Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Při míjení náklaďáku myslete. Šoféři obrů nemohou vidět všude

aktualizováno 
I když jsou to profesionálové a mohou být sebeopatrnější, někam vidět nemohou. Řidiči kamionů a nákladních aut radí, jakým místům se vyhýbat. Do slepého úhlu se schováte, ani o tom nevíte.

Moderní tahače dnes mají kabinu ověšenou vypouklými zrcátky, kamioňák tedy vidí velmi dobře, co se před a podél boků kamionu děje, vyzkoušeli jsme to v praxi na úplně novém kamionu. Stačí ale hloupě postavit auto do zákrytu přímo za návěs a kamioňák nemá šanci ho vidět. „Pípání, které náklaďák vydává při couvání, je upozorněním pro okolí, nefunguje jako parkovací asistent u osobáku,“ varuje řidič nové scanie v barvách přepravní společnosti DHL Pavel Kuba.

Starší náklaďáky mají plochá zrcátka, která už neobsáhnou tak velký prostor. Řidiči tedy radí při míjení kamionu co nejrychleji vyklidit prostor přibližně na úrovni zadního kola tahače, tam mívají slepý úhel nejčastěji.

Při pohybu kolem kamionu je třeba přemýšlet. Při odbočování jeden roh návěsu vždy vybočuje a zakryje pak velkou výseč. Schová se tam klidně i celý náklaďák. Na to je jediná rada: dávejte pozor i za řidiče kamionu. Když hrozí nebezpečí, trubte.

Šofér dodávky Pavel Švejda ještě upozorňuje na parkování v přesném zákrytu za zaplechovaným autem. I když řidič před nastoupením celé auto obejde a obhlídne terén, vlastně vždycky při couvání jede naslepo.

Mrtvý úhel

Mrtvý úhel má většina aut, je to výseč prostoru vzadu u boku auta, kam nevidí zpětná zrcátka. Je to místo, které už se dostalo ze zorného úhlu zrcátka, ale ještě jej nevidíte periferním viděním vedle vozu.

„Mrtvý úhel bývá příčinou nehod i s velmi těžkými následky, protože ke střetům vozidel často dochází při vyšších rychlostech jízdy. Ne vždy jsou však zcela na vině řidiči. Většina typů vozidel nenabízí řidičům prostřednictvím zpětných zrcátek dostatečný pohled směrem šikmo za vozidlo,“ uvádí studie Centra dopravního výzkumu. „Ačkoliv se v oficiálních statistikách dopravní nehodovosti nevykazují dopravní nehody, jejichž příčinou je tzv. mrtvý (někdy též slepý) úhel, je všeobecně známým faktem, že tyto nehody jsou velmi časté.“

Nepomáhají tomu ani výrobci aut, z moderních boubelatých vozů je velmi špatný výhled, hlavně šikmo vpravo vzad. „Splývavá záď spolu se zmenšujícím se zadním oknem znemožňuje dostatečný výhled zpět,“ dodává studie Centra. V moderních autech se začíná kvůli tomu prosazovat nákladné řešení v podobě hlídačů mrtvého úhlu. Dostávají ho ale zatím hlavně dražší vozy.





Nejčtenější

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.