Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superrychlý aristokrat Bentley Mulsanne S Speed jede 305 km/h

aktualizováno 
Automobilka Bentley představila vylepšenou verzi velkého superluxusního sedanu, který má jméno po dlouhé rovince slavného okruhu Le Mans. Verze s přídomkem Speed dostala osmiválec 6,75 litru se zvýšeným výkonem a maximální rychlost luxusního mastodonta tak vystoupala na víc než 300 km/h. Na stovku zrychlí za méně než pět sekund.

Bentley Mulsanne Speed | foto: Bentley Motors

Bentley Mulsanne je velký sedan aristokratické britské značky, který navazuje na tradici rychlých luxusních modelů se sportovním nádechem. Pro modelový rok 2015 přišel Bentley s modernizací svého největšího modelu a nově nabízí hned dvě verze.

Může se hodit

Potřebujete nové auto? Nechcete obcházet autobazary a mít největší nabídku v klidu domova? Najděte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Základní provedení mulsanne dostalo upravený osmiválec 6,75 litru. Výkon přeplňovaného motoru je 512 koní a točivý moment dosahuje ohromujících 1 020 Nm. Nově Bentley zdůrazňuje úsporu paliva ve výši 13 % oproti předchozímu provedení.

Nejrychlejší luxus

Tou hlavní novinkou je ovšem model Mulsanne Speed. Stejný osmiválec s legendárním objemem 6,75 litru je tu vyladěn na 537 koní (395 kW) a točivý moment neuvěřitelných 1 100 Nm. Díky tomu může Bentley označit svůj obří sedan, jehož hmotnost činí 2 685 kilogramů, za nejrychlejší superluxusní sedan na světě.

Nejrychlejší sedany světa

Bentley Mulsanne Speed není nejrychlejším sedanem na světě a ani nejrychlejším sedanem značky Bentley. V rámci nabídky automobilky vede nové provedení menšího sedanu Flying Spur s maximální rychlostí 320 km/h, na stovku zrychlí za 4,6 sekundy. Ani Flying Spur ovšem není nejrychlejším sedanem na světě, byť patří k těm nejlepším. Tady je seznam těch aktuálně vyráběných:

Dodge Charger SRT Hellcat: 326 km/h

Aston Martin Rapide S: 325 km/h

Bentley Continental Flying Spur W12: 320 km/h

Porsche Panamera Turbo S: 310 km/h

Maserati Quattroporte GTS: 307 km/h

Bentley Mulsanne Speed: 305 km/h

Audi RS7 Dynamic Plus: 305 km/h

BMW M5  Driver's Package: 305 km/h

BMW M6 Gran Coupé Driver's Package: 305 km/h

Mercedes E63 AMG S AMG Driver's Package: 300 km/h

Mercedes S65 AMG Driver's Package: 300 km/h

Jaguar XFR-S: 300 km/h

Maximální rychlost se totiž přehoupla přes magickou třístovku, Mulsanne Speed jede nejrychleji 305 km/h. Na absolutní rekord mezi sedany to nestačí (tady je králem nový Dodge Charger Hellcat), ale podobně drahou a stejně rychlou sériovou limuzínu byste hledali na trhu těžko. Třeba skvělé a rychlé Maserati Quattroporte je výrazně levnější.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá sedanu s délkou 5 575 mm jen 4,9 sekundy, na 160 trvá z nuly sprint celých 11 sekund. I v případě superrychlého supersedanu se Bentley chlubí výrazným snížením spotřeby paliva. Opět je to o 13 % oproti původnímu modelu. Nicméně hodnoty spotřeby i tak nejsou nic pro slabší povahy.

Ve městě si totiž podle evropského cyklu Mulsanne Speed řekne o 22,8 litru na 100 kilometrů, mimo město je spotřeba mnohem umírněnější – podle tabulek 9,9 litru. Kombinovaná spotřeba je 14,6 litru, emise CO2 jsou v průměru 342 gramů na kilometr. Bentley ke snížení spotřeby využívá mimo jiné i systém vypínání válců, v případě nižších nároků na výkon jede osmiválec jen na čtyři válce.

Kromě vylepšeného motoru slibuje Bentley i přepracované vzduchové odpružení s novým sportovním režimem.

Osmiválcová tradice

Osmiválec s objemem 6,75 litru má u Bentley dlouholetou tradici. Vývoj motoru série L začal v roce 1952 v době, kdy automobilka Bentley patřila značce Rolls-Royce. V sériové výrobě se agregát L objevil poprvé v roce 1959, tehdy měl ještě objem 6,23 litru. Zamířil pod kapotu vozů Rolls-Royce Phantom série V a Bentley S2 a S2 Continental a později také do modelu Rolls-Royce Silver Cloud III.

V roce 1965 se motor dočkal vylepšení v nové generaci modelů Rolls-Royce a Bentley – Silver Shadow a T1. Ke zvýšení objemu na současných 6,75 litru došlo v roce 1970 a od té doby putoval motor prakticky do všech modelů Rolls-Royce a Bentley až do dělení automobilek v roce 1998. Po tomto rozchodu si motor a jeho vývoj ponechal Bentley, automobily Rolls-Royce přešly na dvanáctiválce BMW. Bentley pokračuje ve vývoji legendárního motoru dodnes.

Bentley Mulsanne Speed

Už v osmdesátých letech přitom měla značka Bentley z hlediska motoru L410 určitá privilegia. Aby se totiž modely Bentley více od svých sourozenců Rolls-Royce odlišily a zdůraznily svůj sportovní charakter, vznikla přeplňovaná verze L410D, která putovala pod kapotu poprvé v roce 1982. Tehdy Bentley představil model Mulsanne Turbo. Na jeho odkaz dnes navazuje právě novodobý Mulsanne Speed.

Rychlé almary

Právě Mulsanne Turbo, tehdy ještě s karburátorovou verzí osmiválce s objemem šest a tři čtvrtě litru, začal tradici vysoce výkonných, rychlých a přitom maximálně komfortních aristokratických sedanů.  V roce 1985 následoval model Bentley Turbo R, u kterého se Bentley pochlubil jeho maximální rychlostí. Ta činila 220 km/h, což byla na velký a nepříliš obratný vůz hodně vysoká hodnota. Výkon motoru výrobce neudával, ale odhadován byl na 300 koní. V roce 1988 vzrostla maximální rychlost na 235 km/h a v roce 1995 se vyšplhala na 249 km/h. První nárůst je spojen se zavedením vstřikování paliva namísto karburátorů.

Přeplňovaný motor pak dostávaly další a další modely. Například od roku 1996 model Brooklands a Brooklands R, o dva roky dříve také model Turbo S. Ten měl oficiální maximální rychlost 250 km/h. Model Turbo R Sport z roku 1996 jel nejvíce 241 km/h a automobilka se chlubila jeho točivým momentem – ten vrcholil hodnotou 750 Nm, což je dodnes úctyhodný údaj. Nejbrutálnějším sedanem klasické hranaté řady bentleyů se stalo provedení Turbo RT vyráběné krátce v letech 1997 a 1998. Točivý moment motoru vzrostl na 800 Nm, výkon činil celkem 400 koní. Z nuly na 96 km/h zrychloval tento mastodont za pouhých 6 sekund. Maximální rychlost opět činila 250 km/h.

Tradice zůstala v Crewe

V roce 1998 došlo k události, která výrazně ovlivnila osud obou luxusních automobilek. Od koncernu Vickers koupil obě automobilky Volkswagen. Jenže tak trochu zapomněl na to, že značku a logo Rolls-Royce vlastní letecký koncern a ten se rozhodl licenci prodat BMW.

Aby byla situace ještě složitější, rok 1998 znamenal také příchod zcela nových modelů Rolls-Royce a Bentley – Silver Seraph a Arnage. A ty, navržené ještě za vlády koncernu Vickers, měly od počátku pod kapotou osmi nebo dvanáctiválce BMW. Z aristokratických sedanů se tak legendární motor řady L na čas vytratil, přežíval jen v obřím kupé Continental SC, které vycházelo ještě z modelů předchozí éry.

BMW a Volkswagen pak svedly o značku Rolls-Royce válku. VW totiž vlastnil i práva na tradiční tvar masky chladiče a také figurku Spirit of Ecstasy. BMW ovšem pohrozilo stažením dodávky motorů, Volkswagen by nestihl auta předělat včas na použití vlastních motorů. A tak došlo k dohodě. Do roku 2002 vyráběl vozy obou značek Volkswagen, od roku 2003 pak získalo veškerá práva na výrobu vozů Rolls-Royce bavorské BMW. Továrnu v Crewe i techniku stávajících modelů si však ponechal právě Volkswagen, do tohoto dědictví spadl samozřejmě i motor L410.

BMW využilo čas k vývoji vlastního modelu a také nového agregátu. V roce 2003 se v novém typu Phantom představil dvanáctiválec. Ten ovšem svým objemem 6,75 litru odkazuje na legendu, která zůstala v Crewe, zatímco BMW pro svou značku postavilo novou supermoderní továrnu v Goodwoodu.

Extrémní výkony

V roce 2000 se ohromný osmiválec pod kapotu sedanů Bentley vrátil. Do modelu Arnage Red Label se dal koupit ve verzi s jedním turbodmychadlem a výkonem 420 koní. Maximální rychlost velkého sedanu tak vzrostla na 260 km/h. Točivý moment 835 Nm neměl tehdy v sériové produkci obdoby. S blížícím se rozdělením značek přišlo také zásadní přepracování motoru.

Fotogalerie

Bentley Arnage T tak dostal v roce 2002 tento agregát v kompletně přepracované formě – polovina částí motoru byla zcela nová, 80 % z těch zbývajících bylo přepracováno. Jedno turbodmychadlo Garrett T4 bylo nahrazeno dvojicí dmychadel T3, motor byl postaven tak, aby plnil přísnější emisní pravidla, která začala platit v roce 2004. Arnage T s novým motorem dostal i novou automatickou šestistupňovou převodovkou ZF namísto původní čtyřstupňové GM. 

Výkon motoru byl 456 koní, v roce 2007 pak vyrostl dokonce na 500 koní. Bentley Arnage T dosahoval maximální rychlosti 270 a se silnější verzí motoru pak 288 km/h. Zrychlení na stovku trvalo 5,7 sekundy. V  roce 2002 se objevil slabší Bentley Arnage R, který dostal výkon 405 koní (od roku 2007 460 koní) a jel maximálně 250 km/h.

Sedany Arnage se vyráběly do roku 2009 a Bentley se více soustředil na rozvoj své menší modelové řady Continental, včetně sedanu Flying Spur. Tady už nemá osmiválec své místo, continentaly a odvozené modely pohání agregát W12 s objemem 6 litrů. Flying Spur první generace s ním umí jet 312 km/h a tehdy se stal nejrychlejším čtyřdveřovým bentleyem všech dob. Na 322 km/h pak v roce 2008 hodnotu vylepšilo provedení Flying Spur Speed.

Na obří osmiválec se ovšem nezapomnělo. Kromě kabrioletu Azure a kupé Brooklands se totiž v roce 2010 dostal do nového špičkového sedanu Mulsanne. Ten původně dostal opět dvojitě přeplňovaný motor 6,75 litru s výkonem 512 koní – tedy tu variantu, kterou teď Bentley vylepšil a snížil u ní spotřebu. A také jej přepracoval na plnění normy Euro VI. A s touto změnou přišla také nová lahůdka v podobě Mulsanne Speed s maximálkou 305 km/h.





Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Další z rubriky

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

BMW Řada 7 3.0 740d xDrive
BMW Řada 7 3.0 740d xDrive

r.v. 2016, naj. 25 000 km, diesel
3 071 064 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.