkoliv zatížen. Například ve dvacetistupňovém mrazu má už jen kolem 40 procent původní hodnoty a k tomu si při startování auta musí poradit i se zvětšujícími se pasivními odpory motoru. Vybitý akumulátor může zamrznout už při teplotě kolem nuly, zatímco plně nabitému hrozí totéž až od čtyřicetistupňových mrazů.

Pomůže teplo či teplá voda

Řidič, který musí nechat automobil v krutém mrazu, a přitom ví, že následujícího rána potřebuje bezpodmínečně odjet, neprodělá, když akumulátor demontuje a nechá přenocovat v teple. Když už je malér hotový a vůz nechce po mrazivé noci nastartovat, tak někdy pomůže prohřátí akumulátoru ve vaně s vodou teplou zhruba 40 stupňů Celsia.

Kabely mají svá pravidla

Moderní automobily - a u dieselů to platí dvojnásob - nelze roztahovat či roztlačovat. Když není čas na dobíjení akumulátoru, pomohou startovací agregáty pohotovostních služeb některých servisů či startovací kabely a nastartovaný vůz šťastnějšího kolegy. Startovací kabely se nasazují v následujícím pořadí: + pól baterie oživovaného vozu na + pól akumulátoru pomocného auta, dál se připojí druhý startovací kabel na - pól baterie pomocného auta, přičemž u oživovaného vozidla není vhodné připojit kabel na - pól vybitého akumulátoru, nýbrž na kovovou část motoru. Vozy se nesmí dotýkat, pomocné startovací kabely nesmí být v blízkostí pohybujících se částí motoru. Při startování jsou vypnuty všechny elektrické spotřebiče. Není dobré nechat spouštěč nepřetržitě v chodu déle než deset sekund, neboť procházející proud vysokých hodnot zahřívá svorky a kabely. Mezi jednotlivými startovacími pokusy prospějí aspoň půlminutové přestávky.

Pomoc s vědomím rizika

Nastane-li přece jen situace, že odpovídající pomoc není k dispozici, a řidiči nezbývá než pokusit se vůz při vědomí všech rizik přece jen roztlačit nebo roztáhnout, tak při tom musí být mimořádně opatrný a šikovný. Především je třeba zabránit prudkému trhnutí motorem. Tak, že člověk za volantem otočí startérem, a tudíž i motorem přesně ve chvíli, kdy motor dostává impuls z tlačení nebo tažení. Motor tak v pohybu natvrdo nezačíná, jenom v pohybu zrychluje.

Řídící jednotka je náročná

Majitelé některých automobilů s elektronickou řídící jednotkou snad budou překvapeni, že akumulátor těžce zkoušený mrazem sice motor s těžkostí protočí, ale nenastartuje. Vysvětluje to fakt, že při poklesu napětí některá řídící jednotka nefunguje.