Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Při míjení náklaďáku myslete. Šoféři obrů nemohou vidět všude

aktualizováno 
I když jsou to profesionálové a mohou být sebeopatrnější, někam vidět nemohou. Řidiči kamionů a nákladních aut radí, jakým místům se vyhýbat. Do slepého úhlu se schováte, ani o tom nevíte.

Moderní tahače dnes mají kabinu ověšenou vypouklými zrcátky, kamioňák tedy vidí velmi dobře, co se před a podél boků kamionu děje, vyzkoušeli jsme to v praxi na úplně novém kamionu. Stačí ale hloupě postavit auto do zákrytu přímo za návěs a kamioňák nemá šanci ho vidět. „Pípání, které náklaďák vydává při couvání, je upozorněním pro okolí, nefunguje jako parkovací asistent u osobáku,“ varuje řidič nové scanie v barvách přepravní společnosti DHL Pavel Kuba.

Starší náklaďáky mají plochá zrcátka, která už neobsáhnou tak velký prostor. Řidiči tedy radí při míjení kamionu co nejrychleji vyklidit prostor přibližně na úrovni zadního kola tahače, tam mívají slepý úhel nejčastěji.

Při pohybu kolem kamionu je třeba přemýšlet. Při odbočování jeden roh návěsu vždy vybočuje a zakryje pak velkou výseč. Schová se tam klidně i celý náklaďák. Na to je jediná rada: dávejte pozor i za řidiče kamionu. Když hrozí nebezpečí, trubte.

Šofér dodávky Pavel Švejda ještě upozorňuje na parkování v přesném zákrytu za zaplechovaným autem. I když řidič před nastoupením celé auto obejde a obhlídne terén, vlastně vždycky při couvání jede naslepo.

Mrtvý úhel

Mrtvý úhel má většina aut, je to výseč prostoru vzadu u boku auta, kam nevidí zpětná zrcátka. Je to místo, které už se dostalo ze zorného úhlu zrcátka, ale ještě jej nevidíte periferním viděním vedle vozu.

„Mrtvý úhel bývá příčinou nehod i s velmi těžkými následky, protože ke střetům vozidel často dochází při vyšších rychlostech jízdy. Ne vždy jsou však zcela na vině řidiči. Většina typů vozidel nenabízí řidičům prostřednictvím zpětných zrcátek dostatečný pohled směrem šikmo za vozidlo,“ uvádí studie Centra dopravního výzkumu. „Ačkoliv se v oficiálních statistikách dopravní nehodovosti nevykazují dopravní nehody, jejichž příčinou je tzv. mrtvý (někdy též slepý) úhel, je všeobecně známým faktem, že tyto nehody jsou velmi časté.“

Nepomáhají tomu ani výrobci aut, z moderních boubelatých vozů je velmi špatný výhled, hlavně šikmo vpravo vzad. „Splývavá záď spolu se zmenšujícím se zadním oknem znemožňuje dostatečný výhled zpět,“ dodává studie Centra. V moderních autech se začíná kvůli tomu prosazovat nákladné řešení v podobě hlídačů mrtvého úhlu. Dostávají ho ale zatím hlavně dražší vozy.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.