Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Většině úmrtí v autech v rámci EU by šlo podle odborníků předejít

  12:09aktualizováno  12:09
Počet mrtvých řidičů a jejich spolujezdců na silnicích v Evropské unii se v roce 2012 oproti předchozím letům snížil, ale je nutné a možné ho dál výrazně zmenšit. Většině těchto úmrtí by podle odborníků šlo předejít a EU by měla v tomto směru rychle jednat.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice celkem včetně chodců a cyklistů 583 lidí. | foto: HZS JMK

V roce 2012 při nehodách zemřelo v unii v automobilech 12 345 lidí, což je o 55 procent méně než 27 700 obětí v roce 2001. Podle zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) by však tento počet mohl dále poklesnout. Kolem 2 800 životů by se například dalo zachránit, kdyby se omezil alkohol za volantem. Počet obětí by se dále snížil o asi 900, kdyby lidé vždy používali bezpečnostní pásy. Mnoho dalším tragédiím by se předešlo nepřekračováním maximální povolené rychlosti.

"Přestože se dosáhlo výrazného pokroku ve snižování počtu lidí zabitých v autech na evropských silnicích, je prostě špatné, že stále ročně umírá na 12 000 osob z důvodů, kterým se dalo většinou předejít. Jednoduchými opatřeními, například více uplatňovat zařízení signalizující nezapnutí bezpečnostních pásů, lépe prosazovat povolené rychlosti a bránit sednout opět za volant řidičům, kteří již dříve jeli pod vlivem alkoholu, by se do roku 2020 počet mrtvých snížil o polovinu," uvedl na webu ETSC ředitel organizace Antonio Avenoso.

V České republice podle údajů ETSC poklesl roční počet usmrcených řidičů a pasažérů aut ze 715 v roce 2001 na předloňských 368. Průměrný roční pokles o 6,9 procenta staví Česko podle údajů rady mezi méně úspěšné země v boji s úmrtností při nehodách. Vůbec nejúspěšnější bylo podle zprávy v uplynulém období Španělsko, kde každoročně počet mrtvých lidí v autech klesl o 12,1 procenta z 3 143 v roce 2001 na 872 předloni.

ETSC se sídlem v Bruselu je podle svého webu nezávislá nezisková organizace, která se věnuje snižování počtu mrtvých a zraněných v evropské dopravě. Vznikla v roce 1993 a poskytuje nestranné informace a doporučení ohledně dopravní bezpečnosti unijním institucím a členským zemím EU.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice včetně chodců a cyklistů 583 lidí. To je nejméně od roku 1961, kdy policie zavedla ucelenou statistiku. V roce 2012 zemřelo na českých silnicích 681 osob. Počet obětí nehod klesá v Česku setrvale od roku 2007. Podle cíle vytyčeného Národní strategií bezpečnosti silničního provozu by do roku 2020 neměl umírat na českých silnicích více než jeden člověk denně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.