Multipla patří do kategorie stále oblíbenějších minivanů, které nabízejí většinou pět nebo sedm míst k sezení. Multipla má ale míst šest. Konstruktéři použili netradiční řešení - udělali auto hodně široké, aby mohli umístit tři samostatná sedadla vedle sebe. V rámci co největší všestrannosti jdou všechny sedačky posouvat, sklápět a úplně vyndavat. Vzhledem k tomu, že jedno sedadlo váží jen patnáct kilogramů, je manipulace s nimi jednoduchá. Navíc prostřední sedadla slouží po sklopení opěradla jako stolek.
Aby se sedělo co nejpohodlněji, jsou prostřední sedadla v obou řadách posunuta dozadu. Silnější lidé se však při plném obsazeném autě navzájem tísní. Přestože se jedná o samostatná a vcelku pohodlná sedadla, při zdolávání delších vzdáleností nebo při rychlejší jízdě bude posádka postrádat jejich výraznější boční vedení.
Zavazadlový prostor má základní objem čtyři sta třicet litrů, ale po vyjmutí zadních sedadel je z Multiply dodávka s nákladním prostorem třináct set litrů, což je oproti konkurenci velmi mnoho.
Do Multiply se sklopenými sedačkami se vejdou kola, lyže i křesla. Záleží pouze na tom, aby prošly do auta zadními dveřmi.
Kromě neobvyklého designu a variability je dalším charakteristickým rysem Multiply množství odkládacích ploch. Má jich oproti všem autům nad míru. Díky tomu, že přístroje a ovladače jsou uprostřed palubní desky, mohou být v horní části palubní desky u řidiče i krajního spolujezdce velké odkládací schránky, kam se bez problémů vejde i tlustá knížka. Další odkládací plochy jsou pod palubní deskou a pochopitelně nechybějí kapsy ve dveřích. Po sklopení slunečních clon se objeví další dvě uzavíratelné schránky nejlépe na brýle. Jedna malá je u řidiče a jedna dlouhá, ke které mohou pohodlně oba spolujezdci. Testovaná Multipla v lepší výbavě ELX má navíc pod předním sedadlem spolujezdce box na další předměty a kapsy v opěradlech předních sedadel.
Po usednutí za volant si musí řidič na ledacos zvyknout, protože všechno je jinak než v jiných autech. Přístroje jsou totiž na palubní desce uprostřed a řadicí páka není na zemi, ale vedle volantu. Všechno je však dobře ovladatelné a majitel si na auto rychle zvykne.
Autu za půl milionu korun by však navíc slušel i zpožďovač vnitřního osvětlení, protože v noci hledá řidič spínací skříňku jen po paměti. Absenci otáčkoměru a teploměru chladící kapaliny však odpustit nejde, stejně jako to, že při ostřikování čelního skla se musí ještě samostatně zapnout stěrače. Řazení má krátký krok, zpátečka občas zazlobí.
Z Multiply je dobře vidět do všech stran. Parkování do řady aut je ale díky velké šířce auta a špatnému výhledu před kapotu obtížné. Pro couvání jsou dobrým pomocníkem příplatkové parkovací senzory.
Ani ve vyšších rychlostech neztrácí Multipla jízdní stabilitu, při ostřejší jízdě se sice naklání, ale díky velkému rozchodu kol sedí na tuto třídu minivanů nezvykle dobře. Vznětová přeplňová devatenáctistovka se systémem Common Rail byla příjemným překvapením, odhlučněním a spotřebou se klidně může srovnávat s vznětovými motory Volkswagenu a Mercedesu. I přes poměrně vysokou váhu vozu neměla problémy ani při plném obsazení, pochvalu si ještě zaslouží za odhlučnění. V průběhu testu se spotřeba nafty pohybovala mezi 5,7 při klidné jízdě a 8,5 l na dálnici a ve městě.
Očima designéra
Někdo může v Multiple vidět fantazii zobrazenou v malbách Salvadora Dalího. Jiný může objevit paralelu k E.T., tedy zprvu zrůdného, ale posléze velice milého mimozemšťana. Svou stavbou a svým slohem může také připomínat Tančící dům v Praze, neboť jeho designérské linie se směrem vzhůru rozbíhají zcela opačně, než jak jsme schopni je vnímat jako správné. V pohledu z okna z vyššího patra vidím Multiplu mezi jinými parkujícími auty jako velikou hlavu delfína s širokým a mohutným čelem, sbíhajícím plavně dolů do malé, roztomilé tlamičky. Nedivím se, že její oči - světla, mají nezvyklé posazení. Všechno je tu jiné. A tak, jak je příroda bohatá na všemožné biologické tvary, dokázali Italové obohatit automobilovou scénu výtvorem, který nám vnikne pod kůži teprve za čas.
PAVEL HUŠEK, autor je spolupracovníkem redakce
Prognóza odhadce
Nový Fiat Multipla nemá určitě se svým předchůdcem z šedesátých let (pamětníci si jistě vzpomenou na netradiční rodinný vůz na bázi oblíbené šestistovky) nic společného. Nejedná se totiž jenom o nový typ, ale prakticky o novou koncepci automobilu. Tímto vozem vytvořil Fiat vlastně novou třídu, která v sobě spojuje díky přepravní kapacitě vlastnosti minivanu a díky vnějším rozměrům kompakt.
Pouze obtížně lze předpovídat, jaká bude reakce tradičně konzervativních českých zákazníků na toto velmi výrazné vybočení z diktátu aerodynamiky. Dvě skupiny potenciálních kupců, pro které je tento vůz především určen, nejsou u nás rozhodně početné: nekonvenční řidiči se silnou osobností jsou v této kategorii spíše výjimkou a rodin s více než dvěma dětmi a psem, které si mohou dovolit vcelku exotické šestimístné auto za bezmála půl milionu, také nebude mnoho.
Lze tedy předpokládat, že i ojeté auto se střechou ve tvaru sombrera bude v našich autobazarech či v privátním prodeji nabízeno zcela výjimečně a na rozdíl od svého konkurenta Renault Scénic, který je stejně drahý, bude pokles jeho ceny po 3 až 5 letech vyšší pravděpodobně o patnáct až dvacet procent.
VÍTĚZSLAV ČERNÍK, autor je spolupracovníkem redakce
Hodnocení AUTO MOTO
MOTOR A PŘEVODOVKA
Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu
8
Pružnost
7
Řazení/odstupňování převodovky
7
Spotřeba v testu
8
KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech
9
Prostor na zadních sedadlech 1)
9
Využití zavazadlového prostoru 2)
9
Výhled z vozu 3)
7
Vybavení interiéru
6
PODVOZEK
Poznámka: Vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF Dnes. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)
8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)
8
Řízení a ovladatelnost
8
Tlumení nerovností
8
Brzdy
8
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.
Testovaný vůz a jeho konkurenti | ||||
Model |
Multipla Fiat 105 JTD |
Renault Scénic 1,9 |
Citroen Berlingo 1,9 Multispace |
Peugeot Partner 1,9 RT |
Počet pasažérů |
6 |
5 |
5 |
5 |
Výkon motoru (kW/k) |
77/105 |
72/98 |
51/71 |
51/71 |
Max. točivý moment(Nm) |
200 |
200 |
120 |
120 |
Maximální rychlost (km/h) |
170 |
174 |
144 |
142 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
12,4 |
12,9 |
18,8 |
19,9 |
Spotřeba (l/100 km)* |
8,0/5,5/6,4 |
9,1/5,7/7,4 |
8,6/5,6/6,7 |
8,6/5,6/6,7 |
Rozměry d/š/v (mm) |
3995/1870/1670 |
4130/1720/1620 |
4108/1719/1802 |
4108/1719/1801 |
Rozvor (mm) |
2665 |
2580 |
2690 |
2580 |
Objem zavazadlového prostoru (l) |
430 |
220 |
483 |
664 |
Výbava porovnávaných vozů | ||||
Airbag řidiče/spolujezdce |
ano/ano |
ano/ano ** |
ano/10 000 |
ano/11 000 |
ABS |
ano |
ano |
30 000 |
38 800 |
El. ovládaná přední okna |
ano |
ano |
20000 *** |
20 000 *** |
Klimatizace |
ano |
ano |
52000 *** |
51 100 |
Posilovač řízení |
ano |
ano |
ano |
ano |
Centrální zamykání |
ano |
ano |
20 000 |
20 000 *** |
Cena (Kč) |
649 900 |
599 000 |
445 000 |
429 900 |
+ Variabilita vnitřního prostoru. |
Multiplu na ulici nikdo nepřehlédne. |
- Ostřikovače nefungují ve spojení se stěrači. |
Palubní deska je stejně originální, jako design Miltiply. |
Fiat Multipla |