Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brit vymyslel autosedačku pro čtyři děti zároveň. Funguje jako stavebnice

aktualizováno 
Brit Kevin Macliver přišel s unikátní dětskou autosedačkou. Jeho vynález Multimac v pohodě a bezpečně odveze tři i čtyři děti a po celou dobu s nimi roste. Autosedačky testované ve Švédsku připraví britská firma zákazníkovi podle jeho gusta. Za zázrak pro velké rodiny ale zájemci dají téměř 50 tisíc korun.

Plně obsazená britská čtyřsedačka Multimac ve Volkswagenu Golf | foto: Multimac.co.uk

Speciální autosedačka pojme tři nebo čtyři děti od novorozence po 12letého teenagera. Macliver usoudil, že pokud jsou zadní sedadla určena pro tři dospělé, měla by být dostatečně široká i pro čtyři děti. Ihned nápad převedl na papír a vynález si nechal patentovat - dostal název Multimac. Po výrobě prvního prototypu následovalo vylepšování a testování bezpečnosti. Mezitím Multimac testovaly i jeho děti, některé z nich mu v rodinné firmě v anglickém Birminghamu už pomáhají.

Hodně muziky za hodně peněz

Větší české rodiny, které auto denně potřebují pro převoz do škol a školek a přemisťují své potomky včetně autosedaček z jednoho auta do druhého, by jistě Macliverův vynález ocenily. Za pohodlí, vysokou bezpečnost a estetický dojem si však řidiči s houfem dětí připlatí. Základní verze třímístného Multimacu vyjde na 1299 liber, což je přes 46 tisíc korun. Čtyřmístné autosedačky a širší třímístné Multimacy Super club už vychází na 1499 liber, tedy přes 53 tisíc, což zhruba pokryjí dvě průměrné měsíční mzdy.

Čtyřsedačka Multimac v klasickém provedení s novorozeneckou sedačkou

Čtyřsedačka Multimac v klasickém provedení s novorozeneckou sedačkou

Obrovské jednorázové náklady ale vykompenzuje fakt, že zatímco běžné autosedačky je třeba měnit s přibývajícím věkem i kily dítěte, Multimac s potomky roste až do doby, kdy usednou na dospělé sedadlo, a vlastně jej není nutné po celou dobu z auta vytáhnout.

Nově navíc výrobce přidal úpravu pro velké dítě či dospělého. „Opěrka hlavy se jednoduše vymění a můžete použít klasický diagonální pás kdykoli potřebujete převézt větší dítě nebo dospělého. Pětibodový pás se schová pod sedadlo a místo něj se použije klasický. Sedák se rovněž jednoduše upraví pro dospělého pasažéra. I tato verze byla podrobena crash-testu, takže je naprosto bezpečná,“ dodala pro iDNES.cz Araminta Macliver.

Multisedačky mají pětibodové bezpečnostní pásy, jejichž sedmipolohové nastavení lze měnit nezávisle na ostatních sedadlech, a spoustu doplňků, které mají dětem jízdu zpříjemnit a udržet je v bezpečí.

Minimac, autosedačku pro děti do 13 kilogramů, lze ze základny vytáhnout jako klasickou autosedačku pro nejmenší z jakéhokoli jiného auta. Má dva popruhy na přenášení a podobně lehce jako u ostatních míst lze polohovat i bezpečnostní pásy. Prodejce k ní nabízí novorozeneckou vložku. Autosedačka Minimac je v základně klasicky otočená proti směru jízdy.

Na nápad je přivedla velká rodina

Autosedačky Multimac vymyslel v roce 1995 strojní inženýr Kevin Macliver poté, co se mu narodilo čtvrté dítě. Cestování celé rodiny se stalo logisticky náročné, přestože manželé vlastnili dvě (v Británii oblíbená) sedmimístná auta. Macliver si brzy uvědomil, že kvůli deformační zóně auta není bezpečné vozit dítě „v kufru“ sedmimístného auta, navíc se tak ztratil potřebný zavazadlový prostor.

„Dosáhnout na dítě dozadu také nebylo možné. Manévrování a parkování auty ve městě nebyla žádná zábava. O estetice, dynamice auta, spotřebě paliva a odvedeném pojištění za dvě taková auta nemluvě,“ píše na webových stránkách firmy, jak na nápad prodávat multisedačky přišel.

Po dlouhé anabázi a obíhání příslušných úřadů s tím, že čtyřsedačka může být velmi užitečná, testovali sedadla ještě ve Švédsku. Multimac obstál a dostal místo kolejnic pevnou základnu, Macliver přidal další inovace, které si patentoval: nohy autosedačky absorbující energii při srážce a adjustamac - systém, který okamžitě nastaví výšku bezpečnostních pásů.

Vynálezce britské autosedačky Multimac Kevin Macliver s dcerami, které v rodinné firmě pracují

Vynálezce britské autosedačky Multimac Kevin Macliver s dcerami, které v rodinné firmě pracují

Podle výrobce i testů se jedná o jednu z nejbezpečnějších sedaček. Multimac byl testován opravdu přísně a musel splnit kritéria, která jsou nastavena pro klasické jednomístné autosedačky.

V roce 2008 získala multisedačka potřebná schválení a mohla jít na trh. Maclivera to stálo 13 let života a 750 tisíc liber vydaných za vylepšení, potřebná schválení a crash-testy.

Autosedačky se lehce instalují na zadní sedadlo, mají líbivé provedení a na výběr je několik barev a kombinací potahu. Firma zájemci určí autosedačku nejvhodnější pro jeho typ auta a zaškolí jej v instalaci, ovládání a používání Multimacu.

Vynález se testoval ve Švédsku na konci 20. století a vyrábí se v Británii. Firma zatím pobočky v jiných zemích neotevřela. V několika zemích, včetně České republiky, má ale Multimac prodejce.

„V Praze máme svého zástupce, který ve svých autech BMW řady 3 a Citroen Picasso vozí trojmístnou i čtyřmístnou verzi Multimacu. A dokáže instalovat Multimac do auta zákazníka,“ řekla iDNES.cz Araminta Macliver z rodinné firmy s tím, že autosedačky lze zakoupit jen on-line přes jejich webové stránky a doba dodání se pohybuje kolem šesti až osmi týdnů, podle konkrétní zakázky.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Další z rubriky

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.