Mrzne, auto nechce nastartovat

  • 31
S každým novým modelem přibývá v autech délky elektrického vedení, komplikovanosti elektrických spotřebičů, příslušenství je bohatší a složitější. Ruku v ruce s tím jsou komplikovanější i případné závady a poruchy, když nastanou. Zvláště v zimním období pak nároky na elektriku v autě rostou. Co dělat v případě poruchy?

V zimních měsících dokáže elektrika v autě pořádně potrápit. Na prvním místě je důvod zcela banální, který se v létě neprojeví: nedobrý stav akumulátoru. Ale existují i další příčiny: častější spouštění elektrických motorků, když jsou okna pokrytá ledem, zamrzlé ostřikovače, přimrzlé těsnění na oknech dveří...

Když zlobí elektrika...

1. Čtěte návody k obsluze
Návod k obsluze může být užitečný, v zimě dvojnásob. Třeba jak vyměňovat baterii v dálkovém ovladači centrálního zamykání nebo jak startovat nejmodernější diesel v silném mrazu.

2. Odhalte slabou baterii
Slábnoucí baterii v dálkovém ovladači poznáte podle toho, že musíte k automobilu přicházet stále blíže, aby zamykání zareagovalo.

3. Pozor na imobilizér
Pokud vyměňujete baterii v klíčku se svítilnou, musíte dát pozor, aby nevypadl maličký váleček imobilizéru. Pak totiž svítilna v klíčku funguje, ale auto nenastartujete.

4. Ověřte si stav akumulátoru
Většina funkčních potíží a důvodů ke zkracování životnosti elektropříslušenství spočívá v neuspokojivém stavu akumulátoru. V servisu je možné před zimou udělat jednoduchý zátěžový test akumulátoru a také přeměřit funkce jeho dobíjení.

5. Dobíjejte u odborníků
U moderních automobilů s takzvaným inteligentním dobíjením nenabijete akumulátor doma naplno pomocnou levnou nabíječkou. Dokážou to v servisu.

6. Pořiďte si kabely
Máte-li akumulátor, jehož životnost se blíží ke konci, je dobré vozit pro případ potíží ve voze pomocné startovací kabely.

7. S naftou ještě opatrněji
U moderních dieselmotorů se v mrazu doporučuje žhavit svíčky pár sekund po zhasnutí kontrolky. Až pak zastartovat a případně nechat motor točit ještě déle.

8. Nebuďte na auto zlí
Nepouštějte stírače, ostřikovače a elektrické ovládání oken, pokud jim brání námraza. Nemusí to totiž odnést jen spálená pojistka. Často se poškodí i koncovky přívodních kabelů či pohonné motorky.

Leckdy se totiž nemusí jen spálit pojistka, spíše se poškodí vývody kabelů i motorky samotné. I když těchto poškození oproti minulosti ubývá, stále se s nimi pracovníci v servisech setkávají.

Problémy s naftou
V zimě je také důležitější než kdy jindy stav autobaterie. Větší problémy s dobíjením mají pochopitelně starší auta. Moderní vozy mají dobíjení kvalitnější, ale složitější, které běžnou levnou nabíječkou v garáži nedokážeme napodobit, a akumulátor se nedobije úplně. V odborném servisu ho správně nabít umějí. V silných mrazech mají nejčastěji problémy starší diesely. Ale i moderní naftové motory startují někdy špatně.

Mnohdy za to mohou sami řidiči, když příliš spěchají a nenechají projít cyklus žhavení ještě déle, než svítí kontrolka na přístrojové desce. Rada zní: několik sekund vyčkat, aby proud aktivoval všechny moduly. Pak se má startovat raději déle, držet klíček startéru zapnutý, aby se motor opravdu roztočil.

I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů včetně třeba vyhřívání sedadel. U nejnovějších dieselů bývají žhavicí tělíska na přívodu k radiátoru, který topí ve voze, poněvadž motor chladicí kapalinu ohřívá pro zimní podmínky příliš dlouho. Čtěte návody k obsluze, vzkazují motoristům pracovníci servisů.

Zkušenosti opraváře
Stále přibývají problémy s centrálním ovládáním. Co s tím? "Nikdy jsem nezažil, že by se někdo kvůli nefungujícímu centrálnímu zamykání vůbec do auta nedostal," tvrdí Jindřich Niessner, majitel pražské firmy Autorádia-Alarm. "Jednu epizodu jsem pouze vyslechl. Stala se majiteli staršího BMW, kterému se zcela vybil akumulátor a dveře nešly odemknout ani klíčem. Zavolal servis, mechanik přijel, dal kliku do polohy, jako by chtěl otevírat, a současně klíčem otočil. V ten moment bylo odemčeno." Čili tato finta, přidržet kliku v otevřené poloze, kterou zná jen mechanik, stála majitele za zavolání pomoci dvanáct stovek.

V zimě se může stát, že zamrzne mechanismus, když do dveří vozu zatéká. "To se stává u starších vozů, kam se centrální zamykání montovalo dodatečně, a ne dost pečlivě," říká Jindřich Niessner. "Motory mohou odejít už za tři roky, ale někdy bez problémů fungují sedm i více let. Může se stát, že odejde motor, motorista to ignoruje a motor postupně poškodí i řídící modul zamykání, který je třeba také vyměnit."

Kolik stojí "centrál"?
Typickou závadou centrálního zamykání - bez ohledu na roční období - je zadřený elektrický servomotor v některých dveřích. Málokdy se ho podaří rozchodit; je třeba motorky vyměnit. Výjimečně se ulomí mechanická výsuvná část, takže motor vrčí, točí se, ale západku dveří neodemyká. "U ovladače - zvlášť u typu Laser Line když klíče upadnou, může se rozbít dioda a ovladač přestane fungovat," podotýká Jindřich Niessner.

Ceny centrálního zamykání postupně klesají, vyrábí se univerzální základ, který má různě upravené uchycení pro celou řadu modelů a značek aut. Například na felicii, octavii, fabii, fiestu, mazdu, corsu, ibizu, matize nebo polo přijde centrální zamykání už od 1900 do 2400 korun. S dodatečnou montáží lze vše pořídit v cenách od 3000 do 5000 korun. S dálkovým ovládáním je to o trochu dražší.

Jak si poradit se škodovkou
Specialisté na škodovky, seaty a volkswageny z autorizovaného servisu VW Amond Kladno shrnuli zkušenosti s dálkovým ovládáním zejména u zmíněných koncernových vozů:

* fakt, že přestane fungovat dálkový ovladač, je závada, která v drtivé většině případů není způsobena baterií ovladače, ale vadou samotného ovladače (tedy vysílače)

* k této vadě dochází většinou v důsledku nějakého nárazu, upadnutí klíčku apod., kdy se vlastně vysílač poškodí

* zjistit příčinu závady lze jen rozpůlením plastové hlavy klíčku a změřením kapacity baterie

* pozor: zejména v zimě, kdy je kvůli mrazu plastová hlava křehčí, může při demontáži dojít k ulomení paciček, a tím k úplnému znehodnocení klíčku

* pro výměnu baterie není časový limit, k zablokování ovladače nedojde, pokud není napájen

Otevřít dálkovým ovladačem auto je někdy s rostoucími mrazy problém. To může být jen začátek starostí, které může v zimě způsobit elektrika v autě.