V zimních měsících dokáže elektrika v autě pořádně potrápit. Na prvním místě je důvod zcela banální, který se v létě neprojeví: nedobrý stav akumulátoru. Ale existují i další příčiny: častější spouštění elektrických motorků, když jsou okna pokrytá ledem, zamrzlé ostřikovače, přimrzlé těsnění na oknech dveří...
Když zlobí elektrika... 1. Čtěte návody k obsluze 2. Odhalte slabou baterii 3. Pozor na imobilizér 4. Ověřte si stav akumulátoru 5. Dobíjejte u odborníků 6. Pořiďte si kabely 7. S naftou ještě opatrněji 8. Nebuďte na auto zlí |
Problémy s naftou
V zimě je také důležitější než kdy jindy stav autobaterie. Větší problémy s dobíjením mají pochopitelně starší auta. Moderní vozy mají dobíjení kvalitnější, ale složitější, které běžnou levnou nabíječkou v garáži nedokážeme napodobit, a akumulátor se nedobije úplně. V odborném servisu ho správně nabít umějí. V silných mrazech mají nejčastěji problémy starší diesely. Ale i moderní naftové motory startují někdy špatně.
Mnohdy za to mohou sami řidiči, když příliš spěchají a nenechají projít cyklus žhavení ještě déle, než svítí kontrolka na přístrojové desce. Rada zní: několik sekund vyčkat, aby proud aktivoval všechny moduly. Pak se má startovat raději déle, držet klíček startéru zapnutý, aby se motor opravdu roztočil.
I moderní vozy mohou mít problémy s kapacitou akumulátoru při krátkých jízdách a využití mnoha spotřebičů včetně třeba vyhřívání sedadel. U nejnovějších dieselů bývají žhavicí tělíska na přívodu k radiátoru, který topí ve voze, poněvadž motor chladicí kapalinu ohřívá pro zimní podmínky příliš dlouho. Čtěte návody k obsluze, vzkazují motoristům pracovníci servisů.
Zkušenosti opraváře
Stále přibývají problémy s centrálním ovládáním. Co s tím? "Nikdy jsem nezažil, že by se někdo kvůli nefungujícímu centrálnímu zamykání vůbec do auta nedostal," tvrdí Jindřich Niessner, majitel pražské firmy Autorádia-Alarm. "Jednu epizodu jsem pouze vyslechl. Stala se majiteli staršího BMW, kterému se zcela vybil akumulátor a dveře nešly odemknout ani klíčem. Zavolal servis, mechanik přijel, dal kliku do polohy, jako by chtěl otevírat, a současně klíčem otočil. V ten moment bylo odemčeno." Čili tato finta, přidržet kliku v otevřené poloze, kterou zná jen mechanik, stála majitele za zavolání pomoci dvanáct stovek.
V zimě se může stát, že zamrzne mechanismus, když do dveří vozu zatéká. "To se stává u starších vozů, kam se centrální zamykání montovalo dodatečně, a ne dost pečlivě," říká Jindřich Niessner. "Motory mohou odejít už za tři roky, ale někdy bez problémů fungují sedm i více let. Může se stát, že odejde motor, motorista to ignoruje a motor postupně poškodí i řídící modul zamykání, který je třeba také vyměnit."
Kolik stojí "centrál"?
Typickou závadou centrálního zamykání - bez ohledu na roční období - je zadřený elektrický servomotor v některých dveřích. Málokdy se ho podaří rozchodit; je třeba motorky vyměnit. Výjimečně se ulomí mechanická výsuvná část, takže motor vrčí, točí se, ale západku dveří neodemyká. "U ovladače - zvlášť u typu Laser Line když klíče upadnou, může se rozbít dioda a ovladač přestane fungovat," podotýká Jindřich Niessner.
Ceny centrálního zamykání postupně klesají, vyrábí se univerzální základ, který má různě upravené uchycení pro celou řadu modelů a značek aut. Například na felicii, octavii, fabii, fiestu, mazdu, corsu, ibizu, matize nebo polo přijde centrální zamykání už od 1900 do 2400 korun. S dodatečnou montáží lze vše pořídit v cenách od 3000 do 5000 korun. S dálkovým ovládáním je to o trochu dražší.
Jak si poradit se škodovkou * fakt, že přestane fungovat dálkový ovladač, je závada, která v drtivé většině případů není způsobena baterií ovladače, ale vadou samotného ovladače (tedy vysílače) * k této vadě dochází většinou v důsledku nějakého nárazu, upadnutí klíčku apod., kdy se vlastně vysílač poškodí * zjistit příčinu závady lze jen rozpůlením plastové hlavy klíčku a změřením kapacity baterie * pozor: zejména v zimě, kdy je kvůli mrazu plastová hlava křehčí, může při demontáži dojít k ulomení paciček, a tím k úplnému znehodnocení klíčku * pro výměnu baterie není časový limit, k zablokování ovladače nedojde, pokud není napájen |
Otevřít dálkovým ovladačem auto je někdy s rostoucími mrazy problém. To může být jen začátek starostí, které může v zimě způsobit elektrika v autě. |