Bentley Mulsanne Speed

Bentley Mulsanne Speed | foto: Bentley Motors

Superrychlý aristokrat Bentley Mulsanne S Speed jede 305 km/h

  • 6
Automobilka Bentley představila vylepšenou verzi velkého superluxusního sedanu, který má jméno po dlouhé rovince slavného okruhu Le Mans. Verze s přídomkem Speed dostala osmiválec 6,75 litru se zvýšeným výkonem a maximální rychlost luxusního mastodonta tak vystoupala na víc než 300 km/h. Na stovku zrychlí za méně než pět sekund.

Bentley Mulsanne je velký sedan aristokratické britské značky, který navazuje na tradici rychlých luxusních modelů se sportovním nádechem. Pro modelový rok 2015 přišel Bentley s modernizací svého největšího modelu a nově nabízí hned dvě verze.

Základní provedení mulsanne dostalo upravený osmiválec 6,75 litru. Výkon přeplňovaného motoru je 512 koní a točivý moment dosahuje ohromujících 1 020 Nm. Nově Bentley zdůrazňuje úsporu paliva ve výši 13 % oproti předchozímu provedení.

Nejrychlejší luxus

Tou hlavní novinkou je ovšem model Mulsanne Speed. Stejný osmiválec s legendárním objemem 6,75 litru je tu vyladěn na 537 koní (395 kW) a točivý moment neuvěřitelných 1 100 Nm. Díky tomu může Bentley označit svůj obří sedan, jehož hmotnost činí 2 685 kilogramů, za nejrychlejší superluxusní sedan na světě.

Nejrychlejší sedany světa

Bentley Mulsanne Speed není nejrychlejším sedanem na světě a ani nejrychlejším sedanem značky Bentley. V rámci nabídky automobilky vede nové provedení menšího sedanu Flying Spur s maximální rychlostí 320 km/h, na stovku zrychlí za 4,6 sekundy. Ani Flying Spur ovšem není nejrychlejším sedanem na světě, byť patří k těm nejlepším. Tady je seznam těch aktuálně vyráběných:

Dodge Charger SRT Hellcat: 326 km/h

Aston Martin Rapide S: 325 km/h

Bentley Continental Flying Spur W12: 320 km/h

Porsche Panamera Turbo S: 310 km/h

Maserati Quattroporte GTS: 307 km/h

Bentley Mulsanne Speed: 305 km/h

Audi RS7 Dynamic Plus: 305 km/h

BMW M5  Driver's Package: 305 km/h

BMW M6 Gran Coupé Driver's Package: 305 km/h

Mercedes E63 AMG S AMG Driver's Package: 300 km/h

Mercedes S65 AMG Driver's Package: 300 km/h

Jaguar XFR-S: 300 km/h

Maximální rychlost se totiž přehoupla přes magickou třístovku, Mulsanne Speed jede nejrychleji 305 km/h. Na absolutní rekord mezi sedany to nestačí (tady je králem nový Dodge Charger Hellcat), ale podobně drahou a stejně rychlou sériovou limuzínu byste hledali na trhu těžko. Třeba skvělé a rychlé Maserati Quattroporte je výrazně levnější.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá sedanu s délkou 5 575 mm jen 4,9 sekundy, na 160 trvá z nuly sprint celých 11 sekund. I v případě superrychlého supersedanu se Bentley chlubí výrazným snížením spotřeby paliva. Opět je to o 13 % oproti původnímu modelu. Nicméně hodnoty spotřeby i tak nejsou nic pro slabší povahy.

Ve městě si totiž podle evropského cyklu Mulsanne Speed řekne o 22,8 litru na 100 kilometrů, mimo město je spotřeba mnohem umírněnější – podle tabulek 9,9 litru. Kombinovaná spotřeba je 14,6 litru, emise CO2 jsou v průměru 342 gramů na kilometr. Bentley ke snížení spotřeby využívá mimo jiné i systém vypínání válců, v případě nižších nároků na výkon jede osmiválec jen na čtyři válce.

Kromě vylepšeného motoru slibuje Bentley i přepracované vzduchové odpružení s novým sportovním režimem.

Osmiválcová tradice

Osmiválec s objemem 6,75 litru má u Bentley dlouholetou tradici. Vývoj motoru série L začal v roce 1952 v době, kdy automobilka Bentley patřila značce Rolls-Royce. V sériové výrobě se agregát L objevil poprvé v roce 1959, tehdy měl ještě objem 6,23 litru. Zamířil pod kapotu vozů Rolls-Royce Phantom série V a Bentley S2 a S2 Continental a později také do modelu Rolls-Royce Silver Cloud III.

V roce 1965 se motor dočkal vylepšení v nové generaci modelů Rolls-Royce a Bentley – Silver Shadow a T1. Ke zvýšení objemu na současných 6,75 litru došlo v roce 1970 a od té doby putoval motor prakticky do všech modelů Rolls-Royce a Bentley až do dělení automobilek v roce 1998. Po tomto rozchodu si motor a jeho vývoj ponechal Bentley, automobily Rolls-Royce přešly na dvanáctiválce BMW. Bentley pokračuje ve vývoji legendárního motoru dodnes.

Bentley Mulsanne Speed

Už v osmdesátých letech přitom měla značka Bentley z hlediska motoru L410 určitá privilegia. Aby se totiž modely Bentley více od svých sourozenců Rolls-Royce odlišily a zdůraznily svůj sportovní charakter, vznikla přeplňovaná verze L410D, která putovala pod kapotu poprvé v roce 1982. Tehdy Bentley představil model Mulsanne Turbo. Na jeho odkaz dnes navazuje právě novodobý Mulsanne Speed.

Rychlé almary

Právě Mulsanne Turbo, tehdy ještě s karburátorovou verzí osmiválce s objemem šest a tři čtvrtě litru, začal tradici vysoce výkonných, rychlých a přitom maximálně komfortních aristokratických sedanů.  V roce 1985 následoval model Bentley Turbo R, u kterého se Bentley pochlubil jeho maximální rychlostí. Ta činila 220 km/h, což byla na velký a nepříliš obratný vůz hodně vysoká hodnota. Výkon motoru výrobce neudával, ale odhadován byl na 300 koní. V roce 1988 vzrostla maximální rychlost na 235 km/h a v roce 1995 se vyšplhala na 249 km/h. První nárůst je spojen se zavedením vstřikování paliva namísto karburátorů.

Přeplňovaný motor pak dostávaly další a další modely. Například od roku 1996 model Brooklands a Brooklands R, o dva roky dříve také model Turbo S. Ten měl oficiální maximální rychlost 250 km/h. Model Turbo R Sport z roku 1996 jel nejvíce 241 km/h a automobilka se chlubila jeho točivým momentem – ten vrcholil hodnotou 750 Nm, což je dodnes úctyhodný údaj. Nejbrutálnějším sedanem klasické hranaté řady bentleyů se stalo provedení Turbo RT vyráběné krátce v letech 1997 a 1998. Točivý moment motoru vzrostl na 800 Nm, výkon činil celkem 400 koní. Z nuly na 96 km/h zrychloval tento mastodont za pouhých 6 sekund. Maximální rychlost opět činila 250 km/h.

Tradice zůstala v Crewe

V roce 1998 došlo k události, která výrazně ovlivnila osud obou luxusních automobilek. Od koncernu Vickers koupil obě automobilky Volkswagen. Jenže tak trochu zapomněl na to, že značku a logo Rolls-Royce vlastní letecký koncern a ten se rozhodl licenci prodat BMW.

Aby byla situace ještě složitější, rok 1998 znamenal také příchod zcela nových modelů Rolls-Royce a Bentley – Silver Seraph a Arnage. A ty, navržené ještě za vlády koncernu Vickers, měly od počátku pod kapotou osmi nebo dvanáctiválce BMW. Z aristokratických sedanů se tak legendární motor řady L na čas vytratil, přežíval jen v obřím kupé Continental SC, které vycházelo ještě z modelů předchozí éry.

BMW a Volkswagen pak svedly o značku Rolls-Royce válku. VW totiž vlastnil i práva na tradiční tvar masky chladiče a také figurku Spirit of Ecstasy. BMW ovšem pohrozilo stažením dodávky motorů, Volkswagen by nestihl auta předělat včas na použití vlastních motorů. A tak došlo k dohodě. Do roku 2002 vyráběl vozy obou značek Volkswagen, od roku 2003 pak získalo veškerá práva na výrobu vozů Rolls-Royce bavorské BMW. Továrnu v Crewe i techniku stávajících modelů si však ponechal právě Volkswagen, do tohoto dědictví spadl samozřejmě i motor L410.

BMW využilo čas k vývoji vlastního modelu a také nového agregátu. V roce 2003 se v novém typu Phantom představil dvanáctiválec. Ten ovšem svým objemem 6,75 litru odkazuje na legendu, která zůstala v Crewe, zatímco BMW pro svou značku postavilo novou supermoderní továrnu v Goodwoodu.

Extrémní výkony

V roce 2000 se ohromný osmiválec pod kapotu sedanů Bentley vrátil. Do modelu Arnage Red Label se dal koupit ve verzi s jedním turbodmychadlem a výkonem 420 koní. Maximální rychlost velkého sedanu tak vzrostla na 260 km/h. Točivý moment 835 Nm neměl tehdy v sériové produkci obdoby. S blížícím se rozdělením značek přišlo také zásadní přepracování motoru.

Bentley Arnage T tak dostal v roce 2002 tento agregát v kompletně přepracované formě – polovina částí motoru byla zcela nová, 80 % z těch zbývajících bylo přepracováno. Jedno turbodmychadlo Garrett T4 bylo nahrazeno dvojicí dmychadel T3, motor byl postaven tak, aby plnil přísnější emisní pravidla, která začala platit v roce 2004. Arnage T s novým motorem dostal i novou automatickou šestistupňovou převodovkou ZF namísto původní čtyřstupňové GM. 

Výkon motoru byl 456 koní, v roce 2007 pak vyrostl dokonce na 500 koní. Bentley Arnage T dosahoval maximální rychlosti 270 a se silnější verzí motoru pak 288 km/h. Zrychlení na stovku trvalo 5,7 sekundy. V  roce 2002 se objevil slabší Bentley Arnage R, který dostal výkon 405 koní (od roku 2007 460 koní) a jel maximálně 250 km/h.

Sedany Arnage se vyráběly do roku 2009 a Bentley se více soustředil na rozvoj své menší modelové řady Continental, včetně sedanu Flying Spur. Tady už nemá osmiválec své místo, continentaly a odvozené modely pohání agregát W12 s objemem 6 litrů. Flying Spur první generace s ním umí jet 312 km/h a tehdy se stal nejrychlejším čtyřdveřovým bentleyem všech dob. Na 322 km/h pak v roce 2008 hodnotu vylepšilo provedení Flying Spur Speed.

Na obří osmiválec se ovšem nezapomnělo. Kromě kabrioletu Azure a kupé Brooklands se totiž v roce 2010 dostal do nového špičkového sedanu Mulsanne. Ten původně dostal opět dvojitě přeplňovaný motor 6,75 litru s výkonem 512 koní – tedy tu variantu, kterou teď Bentley vylepšil a snížil u ní spotřebu. A také jej přepracoval na plnění normy Euro VI. A s touto změnou přišla také nová lahůdka v podobě Mulsanne Speed s maximálkou 305 km/h.