Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Většině úmrtí v autech v rámci EU by šlo podle odborníků předejít

  12:09aktualizováno  12:09
Počet mrtvých řidičů a jejich spolujezdců na silnicích v Evropské unii se v roce 2012 oproti předchozím letům snížil, ale je nutné a možné ho dál výrazně zmenšit. Většině těchto úmrtí by podle odborníků šlo předejít a EU by měla v tomto směru rychle jednat.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice celkem včetně chodců a cyklistů 583 lidí. | foto: HZS JMK

V roce 2012 při nehodách zemřelo v unii v automobilech 12 345 lidí, což je o 55 procent méně než 27 700 obětí v roce 2001. Podle zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) by však tento počet mohl dále poklesnout. Kolem 2 800 životů by se například dalo zachránit, kdyby se omezil alkohol za volantem. Počet obětí by se dále snížil o asi 900, kdyby lidé vždy používali bezpečnostní pásy. Mnoho dalším tragédiím by se předešlo nepřekračováním maximální povolené rychlosti.

"Přestože se dosáhlo výrazného pokroku ve snižování počtu lidí zabitých v autech na evropských silnicích, je prostě špatné, že stále ročně umírá na 12 000 osob z důvodů, kterým se dalo většinou předejít. Jednoduchými opatřeními, například více uplatňovat zařízení signalizující nezapnutí bezpečnostních pásů, lépe prosazovat povolené rychlosti a bránit sednout opět za volant řidičům, kteří již dříve jeli pod vlivem alkoholu, by se do roku 2020 počet mrtvých snížil o polovinu," uvedl na webu ETSC ředitel organizace Antonio Avenoso.

V České republice podle údajů ETSC poklesl roční počet usmrcených řidičů a pasažérů aut ze 715 v roce 2001 na předloňských 368. Průměrný roční pokles o 6,9 procenta staví Česko podle údajů rady mezi méně úspěšné země v boji s úmrtností při nehodách. Vůbec nejúspěšnější bylo podle zprávy v uplynulém období Španělsko, kde každoročně počet mrtvých lidí v autech klesl o 12,1 procenta z 3 143 v roce 2001 na 872 předloni.

ETSC se sídlem v Bruselu je podle svého webu nezávislá nezisková organizace, která se věnuje snižování počtu mrtvých a zraněných v evropské dopravě. Vznikla v roce 1993 a poskytuje nestranné informace a doporučení ohledně dopravní bezpečnosti unijním institucím a členským zemím EU.

Při dopravních nehodách zemřelo loni v České republice včetně chodců a cyklistů 583 lidí. To je nejméně od roku 1961, kdy policie zavedla ucelenou statistiku. V roce 2012 zemřelo na českých silnicích 681 osob. Počet obětí nehod klesá v Česku setrvale od roku 2007. Podle cíle vytyčeného Národní strategií bezpečnosti silničního provozu by do roku 2020 neměl umírat na českých silnicích více než jeden člověk denně.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.