Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejslavnější automobilka slaví 70 let. První ferrari testoval sám Enzo

aktualizováno 
Je středa 12. března 1947, na dvorku malé fabriky v Maranellu se kolem čtvrté odpolední sešlo sedmnáct lidí. Konstruktéři a mechanici sledují, jak za volant auta bez karoserie usedá vysoký charismatický muž v šedém obleku, ze kterého září bílá košile. Malé publikum je svědkem startu prvního vozu nové značky sportovních aut.

Museo Enzo Ferrari Modena | foto: Lukáš Hron, Mobil

Ten muž jménem Enzo si ve 49 letech právě splnil sen a zároveň založil jednu z nejuctívanějších automobilek světa. Před 70 lety se startem modelu 125 S narodilo Ferrari.

Vlastní stáj

Enzo Ferrari ve své závodní kariéře zrovna díru do světa neudělal, jako geniální stratég a šéf svého týmu Scuderia Ferrari ovšem exceloval. Ve třicátých letech to byly Alfy Romeo v barvách Ferrariho stáje, které kralovaly. Ferrari, ale chtěl stavět stroje vlastního jména.

V září 1939 se s Alfou rozešel, podle dohody, které se dnes říká konkurenční doložka, ovšem nesměl v následujících čtyřech letech používat své jméno v souvislosti s automobilovým závoděním.

Enzo ovšem nezahalí, zakládá značku Auto Avio Construzioni, která postavila dva závodní speciály na základech Fiatu 508C. Válka ale závodním ambicím vystavila stopku a Ferrariho továrna vyrábí pro armádu.

Už tehdy sídlí v Maranellu, despotický a umanutý Ferrari je totiž taky trochu paranoidní. Město nedaleko Modeny si zvolí za sídlo prý proto, že do něj nevedou koleje. Ferrari totiž říká, že se letci při náletech orientují podle kolejí, které obvykle vedou do provozů na výrobu zbraní. Enzovi se to ovšem zrovna nepotvrdilo - v letech 1944 a 45 ústředí jeho firmy dvakrát vybombardovali.

Museo Enzo Ferrari Modena

To nedostrojené auto, které právě nastartoval, má v útrobách dvanáctiválec objemu 1,5 litru, jehož autorem je geniální motorář Alfy Romeo Gioacchino Colombo.

Šéf firmy jménem Auto Costruzioni Ferrari (roku 1960 ji přejmenuje na Sefac - Società esercizio fabbriche automobili e corse, a pět let nato konečně na Ferrari), nechá chvíli zahřát motor a vyrazí ze dvora na krátké testovací kolečko, občas to prý rozpálí až na stopadesátku (připomínáme, píše se rok 1947!).

Stavěli ho velikáni

Model jménem 125 S, který je prvním modelem nové značky, má za sebou první test. Prvního praferrari vznikly jen dva kusy. Geniální hlavy, kterými se Ferrari obklopil, ho vytvořily za rok a půl. Colombo na motoru začíná pracovat v srpnu 1945 ve svém milánském domě, 5. června 1946 je u firmy Gilco hotový rám a 5. srpna motor. To už na něm s Colombem pracuje Giuseppe Busso, zbožštělý motorář, k jehož šestiválci pro Alfu Romeo se milovníci italských aut modlí.

Fotogalerie

Závodní poklady v rodném domě Enza Ferrariho

Sedmdesát koní ukrytých v novém motoru začínají na testovací stolici drezůrovat 26. září. Luigi Bazzi z něj laborováním s časováním a dodávkou paliva nakonec vyždímá 118.

Ferrari rozhodne, že objem jednotlivých válců dá jméno celému autu. Písmeno, které následuje, odkazuje na jeho zaměření: S znamená Sport, C znamená Corsa (závod), GP je pro Grand Prix.

Famózní start

Ferrari rozhoduje o stavbě druhého šasi a nasmlouvává si místního téměř neznámého řemeslníka Giuseppeho Peirettiho, aby postavil otevřenou karoserii, které se v Itálii tradičně říká „barchetta“ (italsky loďka). Pro Enza je totiž „obal“ jen nutná povinnost. Kryt na to, co je pro něj nejdůležitější - šasi a především motor.

Ferrari chce svůj stroj samozřejmě postavit na start závodu. Sportovním ředitelem stáje se stává Federico Giberti. Prvním továrním pilotem se stane Franco Cortese, ročník 1903, není to hvězda, ale je spolehlivý a loajální. Debut si Ferrari ve verzi 125 SD odbyde 11. května na okruhu v Piacenze. 20. května vyhraje ve velké ceně Říma.

V prvním roce postaví automobilka tři vozy, které se zúčastní 14 závodů, ze kterých si odvezou sedm vítězství, ať už absolutních, nebo ve třídě. To už za volant usedá slavný Tazio Nuvolari. Na hvězdnou kariéru je zaděláno.





Nejčtenější

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

První volvo vyrobené v Číně
Vlaková hedvábná stezka přiveze první auto z Číny, je to volvo

Ve středu 31. května dorazí do distribučního centra v Zeebrugge v Belgii první sedan Volvo S90 vyrobený v Číně. Čínská automobilka Geely vlastní Volvo od roku...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Další z rubriky

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Bazarníci stále podvádějí, situace se zhoršuje

Počty podvodů s ojetinami neklesají. Česká obchodní inspekce loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní...  celý článek

Ferrari
Italská šlechta se naparuje v technickém muzeu. Ferrari slaví 70 let

Národní technické muzeum v Praze zahájilo výstavu vozů značky Ferrari. Tři historické automobily a jeden model z roku 2008 si návštěvníci mohou prohlédnout od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.